امروزه کدهای رمزی QR Code برای انتقال انواع نوشته‌ها مثل آدرس سایت‌ها، ایمیل، شماره تماس، اطلاعات کالا و ... به کار می‌روند. ساخت QR Code به کمک اپ‌های رایگان در اندروید و iOS امکان‌پذیر است و همین‌طور در ویندوز نیز می‌توان به کمک سرویس‌های آنلاین و به صورت کاملاً رایگان، این کار را انجام داد. در قسمت آخر روش ساخت QR Code به معرفی سرویس تحت وب رایگان برای ایجاد QR Code در ویندوز، مک و لینوکس می‌پردازیم.

وقتی از یک سرویس تحت وب برای ساخت QR Code صحبت می‌کنیم، بدین معنی است که در هر سیستم عاملی می‌توان از آن استفاده کرد مگر آنکه مرورگر و دسترسی به اینترنت، موجود نباشد. در محیط ویندوز می‌توان نرم‌افزارهای مختلفی برای ساختن QR Code معرفی کرد اما سرویس تحت وب QRCode Monkey نیز یک روش ساده و کامل است و در حقیقت نیازی به نصب نرم‌افزار اضافی وجود ندارد.

برای استفاده از وب‌سایت QRCode Monkey، پس از باز کردن آن در یکی از مرورگرها، نوع QR Code خود را انتخاب کنید.

گزینه‌های مختلف در بالای صفحه موجود است، به عنوان مثال اگر بخواهیم آدرس سایتی را به صورت رمزی درآوریم، URL را انتخاب می‌کنیم. محتوا را به تناسب حالت انتخابی، وارد کنید، به عنوان مثال شماره‌ی تلفن در فیلد Your Phone Number وارد می‌شود.

گزینه‌های مفید دیگر مثل انتخاب رنگ یا SET COLORS و اضافه کردن لوگو یا ADD LOGO IMAGE و ... نیز بسته به نوع QR Code، موجود است.

می‌توان این گزینه‌ها را انتخاب کرد و یا هیچ گزینه‌ی اضافی تنظیم نکرد.

در نهایت روی Customize Design کلیک کنید تا ظاهر کلی کد رمزی خود را غییر دهید. به عنوان مثال می‌توان به جای مربع‌های سیاه کوچک، از دوایر و اقسام دیگر مثل لوزی استفاده کرد. شاید برای حفظ سازگاری کامل، حالت پیش‌فرض مربعی، بهترین انتخاب باشد.

در نهایت روی دکمه‌ی Create QR Code کلیک کنید تا پیش‌نمایش QR Code را ببینید.

با کلیک کردن روی Download PNG می‌توان حاصل کار را به صورت یک فایل PNG که کیفیت بالا و حجم کمی دارد، دانلود کرد.

برای آشنایی بیشتر با QR Code و نحوه‌ی ایجاد یا اسکن کردن آن در سیستم عامل‌های مختلف، به بخش‌های دیگر این مقاله رجوع کنید: