سرویس دانش و فناوری

چگونه از فایل‌ها و فولدرها در مکینتاش محافظت کنیم؟ محافظت از فایل‌های PDF ،Word، تصاویر و ...

مکینتاش پسورد

محافظت از اسناد و متون

iWork suite نسخه مایکروسافت آفیس برای مکینتاش است؛ اگر یک صفحه، کلید راهنما، یا تعدادی فایل با اطلاعات حساس دارید، می‌توانید از آنها با استفاده از پسورد محافظت کنید. کافی است فایلی را که می‌خواهید رمزگذاری شود را باز کنید؛ به بخش File رفته و سپس وارد Set Password شوید. رمز دلخواهتان را وارد کنید و آن را در تأیید کنید و در آخرین باکس نیز می‌توانید توضیحی راجع‌به پسورد انتخاب شده بنویسید تا درصورت فراموشی رمز با خواندن متن یادتان بیاید چه رمزی را انتخاب کردید. برای مثال درصورتی که تاریخ خاصی را بعنوان رمز ورود انتخاب کرده‌اید، می‌توانید با نوشتن متنی مربوط به آن تاریخ به یادآوری رمز کمک کنید. در نهایت می‌بایست روی دکمه Set Password کلیک کنید.

محافظت از فایل‌های PDF و فایل‌های مشابه

Preview نمایش دهنده فایل‌های PDF و تصاویر در مک است. با این حال، کارایی این برنامه بیشتر از یک نمایشگر فایل‌های پی‌دی‌اف است؛‌ می‌توانید با کمک این برنامه تصاویر را بصورت PDF ذخیره کنید، اسناد پی‌دی‌اف را امضا کنید، فایل‌های پی‌دی‌اف را ترکیب کنید، در داخل این فایل‌ها حاشیه‌نویسی کنید، یادداشت اضافه کنید و مطالب مهم را هایلایت کنید. در نهایت نیز می‌توانید روی تمامی این فایل‌ها پسورد بگذارید تا از دسترس افراد خارج شوند. فایل PDF که می‌خواهید روی آن رمز عبور قرار دهید را باز کنید؛ منو File را باز کنید و دکمه Option را فشار دهید. از این طریق گزینه Save As را انتخاب کنید. در باکس مربوط به Save، تیک گزینه Encrypt را بزنید تا بتوانید پسوردی را برای فایل انتخاب کنید. پسورد و تأیید آن را وارد کنید و سپس روی Save کلیک کنید.

هر زمان دیگری که فایل را باز کنید از شما پسورد از شما خواسته می‌شود تا برای ورود رمز عبور را وارد کنید.  برای حذف رمز عبور فایل‌های پی‌دی‌اف، فایل را باز کرده و رمز عبور را بزنید. با فشردن کلید Option به بخش Save As خواهید رسید. گزینه Encrypt را با برداشتن تیک غیرفعال کنید تا دیگر برای ورود نیازی به پسورد نباشد. توجه داشته باشید این گزینه تنها برای فایل‌های پی‌دی‌اف کار می‌کند و عکس‌ها را نمی‌توانید رمزگذاری کنید، اگر قصد دارید عکسی را رمزگذاری کنید، باید ابتدا عکس را به PDF تبدیل کرده و سپس برای آن پسورد تعیین کنید.

محافظت از فایل‌ها با استفاده از گزینه Save as PDf

می‌توانید از راه دیگری نیز فایل‌های پی‌دی‌اف را رمزگذاری کنید؛ راه حل این کار استفاده از گزینه Save as PDF در بخش پرینت از فایل‌ها است. این روش برای دیگر فایل‌ها و اسناد از جمله فایل‌های متنی نیز کاربرد دارد؛ البته اگر گزینه Save as PDF در آن برنامه در دسترس باشد. فایل پی‌دی‌اف، فایل متنی و هر سند دیگری که می‌خواهید را باز کنید. از طریق منو File به بخش Print بروید. از لیست موجود در صفحه پرینت گزینه Save as PDF را برای ذخیره فایل انتخاب کنید؛ سپس گزینه Security را در باکس Save انتخاب کنید. تیک مربوط به باکس Require password to open document را بزنید. پسورد و تأیید آن را وارد کنید و سپس OK را بزنید.

محافظت از فایل های مایکروسافت ورد

برای این کار ابتدا فایلی که می‌خواهید با رمز عبور محافظت شود را باز کنید، روی تب Review کلیک کنید و سپس Protect Document را انتخاب کنید. در منو ظاهر شده پسورد مورد نظرتان را وارد کنید و در کادر بعدی پسورد را تکرار کنید. همچنین می‌توانید با زدن تیک گزینه آخر اطلاعات شخصی خود را از فایل پاک کنید. برای پاک کردن رمز عبور نیز به همین طریق اقدام کنید و بعد از دیدن رمز عبور کافی است آن را پاک کنید و روی Ok کلیک کنید.

