رم گوشی‌های اندرویدی معمولاً بیش از ۲ گیگابایت است و در گوشی‌های رده‌اول یا میان‌رده نیز بیش از ۴ و ۳ گیگابایت رم استفاده می‌شود. رم بیشتر به این معنی است که می‌توان اپ‌های بیشتری نصب کرد و هم‌زمان اجرا کرد. گاهی رم با حافظه‌ی داخلی که در حقیقت کار آن ذخیره‌سازی فایل‌هاست، اشتباه گرفته می‌شود. در ادامه به روش متوجه شدن مقدار رم گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی می‌پردازیم.

شاید حین خرید گوشی، در صفحه‌ی مشخصات آن و یا در وب‌سایت‌ها، مقدار رم را بررسی کرده‌اید که مبادا کمتر از نیازهای شما باشد. معمولاً این روزها گوشی‌های نسبتاً ارزان هم ۲ یا ۳ گیگابایت رم دارند که برای نصب کردن اپ‌های اصلی و ضروری، کافی است. اما اگر از جمله کاربرانی هستید که اپ‌های بسیاری نصب می‌کنند و گاهی ۳ گیگابایت رم را نیز به صورت کامل پر می‌کنند، بد نیست روش چک کردن مقدار رم و همین‌طور مقدار رم خالی را بدانید.

برای چک کردن مقدار رم گوشی‌ها، مدل یا نام گوشی را به همراه عبارتی مثل Specs به معنی مشخصات، در گوگل سرچ کنید. وب‌سایت‌هایی مثل فون‌آرنا و GSMArena جداولی مرتب و دقیق برای ذکر کردن خصوصیات گوشی‌ها دارند که پاسخ اغلب سوالات شما در آن موجود است.

روش چک کردن مقدار رم و مقدار رم خالی در اندروید

اما به موضوع اصلی می‌پردازیم: چک کردن رم از طریق اندروید. اپلیکیشن Notisysinfo را از گوگل پلی دانلود کرده و نصب کنید. پس از اجرا کردن اپ، با تپ کردن روی سوییچ گزینه‌ی NotiSysinfo service، این سرویس را فعال کنید. اگر هر بار پس از ری‌استارت کردن گوشی، می‌خواهید مقدار رم خالی را به صورت نوتیفیکیشن مشاهده کنید، گزینه‌ی دوم یعنی Start on boot را هم فعال کنید.

بهتر است برای کاهش بار پردازشی این اپلیکیشن که مداوماً مقدار رم خالی را گزارش می‌کند، Update interval را ۱۰ ثانیه و حتی بیشتر انتخاب کنید.

با اجرا کردن این اپ، نوتیفیکیشنی در بخش نوتیفیکیشن‌ها اضافه می‌شود که در آن Total یا مقدار رم گوشی و تبلت و بخش استفاده شده یا Used و همین‌طور مقدار RAM خالی را مشاهده می‌کنید. مثل نمونه‌ی زیر که گوشی ۲ گیگابایت رم دارد و در حال حاضر ۱۲۹۳ مگابایت آن خالی است.

 

با این اپ ساده هر زمان که لازم باشد، نوار وضعیت را به پایین بکشید و مقدار رم را چک کنید اما بدون این اپ هم می‌توان مقدار رم خالی و استفاده شده را مشاهده کرد. به این منظور اپلیکیشن Settings یا تنظیمات اندروید را اجرا کنید و روی گزینه‌ی Apps یا Applications تپ کنید که بسته به رام گوشی و سازنده، ممکن است نام متفاوتی داشته باشد. در این بخش لیست اپ‌های اجرا شده و مقدار RAM مصرف‌شده توسط هر اپ را خواهید دید.

برای مشاهده کرده وضعیت کلی، در اپ تنظیمات روی گزینه‌ی Memory یا موارد مشابه مثل RAM تپ کنید. بسته به رام گوشی یا تبلت، مقدار کلی RAM و بخش استفاده‌شده و بخش آزاد یا Free در این صفحه ذکر می‌شود. اگر از رام‌های کاستوم با امکانات متعدد استفاده می‌کنید، گزینه‌هایی مثل Show RAM bar in Recents برای نمایش مقدار رم استفاده شده در نمای اپ‌های اخیر که برای سوییچ کردن بین اپ‌ها به کار می‌رود، وجود دارد و می‌توانید از این موارد نیز استفاده کنید.