ممکن است پس از بروزرسانی ویندوز ۱۰ و به خصوص پس از بروز کردن آن به نسخه‌ی Fall Creators Update که اخیراً منتشر شده، مشکلاتی در نمایش متن یا رنگ‌ها به وجود بیاید. اگر مطمئن هستید که تنظیمات مانیتور یا تلویزیون شما تغییر نکرده و صحیح است، احتمالاً مشکلات به درایور کارت گرافیک و برخی تنظیمات دیگر مربوط می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. با ما باشید.

 از مشکلاتی که کاربران ویندوز ۱۰ پس از بروزرسانی اخیر گزارش کرده‌اند، می‌توان به اعوجاج یا خرابی رنگ برخی قسمت‌های ویندوز اشاره کرد. علت روشن نیست و تنها تعداد کمی از کاربران چنین مشکلی را گزارش کرده‌اند. ممکن است مشکل به پروفایل رنگ‌های مانیتور مربوط شود و معمولاً چاره‌ی آن ریست کردن یا بازنشانی تنظیمات پیش‌فرض است. در سیستم‌هایی که چند مانیتور متصل هستند هم ممکن است فقط یکی از مانیتورها با این مشکل خاص روبرو شود و طبعاً می‌توان علت را در تنظیمات مانیتور جست‌وجو کرد. اما علت شایع دیگر، مشکلات درایوری کارت گرافیک است که در ادامه به روش حل کردن آن می‌پردازیم.

آن‌اینستال کردن اپلیکشین‌هایی که تنظیمات رابط کاربری را تغییر می‌دهند

برخی اپ‌ها برای تغییر دادن ظاهر ویندوز طراحی شده‌اند و ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند. به عنوان مثال با اپلیکیشن ساده و سبک TranslucentTB، می‌توان تسک‌بار ویندوز را شفاف کرد که جذابیت خاصی دارد. توصیه می‌شود که اجرای خودکار این اپ‌ها و یا تنظیمات اعمال‌شده برای تغییر ظاهر ویندوز را تغییر دهید و بررسی کنید که مشکل حل می‌شود یا خیر.

در صورتی که مشکل حل نشده، بهتر است این اپ‌ها را آن‌اینستال یا حذف کنید و پس از ری‌استارت کردن سیستم، وضعیت را بررسی کنید.

بروزرسانی پردازنده‌های کارت گرافیک‌های اینتل

پردازنده‌های امروزی اینتل، اغلب دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع هستند و بدون کارت گرافیک مجزا هم می‌توان از سیستم استفاده کرد، حتی برای بازی و نرم‌افزارهای گرافیکی!

اگر پس از بروز کردن ویندوز به نسخه‌ی ۱۷۰۹ یا همان Fall Creators Update، مشکلات گرافیکی در ویندوز دیده می‌شود، درایور پردازنده‌ی گرافیکی اینتل را بروز کنید.

برای بروزرسانی درایور، اگر در همان سیستم به اینترنت دسترسی دارید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی گزینه‌ی Device Manager که در منوی راست‌کلیک روی آیکون استارت‌منو موجود است، کلیک کنید.
  • روی Display Adaptors دبل‌کلیک کنید.
  • در میان پردازنده‌های گرافیکی که ممکن است یکی یا چند مورد باشند، روی پردازنده‌ی گرافیکی اینتل راست‌کلیک کنید.
  • گزینه‌ی Update driver را انتخاب کنید و مراحل را ادامه دهید.

اگر پردازنده‌ی گرافیکی سیستم شما، محصولی از AMD یا NVIDIA باشد هم بد نیست از این روش برای دانلود کردن بروزرسانی درایور اقدام کنید چرا که ممکن است مشکل برطرف شود.

گاهی بروزرسانی درایور به جای حل مشکلات، مشکل جدید ایجاد می‌کند. بنابراین اگر درایور کارت گرافیک را قبلاً بروز کرده‌اید و مشکل پس از آن به وجود آمده، روی گزینه‌ی Uninstall device کلیک کنید تا تیک چک‌باکس حذف کامل درایور را قرار دهید. پس از حذف درایور، سیستم را ری‌استارت کرده و نسخه‌ی قدیمی‌تر نصب کنید.

 حل مشکل خرابی رنگ‌های مانیتور در سیستم‌هایی که کارت گرافیک انویدیا دارند

اگر پردازنده‌ی گرافیکی سیستم شما، یکی از کارت گرافیک‌های NVIDIA است و در واقع سازندگانی مثل ایسوس، MSI و گیگابایت و ... با استفاده از تراشه‌های گرافیکی انویدیا، آن را تولید کرده‌اند، ممکن است مشکل به یکی از امور زمان‌بندی‌شده در task scheduler ویندوز مربوط باشد. برای حل مشکل ابتدا در Device Manager و در بخش Display adapters به دنبال نام NVIDIA بگردید و اگر چنین آیتمی وجود داشت، ابزار Task Scheduler ویندوز  را با جست‌وجو کردن این عبارت در منوی استارت، پیدا کرده و اجرا کنید.

در تاسک اسکژولر ویندوز و در سمت چپ صفحه، مسیر زیر را دنبال کنید:

Microsoft\Windows\WindowsColorSystem

اکنون در سمت راست و در ستون Name به دنبال Calibration Loader بگردید. روی آن دبل‌کلیک کنید.

در ادامه و در پنجره‌ی باز شده، روی تب Triggers کلیک کنید و هر دو گزینه‌ی فعال شدن این تاسک را غیرفعال کنید.

اگر هیچ یکی از راه‌های اشاره شده جواب نمی‌دهد و همچنان مشکل رنگ‌های اشتباه را تجربه می‌کنید، بد نیست پروفایل رنگ مانیتور خود را با دانلود کردن پروفایل، ریست کنید و همین‌طور درایور کارت گرافیک را از وب‌سایت سازنده‌ی کامپیوتر بدون کیس، لپ‌تاپ و یا مادربورد و کارت گرافیک سیستم خود، دانلود و نصب کنید.