ویندوز ۱۰ آنتی‌ویروس کارآمدی به نام Windows Defender‌ را در خود جای داده که با بروزرسانی‌های امنیتی مختلف، امنیت سیستم ویندوزی را در سطح قابل‌قبولی نگه می‌دارد. یکی از ویژگی‌های بروزرسانی پاییزی ویندوز ۱۰ که با نام Windows 10 Fall Creators Update منتشر شده، مقابله با باج‌افزارهایی است که اطلاعات کاربر را به عنوان گروگان نگه می‌دارند و مشکلات عدیده ایجاد می‌کنند. در ادامه با روش مقابله با باج‌افزارهایی مثل وانا‌کرای و پتیا در ویندوز ۱۰ آشنا می‌شویم.

چند ماه پیش باج‌افزارهایی مثل WannaCry‌ و Petya مشکلات عدیده در سطح جهان ایجاد کردند و ضرر بسیار زیادی به کمپانی‌های بزرگ وارد شد چرا که قفل شدن دسترسی به برخی فایل‌های حیاتی، موضوعی جدی برای برخی کمپانی‌ها و حتی برخی کاربران معمولی تلقی می‌شود. ممکن است این نوع حملات بیش از پیش توسط هکرها صورت بگیرد و باید برای مقابله، تا حد ممکن آماده بود.

مطلب مرتبط: آموزش تنظیمات ویندوز دیفندر: چگونه از هک و اکسپلویت جلوگیری کنیم؟

در بسته‌ی بروزرسانی جدید ویندوز ۱۰ که Fall Creators Update نامیده شده، قابلیتی به اسم Controlled folder access وجود دارد که دسترسی به فولدرها را کنترل و محدود می‌کند. به عبارت دیگر یک بد‌افزار یا نرم‌افزار سالم، نمی‌تواند دسترسی به یک پوشه را مثل قبل قفل کند و لذا گروگان‌گیری توسط باج‌افزارها، پیچیده‌تر شده است. مایکروسافت دسترسی به فولدرهای خاص توسط اپ‌های شناخته‌شده و سالم را مجاز می‌داند اما دسترسی به فولدرهایی مثل documents که حاوی اسناد و فایل‌های شخصی و گاهی حیاتی است، توسط اپ‌های مشکوک و ناشناخته، غیرممکن فرض می‌شود. البته کاربر می‌تواند برخی اپ‌ها را استثناء و مجاز بداند و مثل قبل از سیستم خود استفاده کند.

چگونه قابلیت ضد باج‌افزاری ویندوز ۱۰ را فعال کنیم؟

ابتدا روی آیکون ویندوز دیفندر در سینی ویندوز (بخش کنار ساعت و تاریخ) کلیک کنید تا تنظیمات ویندوز دیفندر نمایان شود. در تنظیمات روی گزینه‌ی Virus & threat protection‌ و سپس Virus & threat protection settings کلیک کنید. ابتدا سوییچ Real-time protection که به معنی اسکن کردن همیشگی فایل‌هاست را در حالت فعال قرار دهید و سپس سوییچ Controlled folder access را نیز در حالت فعال قرار دهید.

چگونه فولدرهای محافظت‌شده با دسترسی محدود را در ویندوز ۱۰ اضافه و حذف کنیم؟

فولدرهایی که به صورت پیش‌فرض محافظت می‌شوند شامل Desktop، Documents، Pictures، Videos، Music و Favorites بوده و می‌توان فولدرهای بیشتر را به صورت دستی اضافه کرد. برای دیدن لیست پوشه‌های محافظت‌شده یا Protected، روی Protected folders زیر سوییچی که در تصویر فوق می‌بینیم، کلیک کنید.

مطلب مرتبط: چگونه از ویندوز دیفندر بخواهیم برخی فایل‌ها را نادیده بگیرد؟

برای اضافه کردن فولدرهای حافظت‌شده، روی دکمه‌ی Add a protected folder کلیک کنید و سپس پوشه‌ی موردنظر خود را آدرس‌دهی کنید. برای حذف کردن یک فولدر از لیست فولدرهای محافظت‌شده نیز می‌توان روی نام فولدر در لیست کلیک کرد و سپس روی دکمه‌ی Remove  کلیک کرد. توجه کنید که نمی‌توان فولدرهایی که به صورت پیش‌فرض قفل شده را حذف کرد.

چگونه دسترسی اپ امن و شناخته‌شده را به فولدرهای محافظت‌شده در ویندوز ۱۰، آزاد کنیم؟

به این منظور روی گزینه‌ی‌ بعدی یعنی Allow an app through Controlled folder access کلیک کنید و سپس روی Add a allowed app کلیک کنید تا اپی جدید را به لیست اپ‌های امن و مجاز، اضافه کنیم. مسیر فایل اجرایی که پسوند exe دارد را انتخاب کنید و در نهایت روی Open‌ کلیک کنید تا به لیست سفید یا امن، اضافه شود.