با ورود آخرین نسل‌های تکنولوژی (فناوری‌های از جمله Face ID و Touch ID) در تلفن‌های همراه از جمله تلفن‌ّهای آیفون، نیاز به رمز عبور را کاهش به نسبت زیادی کاهش پیدا کرده است. البته خیلی از کاربران همچنان از رمز عبور بعنوان جایگزینی برای حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره استفاده می‌کنند و خیلی دیگر نیز به‌جز رمز عبور از هیچ روش دیگری استفاده نمی‌کنند. اگر تنها از رمز عبور استفاده کنید، زمانی کارتان سخت می‌شود که رمز عبور را فراموش کنید؛ در این مقاله چند روز برای بازیابی رمز عبور و ورود به صفحه اصلی بررسی خواهند شد.

بهترین ترفندها برای بازیابی رمز عبور

قبل از هر چیزی باید درباره هر رزم عبوری که در هر وسیله یا اپلیکیشنی انتخاب می‌کنید بگوییم انتخاب یک رمز عبور سخت همیشه مفید نخواهد بود، رمز عبور در عین سختی باید از یکسری اعداد و حروف معنی‌دار برای شما تشکیل شود. این یک مصیبت است که تنها یک  رمز عبور ۴ رقمی را می‌توان برای آیفون وارد کرد. ما کاربران آیفون را بدلیل استفاده از این رمز عبور سرزنش نمی‌کنیم زیرا این حالت بعنوان پیش‌فرض در سیستم ذخیره شده است، هرچند که می‌توانید یک رمز عبور عددی دلخواه با عدد و حرف دلخواه را تنظیم نمایید.

نکته مهم این موضوع است که اگر برای اولین بار رمز عبور را اشتباه وارد کرده‌اید، حتماً مدنظر داشته باشید که بعد از وارد کردن ۶ رمز عبور اشتباه دستگاه کامل قفل خواهد شد.

راه حل: پاک کردن همه چیز در آیفون

اپل تنها راه حل موجود برای بازیابی سیستم بعد از فراموشی رمز عبور را پاک کردن آیفون می‌داند. بدین ترتیب باید هرچیزی که در آیفونتان دارید را پاک کنید. البته همه چیز تا آخرین بک‌آپی که از سیستم گرفته‌اید. شاید در نگاه اول این کار بسیار سخت‌گیرانه باشد، اما خوب باعث می‌شود دیگر هرگز رمز عبورتان را فراموش نکنید یا اگر آیفون شما قابلیت ورود به گوشی با حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره را دارد از آنها بعنوان ورودی اصلی استفاده کنید.

پاک کردن آیفون با استفاده از iTunes

اگر با آیفون به قبلاً به آیتونز وصل شده باشید، می‌توانید از آخرین بک‌آپ برای بازیابی دستگاهتان و ریست کردن رمز عبور استفاده کنید.

مراحل زیر را برای این کار طی کنید:

  • آیفون را به کامپیوتری که قبلاً با آن سینک شده وصل کنید
  • آیتونز را باز کنید، اگر آیتونز بدون درخواست رمز عبور به شما اجازه ورود داد می‌توانید کار را ادامه دهید. اگر آیتونز از شما رمز عبور درخواست کرد سعی کنید به کامپیوتر دیکری وصل شوید. اگر با هیچ کامپیوتر دیگری نیز سینک نشد، این روش برای شما موثر نخواهد بود. در این حالت به سراغ Recovery mode رفته و با این روش اطلاعات آیفون خود را پاک کنید.
  • حالا اگر آیتونز از شما رمز عبور نخواهد، باید صبر کنید تا به دستگاه شما سینک شود و بک‌آپ را تهیه کند.
  • زمانی‌که سینک شدن کامل شد، روی Restore iPhone کلیک کنید و اجازه دهید پروسه بازیابی کامل شود. در این حالت iOS دوباره نصب خواهد شد.
  • زمانی‌که نصب سیستم‌عامل کامل شد، صفحه اولیه آی‌او‌اس باید بصورت پاپ‌آپ نمایش داده شود، در این مرحله باید روی گزینه Restore from iTunes backup تپ کنید.
  •  آخرین نسخه بک‌آپ را برای بازیابی انتخاب کنید

این کار باعث می‌شود آیفون شما از نوع راه‌اندازی شود و رمز عبورتان پاک شود.

پاک کردن آیفون با استفاده از iCloud

اگر آیفون خود را با iCloud سینک کرده باشید و Find My iPhone را فعال کرده باشید، می‌توانید بوسیله iCloud آیفون خود را پاک کنید. برتری این روش نسبت به استفاده از آیتونز امکان پاک کرد اطلاعات بدون حضور فیزیکی خود گوشی است. البته به این نکته توجه داشته باشید که تلفن همراهتان باید یا از طریق دیتا سیم‌کارت یا از طریق وای‌فای به اینترنت متصل باشد.

برای این کار می‌توانید با بالا کشیدن صفحه و ورود به مرکز کنترل اتصال را برقرار کنید. توجه داشته باشید اگر ویژگی Control Center را برای صفحه قفل فعال نکرده باشید نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. خوشبختانه همچنان می‌توانید با روش Recovery mode گوشی خود را ریست کنید.  برای استفاده از iCloud مراحل زیر را دنبال کنید:

  • iCloud dashboard را باز کنید و از اپل آیدی برای ورود استفاده کنید.
  • روی All Devices که در بالا قرار دارد کلیک کنید و سپس آیفون خود را انتخاب کنید.
  • روی گزینه Erase iPhone که با آیکون سطل آشغال نشان داده شده است کلیک کنید.

همه داده‌های روی آیفون شما باید از راه دور پاک شوند، بنابراین هرچیزی حتی رمز عبور نیز پاک می‌شود. در صفحه راه‌اندازی، باید بین بازیابی از بک‌آپ iCloud و یا تنظیم آیفون بعنوان یک دستگاه جدید یکی را انتخاب کنید. در نهایت می‌توانید رمز عبور جدیدی را وارد کنید.

لازم به ذکر است می‌توانید از بازیابی آیفون به کمک آیتونز استفاده کنید و سپس بوسیله iCloud اطلاعات بک‌آپ را برگردانید.

پاک کردن آیفون بوسیله Recovery Mode

اگر تابحال به آیتونز و iCloud سینک نشده‌اید، تنها گزینه پیش روی شما برای پاک کردن داده‌های آیفون استفاده از حالت ریکاوری است. انجام این کار داده‌های آیفون را برای همیشه پاک می‌کند و تلفن همراه را بصورت پایه راه‌اندازی می‌کند. در اینجا نحوه استفاده از Recovery mode را بررسی می‌کنیم.

ابتدا آیفون خود را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ متصل کنید و آیتونز را باز کنید. کلید ترکیبی برای ورود به حالت ریکاوری برای آیفون‌های مختلف با هم تفاوت دارد:

در آیفون 8 و 8 Plus:

کلید افزایش صدا را نگه دارید و به‌سرعت آن را رها کنید، سپس دکمه کاهش صدا را نگه دارید و به‌سرعت آن را رها کنید. در نهایت، دکمه Side را نگه دارید تا صفحه مربوط به ریکاوری ظاهر شود.

در آیفون 7 و 7 Plus:

دکمه‌های کاهش صدا و Side را همزمان نگه دارید تا صفحه ریکاوری ظاهر شود.

در آیفون 6S و قبل‌تر، آیپد یا آیپاد:

دکمه‌های Home و Side را بطور همزمان نگه دارید تا صفحه ریکاوری ظاهر شود.

زمانی‌که وارد صفحه ریکاوری می‌شوید، آیتونز دو پیشنهاد برای شما دارد، Restore و Update؛ روی Restore کلیک کنید.

آیتونز شروع به دانلود نرم‌افزار برای دستگاه شما می‌کند. اگر دانلود بیشتر از ۱۵ دقیقه طول کشید، آیفون بصورت خودکار از حالت ریکاوری خارج می‌شود. اگر این اتفاق رخ داد، مراحل بالا را دوباره تکرار کنید. زمانی‌که پروسه کامل شد، می‌توانید آیفون خود را راه‌اندازی کنید و رمز‌ عبور جدیدی وارد کنید. متأسفانه این روش قابیلت بک‌آپ را ندارد و شما با یک آیفون جدید روبه‌رو خواهید بود.