محافظت از فایل‌های پاورپوینت مایکروسافت

گذاشتن رمز عبور برای فایل‌های پاورپوینت کمی متفاوت‌تر از فایل‌های ورد است. در منو به سراغ گزینه File و از آنجا Password بروید. زمانی که منو پسورد باز شد، تیک مربوط به گزینه Encrypt this presentation and require a password to open را بزنید تا فعال شود. سپس روی گزینه ...Change Password کلیک کنید تا وارد محیط وارد کردن رمز عبور شوید. در باکس Set a password for this presentation رمز جدید را وارد کنید و سپس در باکس بعدی رمز را تکرار کنید تا تأیید شود، سپس Set Password را بزنید و در نهایت روی OK کلیک کنید.

برای حذف رمز عبور فعلی نیز کافی است مراحل قبل را تکرار کنید و فقط تیک مربوط به Encrypt this presentation and require a password to open را بردارید.

محافظت از فایل‌های اکسل مایکروسافت

قرار دادن رمز عبور برای فایل‌های اکسل تقریباً مشابه گذاشتن رمز عبور برای فایل‌های پاورپوینت است، تنها با یک تغییر در باکس وارد کردن پسورد. به منو برنامه بروید، به File > Password رفته و در باکس Password to open رمز عبور دلخواهتان را وارد کنید؛ همچنین می‌توانید با گذاشتن رمز عبور در باکس دوم که Password to modify است، از تغییر دادن محتوای فایل توسط دیگران جلوگیری کنید.

محافظت از پوشه‌ها با استفاده از Disk Utility

تا اینجای کار محافظت از فایل‌های مختلف را بررسی کردیم، اما اگر بخواهیم یک فولدر را رمزگذاری کنیم باید چه کارهایی انجام دهیم؟ چه اپلیکیشنی برای این کار نیاز خواهد بود؟

Disk Utility یک اپلیکیشن رایگان در مکینتاش است که می‌تواند کارهای مختلفی را برای شما انجام دهد؛ فرمت کردن، تعمیر کردن، پارتیشن بندی هارد و ... کاربردهای قابل توجه این برنامه هستند. در کل Disk Utility کار با هارد دیسک را بسیار آسان می‌کند، درحالیکه به شما امکان می‌دهد تا یک نسخه ISO سازگار با ویندوز تهیه کنید. یک ویژگی فوق‌العاده ارزشمند این اپلیکیشن که شاید هر کسی از آن آگاه نباشد امکان ساخت نسخه رمزگذاری شده ایمیج یک دیسک است؛ حتی می‌توانید از یک فایل مجزا که حاوی تمام محتویات یک درایو یا رسانه مانند فلش USB، سی‌دی یا دی‌وی‌دی یک ایمیج رمزگذاری شده تهیه کنید. برای این کار، فایل مورد نظر را در یک فولدر بریزید و از Disk Utility برای ساخت فایل رمزگذاری شده استفاده کنید. Disk Utility را باز کنید و به File > New Image > Image from Folder بروید و سپس فولدر مورد نظرتان را انتخاب کنید.

یک نام برای فایل ایمیج در باکس Save As بنویسید و انتخاب کنید که فایل DGM در کجا ذخیره شود. در باکس بعدی نوع رمزگذاری را 128bit or 256bit انتخاب کنید.

سپس در پاپ‌آپی که ظاهر می‌شود پسورد را وارد کنید و سپس آن را تأیید کنید. در نهایت read/write را بخش باکس image format انتخاب کنید و Save را بزنید. روال پیشرفت نشان داده می‌شود و در آخر از شما خواسته می‌شود روی گزینه Done کلیک کنید.

محافظت از فایل‌ها و فولدرها در یک فایل زیپ بوسیله هایپرترمینال

اگر از ترمینال نیز استفاده کنید، قادر خواهید بود فایل‌ها و فولدرهای مختلف را با استفاده از دستور Zip رمزگذاری کنید. ترمینال را باز کنید؛ برای این کار به Utilities بروید و در آنجا از فولدر اپلیکیشن ترمینال را انتخاب و اجرا کنید. فایل مورد نظر ما در دسکتاپ قرار دارد.

cd Desktop

اگر فایلی که شما قصد رمزگذاری روی آن را دارید در دسکتاپ نیست، باید مسیر جایی که قرار دارد را ذکر کنید.

zip -e Sample.zip Sample.mp4

سپس دستور زیرا را وارد کنید؛ نام فولدری که می‌خواهید رمزگذاری شود را بجای Sample.zip تایپ کنید. اگر بدرستی این کار را انجام دهید، خطی را مشاهده می‌کنید که نوشته این فولدر محافظت شده است. علامت */ بعد از نام فولدر نشان دهنده این است که تمامی فایل‌های درون فولدر زیپ شده‌اند. اگر فولدر دارای زیرمجموعه‌هایی باشد، e- را به er- تغییر دهید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید