وقتی در جلسه‌ یا مکان عمومی هستیم و می‌خواهیم به موسیقی یا صدایی گوش کنیم، بهتر است برای شنیدن صدای محیط، صرفاً از یکی از گوشی‌های چپ یا راست استفاده شود و گوش دیگر صدای اطراف را بشنود. اما در این صورت صداهای استریو که کانال چپ و راست متفاوت دارند، به درستی شنیده نمی‌شوند و می‌بایست صدای استریو را به مونو یا تک‌کاناله تبدیل کرد. در ادامه به روش تبدیل صدای استریو به صدای مونو در اندروید می‌پردازیم.

تبدیل کردن صدایی که دوکاناله است و صدای چپ و راست، متفاوت شنیده می‌شود، یک مزیت مهم دیگر نیز دارد. با این کار ساده می‌توان از هدفون و ایرفونی که یکی از بلندگوهای آن خراب شده و دارای نویز و خش‌خش است و یا به کلی صدای آن قطع شده را استفاده کرد و موسیقی‌های استریو را با شنیدن تمام صداهای کانال چپ و راست، تجربه کرد.

قبلاً در آیفون و در حقیقت در سیستم عامل iOS، روال کار را توضیح دادیم:

مطلب مرتبط: چگونه در آیفون صدای استریو یا دوکاناله را به مونو تبدیل کنیم و با یک ایرپاد یا ایرفون بشنویم؟

نحوه تبدیل صدای استریو به صدای مونو و استفاده از هدفون‌های تکی در اندروید

ابتدا اپلیکیشن Settings اندروید را اجرا کنید. آیکون این اپ در کشوی اپ‌ها موجود است و همین‌طور در اندروید خام و رام‌هایی که به اندروید خام شبیه هستند، با کشیدن نوار وضعیت به پایین، آیکون چرخدنده‌ای‌شکل تنظیمات، نمایان می‌شود و می‌توان از این روش نیز آن را اجرا کرد.

در تنظیمات روی Accessibility تپ کنید. اگر رام اندروید گوشی شما، تنظیمات را به صورت چند تب طراحی کرده، تب‌های مختلف به خصوص موارد آخر را برای رویت کردن این گزینه، بررسی کنید.

در منوی Accessibility، گزینه‌ای به اسم Mono Audio موجود است، البته اگر از اندروید خام نسخه‌ی ۸.۱ استفاده کنید. در سایر نسخه‌ها و رام‌ها، ممکن است این گزینه وجود نداشته باشد و روال کار پیچیده‌تر شود. روی این گزینه تپ کنید و سوییچ را به وضعیت فعال تغییر دهید.

در گوشی‌های Galaxy سامسونگ، در منوی Accessibility گزینه‌ای به اسم Hearing وجود دارد و یکی از تنظیمات در صفحه‌ی Hearing، صدای منو است که می‌بایست سوییچ آن را فعال کنید.

با فعال کردن گزینه‌ی Mono audio در اندروید، صدای چپ و راست ترکیبی از دو کانال صدای چپ و راست است و در حقیقت هر دو گوشی، یک صدای کامل را پخش می‌کنند.

اگر در گوشی شما، گزینه‌ی موردبحث وجود ندارد، در اپ پخش موسیقی به دنبال تنظیمات Equalizer بگردید. معمولاً در اکولایزر، اسلایدری برای بالانس کردن صدای سمت چپ یا Left و سمت راست یا Right وجود دارد و اگر آن را به صورت کامل به یک سمت جابجا کنید، صدای کانال راست و چپ موسیقی را از یک بلندگو می‌شنوید. بنابراین به راحتی می‌توان تمام صداها را از گوشی سالم هدفون خود، شنید. اگر در اپ موردعلاقه‌ی شما برای پخش صدا، اکولایزری با این ویژگی موجود نیست، موقتاً از اپ‌های دیگر مثل Rocket Player استفاده کنید.