اغلب فایل‌های موسیقی به صورت استریو یا دوتایی هستند و صدای سمت چپ متفاوت از صدای سمت راست است. حالت دیگر صدای مونو است که تنها یک کانال صدا دارد و جهتی در آن مطرح نمی‌شود. در آیفون می‌توان صدای استریو را به مونو تبدیل کرد و تنها با یکی از ایرفون‌ها و یا ایرپادهای اپل به آن گوش کرد. در ۷۲۴ ترفند امشب به بررسی روش تبدیل صدای استریو به صدای مونو در آیفون می‌پردازیم.

طبعاً اغلب افراد حین گوش دادن به موسیقی یا تماشای ویدیو و فیلم، صدای استریو که دو کاناله است و جهت چپ و راست دارد را می‌پسندند چرا که حس واقعی‌تری القا می‌کند. اما گاهی یکی از درایورهای هدست و یا ایرفون خراب می‌شود و صدای یک سمت را از دست می‌دهیم! در این صورت بهتر است که صدای دو کاناله با ترکیب صدای چپ و راست، به صدای یک کاناله تبدیل شود تا چیزی از قلم نیافتد و تمام صداهای فیلم یا موسیقی را بشنویم. گاهی حین رانندگی یا شرکت در جلسات و محیط‌های شلوغ، لازم است که علاوه بر صدای فایل صوتی، صدای محیط اطراف را هم به خوبی بشنویم. در این صورت تبدیل صدای استریو به مونو، راه حل مفیدی خواهد بود.

اما در آیفون چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

ابتدا آیفون خود را آنلاک کنید و روی آیکون اپ Settings در صفحه‌ی خانه، تپ کنید. در اپلیکیشن تنظیمات، روی گزینه‌ی General و سپس Accessibility تپ کنید.

در این صفحه بخشی به اسم Hearing یا شنیدار وجود دارد که تنظیمات صدا در آن پیش‌بینی شده است. روی سوییچ Mono Audio تپ کنید تا فعال شود.

همان‌طور که اشاره کردیم صدای Mono یک کاناله است و صدای Stereo‌ دو کاناله. لذا صدای مونو جهت چپ و راست ندارد و در نتیجه تمام صداها را تنها از طریق یکی از ایرفون‌ها خواهید شنید.