ویندوز ۱۰ در حالت پیش‌فرض و بدون تغییر دادن تنظیمات، زمانی که به اینترنت دسترسی دارید، بروزرسانی‌ها را دانلود می‌کند و حین ری‌استارت یا شات‌داون کردن، آنها را نصب می‌کند. می‌توان برای جلوگیری از بروزرسانی و کاهش ترافیک مصرفی اینترنت، بروزرسانی را به کلی غیرفعال کرد اما راه حل دیگر که در ویندوز ۱۰ قابل‌استفاده است، محدود کردن سرعت دانلود آپدیت‌های ویندوز است. در ادامه با روش محدود کردن دانلود بروزرسانی‌ها در ویندوز ۱۰ آشنا می‌شویم.

در بروزرسانی پاییزی ویندوز ۱۰ که Fall Creators Update یا v1709 نامیده شده، قابلیت‌های جدید و جالب توجهی دیده می‌شود که یکی از آنها قابلیت محدود کردن دانلود بروزرسانی‌ها در پس‌زمینه است. در حقیقت در نسخه‌های پیشین، اگر کاربر به کمک فایروال یا روش‌های دیگر، سرویس بروزرسانی ویندوز را محدود نمی‌کرد، هر از گاهی چند گیگابایت داده دانلود می‌شد! اما در بیلد ۱۷۰۹ ویندوز ۱۰، می‌توان پهنای باندی که به دانلود بروزرسانی‌ها اختصاص پیدا می‌کند را کنترل و محدود کرد.

چگونه دانلود آپدیت‌های ویندوز ۱۰ را از نظر سرعت محدود کنیم؟

برای محدود کردن دانلود بروزرسانی‌ها در ویندوز ۱۰، ابتدا کلید ترکیبی Windows + I را فشار دهید تا اپ Settings اجرا شود. در اپ تنظیمات ویندوز ۱۰، مسیر زیر را طی کنید:

Update & Security > Windows Update > Advanced options > Delivery Optimization > Advanced options

اگر محدود کردن سرعت دانلود مدنظرتان است، اسلایدری بالای صفحه با توضیح Limit how much bandwidth is used for downloading updates in the background را به سمت چپ جابجا کنید و درصدی از پهنای باند که به دانلود آپدیت‌ها اختصاص پیدا کرده و در حقیقت سرعت دانلود بروزرسانی‌ها را کم کنید. توجه کنید که برای فعال کردن محدودیت دانلود، تیک چک‌باکسی که در کنار توضیحات این اسلایدر وجود دارد را اضافه کنید.

اسلایدر بعدی که در بخش Upload settings قرار گرفته، مختص آپلود فایل‌هاست و از ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. در واقع در ویندوز ۱۰ می‌توان آپدیت‌ها را از دیگر کامپیوترها نیز دانلود کرد. با وجود این ویژگی، اگر کامپیوترها در شبکه‌ی محلی باشند، مصرف اینترنت به شدت کم می‌شود و اغلب بروزرسانی‌ها فقط توسط یک کامپیوتر دانلود شده و در اختیار سایرین قرار می‌گیرد. برای تغییر دادن و محدود کردن حداکثر سرعت آپلود، تیک چک‌باکس بالای این اسلایدر را نیز اضافه کنید.

اسلایدر دوم در بخش آپلود، حداکثر حجمی که در طول یک ماه آپلود می‌شود را محدود می‌کند و برای فعال کردن محدودیت، می‌بایست تیک چک‌باکس Monthly upload limit را نیز اضافه کرد.

محدود کردن سرعت دانلود و آپلود آپدیت‌ها در ویندوز ۱۰ بر حسب کیلوبایت بر ثانیه

برای محدود کردن سرعت دانلود، می‌توان از Group Policy Editor نیز استفاده کرد. به این منظور ابتدا با کلید ترکیبی Windows + R، پنجره‌ی Run ویندوز را آشکار کنید و دستور gpedit.msc را وارد کنید و سپس کلید اینتر را فشار دهید.

در ادیتور سیاست‌های گروهی یا Group Policy و در ستون چپ صفحه، مسیر زیر را طی کنید:

Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Deliver Optimization

اکنون در سمت راست دو آپشن زیر را مشاهده می‌کنید که به ترتیب برای محدود کردن سرعت دانلود و آپلود به کار می‌روند:

  • Maximum Download Bandwidth (in KB/s)
  • Max Upload Bandwidth (in KB/s)

روی یکی از گزینه‌ها دبل‌کلیک کنید و در پنجره‌ی تنظیمات آن، ابتدا حالت فعال یا Enabled را انتخاب کرده و سپس سرعت حداکثری را بر حسب کیلوبایت بر ثانیه، وارد کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود.