مدیریت دیسک‌ها یک ابزار در ویندوز ۱۰ است که می‌تواند درایوها را مدیریت کند و برای آنها پارتیشن بسازد. ویژگی مثبت این ابزار کار با هر دو نوع هارد HDD و SSD است. برخلاف اینکه این ابزار برای هارددیسک‌ها مناسب است، برای حافظه USB و SD card مناسب نیست و شما مجبور به استفاده از دستورات هستید، آن هم در شرایطی که ویندوز برای فلش یو‌اس‌بی از چندین پارتشین پشتیبانی نمی‌کند. آپدیت Creators Update ویندوز ۱۰ این مشکل را برطرف کرده است. با ما همراه باشید...

چگونه پارتیشن‌بندی کنیم؟

قدم اول: فلش یو‌اس‌بی مورد نظر را به سیستم وصل کنید؛ در این مقاله یک فلش ۸ گیگابایتی پارتیشن‌بندی می‌شود. این فلش خالی است و به‌تازگی فرمت شده است؛ اگر شما روی فلش خود اطلاعاتی دارید بهترین کار گرفتن بک‌آپ از آن است، همچنین می‌توانید اطلاعات را در یکی از درایوهای سیستم کپی کنید.

قدم دوم: ابزار مدیریت دیسک‌ها را اجرا کنید؛ می‌توانید با جستجوی عبارت Disk Management این ابزار را پیدا کنید. در صفحه اصلی این ابزار فلش یو‌اس‌بی خود را بعنوان یک درایو متصل به سیستم مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک راست کنید و از منوی ظاهر شده گزینه Shrink Volume را انتخاب کنید.

قدم سوم: سایز پارتیشنی که مدنظرتان هست را انتخاب کنید. درضمن می‌توانید سایز پیشنهادی خود ابزار را نیز بپذیرید یا اینکه خودتان بصورت کاستوم سایزبندی را انجام دهید. اگر در داخل فلش فایلی یا فایل‌هایی موجود باشد، به شما اجازه داده نمی‌شود، پارتیشن‌بندی را کمتر از سایر فایل موجود انتخاب کنید. به همین دلیل بهتر است با یک فلش خالی از اطلاعات این کار را انجام دهید.

قدم چهارم: ساختن پارتیشن برای درایوها خیلی زمان‌بر نیست؛ پس از پایان کار ساخت پارتیشن، فلش یا کارت حافظه خود را در Disk Management مشاهده خواهید کرد. در اینجا شما تنها یک پارتیشن را مشاهده می‌کنید، درحالیکه سایر پارتیشن‌ها در یک فضای غیراختصاصی نمایش داده می‌شوند.

قدم پنجم: روی بخش Unallocated  کلیک راست کنید و گزینه Create Simple Volume را انتخاب کنید. دستورالعمل‌های موجود را دنبال کنید و هیچ گزینه‌ای را تغییر ندهید. اجازه دهید همه گزینه‌ها بصورت خودکار تنظیم شوند؛ زمانیکه از شما تأیید خواسته می‌شود، این کار را انجام دهید.

قدم ششم: در صفحه فرمت پارتیشن‌‌، گزینه NTFS را از بخش File system انتخاب کنید. تیک مربوط به فرمت سریع را بردارید و اجازه دهید Disk Management درایو را فرمت کند. زمانی‌که فرمت کردن کامل شد، باید درایو دوم را در File Explore مشاهده کنید.

درایو قابل مشاهده نیست؟

اگر بعد از انجام تمام مراحل ذکر شده پارتیشن دوم در File Explore مشاهده نشد، فلش را از سیستم جدا کنید و دوباره به سیستم متصل کنید و دوباره ابزار مدیریت دیسک‌ها را باز کنید. مشاهده خواهید کرد که دو پارتیشن در زیرمجموعه فلش موجود است. روی آن کلیک راست کنید و از منوی ظاهر شده Format را انتخاب کنید. کافی است یک فرمت کلی برای فلش انجام شود و فرمت آن NTFS انتخاب شود. بعد از فرمت شدن، پارتیشن دیگر بعنوان فضای خالی نشان داده نخواهد شد. دوباره روی آن کلیک راست کنبد و روی گزینه Change Drive Letter and Path کلیک کنید.

یک نام به درایو اختصاص دهید؛ مشاهده می‌کنید بعد از این کار File Explore درایو موجود را با دو پارتیشن نشان می‌دهد.