چک کردن املا یا Spell‌ کلمات و همین‌طور بررسی کردن گرامر، یکی از نیازهای کاربرانی است که به وفور تایپ می‌کنند. متأسفانه برای اصلاح نوشتار فارسی در سیستم عامل‌های مختلف، نرم‌افزارهای متنوعی وجود ندارد اما با سرویس آنلاین و اپ و اکستنشن Grammarly می‌توان نوشتار انگلیسی را به خوبی ویرایش کرد. در ادامه با روش استفاده از Grammarly برای تصحیح نوشتار در آیفون و آیپد، آشنا می‌شویم.

همان‌طور که اشاره کردیم، Grammerly برای اصلاح کلمات و گرامر جملات انگلیسی کاربرد دارد. به نمونه‌ی زیر که چند کلمه‌ی اشتباه را در آن تایپ کرده‌ام، توجه کنید:

همان‌طور که می‌بینید توصیه شده که i در ابتدای جمله، با حرف بزرگ نوشته شود و کلمات نیز تصحیح شده ولیکن یک مورد از اشتباهات تشخیص داده نشده است. در مجموع دقت Grammerly‌ قابل قبول است و شاید بیشتر اشتباهات فاحش را تشخیص می‌دهد.

اما چطور در iOS از سرویس گرمرلی استفاده کنیم؟

نصب کیبورد Grammerly‌ و فعال کردن آن در iOS

ابتدا اپ کیبورد Grammarly را از اپ استور دانلود کرده و نصب کنید. پس از نصب کردن، می‌بایست وارد حساب کاربری خود شوید. توجه کنید که حساب کاربری رایگان نیز مفید است و لزوماً نسخه‌ی پولی نیاز نیست.

قدم بعدی این است که روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل اپلیکیشن Settings آیفون تپ کنید و به بخش General و سپس Keyboard مراجعه کنید. برای اضافه کردن کیبورد جدید، روی Add keyboard تپ کرده و Grammerly‌ را انتخاب کنید. پس از اضافه شدن کیبورد گرمرلی، روی آن تپ کنید و Full Access یا دسترسی کامل را فعال کنید.

استفاده از کیبورد Grammerly‌ برای تصحیح کلمات و گرامر در iOS

کیبورد گرمرلی در هر اپلیکیشنی که قابلیت تایپ در آن فعال باشد، قابل استفاده است. بنابراین اپی مثل Notes را اجرا کنید. برای استفاده از کیبورد Grammerly به جای کیبورد اصلی iOS، روی آیکون کره‌ی زمین تپ کرده و مکث کنید تا منوی کوچک انتخاب کیبورد نمایان شود. در این منو گرمرلی را انتخاب کنید.

حال تایپ کردن را شروع کنید. هر زمان که گرمرلی اشتباهی را تشخیص دهد، در نوار بالای کیبورد و کنار آیکون G، تعداد اشتباهات را با رنگ قرمز خواهید دید. با هر اشتباه، پیشنهادی نیز داده می‌شود. برای جایگزین کردن لغتی که اشتباه تایپ شده، کافی است روی پیشنهاد داده شده، تپ کنید. اگر پشیمان شده‌اید و می‌خواهید لغت قبلی را استفاده کنید، روی دکمه‌ی Undo تپ کنید. همان‌طور که در مثال زیر مشاهده می‌کنید، گرمرلی فعل مفرد را به جای فعل جمع پیشنهاد داده که در حقیقت تصحیح گرامر است و نه تصحیح لغت.

تنها اشکالی که در کیبورد Grammerly وجود دارد، سرعت آن است. برای بهبود سرعت بهتر است چند جمله را تایپ کرده و در نهایت اشتباهات را یک به یک بررسی کنید و در صورت نیاز، پیشنهاد گرمرلی را استفاده کنید.