سرویس دانش و فناوری

چگونه مصرف اینترنت آیپد، آیفون و مک‌های شبکه را با قابلیت کش سیستم عامل High Sierra کاهش دهیم؟

قابلیت کش کردن محتوای دانلود شده در مک

در نسخه‌های ویژه‌ی سرور مک و همین‌طور ویندوز و لینوکس، قابلیت‌هایی پیش‌بینی شده که شاید برای مشاغل و سازمان‌های بزرگ مناسب‌تر باشد اما به هر حال کاربران عادی هم می‌توانند از این ویژگی‌های مفید، بهره‌مند شوند. یکی از ویژگی‌های جالب، کش کردن محتوای دانلود شده روی کامپیوترها و در واقع اجزای شبکه است. اگر کامپیوتر یا وسیله‌ی دیگری، به همان فایل‌ها نیاز داشته باشد، به جای دانلود کردن از طریق اینترنت، می‌تواند از کامپیوترهای دیگر که قبلاً محتوا را دریافت کرده‌اند، آن را دانلود کند. در این صورت مصرف اینترنت بسیار کمتر است و سرعت دانلود نیز به مراتب بیشتر است.

فعال کردن روش کش کردن محتوای دانلود شده، بسیار ساده است. در ادامه به روش کار این سیستم و نحوه‌ی استفاده از آن می‌پردازیم.

چگونه کش کردن محتوای دانلود شده را در مک فعال کنیم؟

قبل از هر چیز توجه کنید که می‌بایست macOS لپ‌تاپ یا آی‌مک شما، به نسخه‌ی جدیدی که اپل امسال معرفی کرده یعنی High Sierra بروز شود چرا که این قابلیت تا قبل از این نسخه، صرفاً در نسخه‌ی ویژه‌ی Server موجود بوده است.

در سیستم مکینتاشی خود به مسیر System Preferences > Sharing مراجعه کنید.

 در صفحه‌ی Sharing و در پنل سمت چپ، گزینه‌ی Content Caching را فعال کنید. اگر می‌خواهید حجمی از دیسک که به کش اختصاص داده شده را کم و زیاد کنید، روی Options در پایین صفحه کلیک کنید.

  حالت Unlimited به معنی نامحدود است و طبعاً ممکن است فضای دیسک پس از چند ماه، بیش از حد اشغال شود. بهتر است ظرفیت کمتری مثل ۷۵ یا ۱۵۰ گیگابایت را انتخاب کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید. اگر حافظه‌ی ذخیره‌سازی سیستم اپلی شما شامل یک درایو نیست، می‌توانید روی Edit کلیک کرده و درایو کش را نیز به دلخواه انتخاب کنید.

 در صورت عدم نیاز به قابلیت کش یا Content Caching، کافی است مراحل را تکرار کنید و تیک چک‌باکس این گزینه را حذف کنید.

کش کردن محتوای دانلود شده در macOS High Sierra چگونه کار می‌کند؟

تمام بروزرسانی‌های نرم‌افزاری مک و اپ‌های پیش‌فرض آن، اپ‌های دانلود شده، فایل‌ها و اسنادی که روی iCloud قرار گرفته و مک آنها را دانلود کرده و همین‌طور محتوای مالتی‌مدیا (فیلم و موسیقی) که iTunes اپل دانلود کرده، همگی در حافظه‌ی کش قرار می‌گیرند و در دسترس کامپیوترها شبکه هستند. اگر کامپیوتر یا تبلت و گوشی دیگری در شبکه به این فایل‌ها نیاز داشته باشد، قبل از مراجعه به سرورهای آنلاین از طریق اینترنت، مک‌های شبکه بررسی می‌شوند.

فایل‌های بخش کش محتوا به صورت رمزگذاری‌شده ذخیره می‌شوند و این یعنی کاربرانی که از شبکه استفاده می‌کنند، نمی‌توانند محتوای فایل‌ها را بررسی کنند. شاید رمزگذاری شدن فایل‌های بروزرسانی و اپ‌ها و نرم‌افزارها به نظر جالب نرسد اما توجه داشته باشید که رمزگذاری شدن ویدیوها و تصاویر، برای حفظ حریم خصوصی افراد و همین‌طور سازمان، الزامی است.

 اگر در شبکه‌ی خانگی یا سازمانی، چندین مک موجود باشد، می‌توان قابلیت کش را در بیش از یک کامپیوتر نیز فعال کرد. به این ترتیب در صورت نیاز به دانلود محتوای کش‌شده، هر دو سیستم وارد عمل می‌شوند.

 چه مواردی در Content Caching مک کش می‌شوند و چه مواردی کش نمی‌شوند؟

توجه شما را به لیست رسمی که اپل منتشر کرده جلب می‌کنیم. طبعاً مواردی که در این لیست موجود نیستند، کش نمی‌شوند:

  • خریدهای آی‌تونز برای ویندوز و همین‌طور macOS
  • کتب iBook Store برای macOS و iOS
  • اطلاعات آی‌کلود شامل اسناد و تصاویر برای مک‌او‌اس و آی‌او‌اس
  • محتوای قابل‌دانلود Garageband
  • بروزرسانی‌های سیستم عامل macOS
  • دانلودها و خریدهای اپ استور Mac
  • اپ‌های iOS
  • بروزرسانی‌های سیستم عامل iOS
  • برخی فایل‌های اضافی برای محصولات موبایل مثل صدای Siri و زبان‌های آن
  • بروزرسانی‌های Apple TV
  • اپ‌های Apple TV
  • خریدهای iBook

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید