ویرشوال ماشین یا ویرچوال ماشین‌ نظیر VirtualBox یک نرم‌افزار قدرتمند است که به شما این امکان را می‌دهد تا یک سیستم‌عامل یا چند سیستم‌عامل را بدون نیاز به سخت‌افزار اضافی در یک فضای مجازی کنار هم نصب کنید. ویرشوال باکس یکی از بهترین گزینه‌ها برای نصب یک سیستم‌عامل مجازی روی یک سیستم‌عامل دیگر است، این نرم‌افزار قدرتمند کمترین میزان خطا را دارد درحالیکه کامل‌ترین حالت نصب را نیز ارائه می‌کند، برای کار با آن نیازمند آموزش اولیه هستید با ما همراه باشید تا در آخر این مقاله نحوه راه‌اندازی یک سیستم‌عامل را به‌خوبی فرا بگیرید.

چرا VirtualBox ؟

در یک جمله خلاصه می‌توانیم بگوییم ویرشوال باکس یکی از محصولات شرکت Oracle است که به شما کمک می‌کند تا یک سیستم‌عامل را بصورت مجازی روی کامپیوتر خود نصب کنید و از سخت‌افزار بصورت کامل برای آن استفاده کنید. اگر تمایل دارید سیستم‌عامل لینوکس را در کنار ویندوز خود داشته باشدی، کافی است آن را در یک ماشین مجازی نصب کنید؛ بدلیل ترس از نصب یا بوت دوباره، یا اینکه از شر ویروس‌ها و هک‌ها با داشتن لینوکس خلاص شوید. هر دلیلی برای نصب لینوکس داشته باشید، مطمئناً ویرشوال باکس مطمئن‌ترین و ساده‌ترین راه برای نصب این سیستم‌عامل بصورت مجازی روی کامپیوترتان است.

کار را ویرشوال باکس را آغاز کنیم

برای شروع وارد سایت ویرشوال باکس شوید، می‌توانید نسخه‌های مختلف این نرم‌افزار که برای ویندوز، مکینتاش و لینوکس طراحی شده است را ببینید؛ ما نسخه ویندوز را انتخاب می‌کنیم.

نصب نرم‌افزار کاملاً عادی است و پیچیدگی ندارد؛ توجه داشته باشید که اینستالر در هنگام نصب نرم‌افزار اتصال اینترنت شما را بطور موقت قطع می‌کند. اگر در هنگام نصب مشاهده کردید ویندوز می‌خواهد درایوری را نصب کنید به آن اجازه دهید کارش را کامل انجام دهد. پس از پایان نصب صفحه اصلی ویرشوال باکس را مشاهده خواهید کرد.

از آنجایی که شما هنوز ویرشوال ماشین خود را نساخته‌اید، باید آن را ایجاد کنید. در این راهنما، ما دو مورد متداول یعنی نصب ویندوز ۱۰ و نصب ابونوتو را اجرا می‌کنیم؛ اما قبل از شروع باید یکسری تنظیمات بررسی شوند. بطور پیش‌فرض VirtualBox ماشین مجازی خود را در پوشه User ذخیره می‌کند. اگر شما تنها یک درایو در کامپیوتر خود دارید، اتفاق خوبی قلمداد می‌شود؛ اما اگر دو درایو دارید، شاید ترجیح دهید که ویرشوال ماشین در درایو دوم ذخیره شود. می‌توانید در عرض چند دقیقه یک هارد درایو مجازی با ۲۰ گیگابایت حافظه یا بیشتر بسازید. برای این کار، به آدرس File > Settings در ویرشوال باکس بروید؛ در تب جنرال می‌توانید گزینه Default Machine Folder را ببینید. اگر می‌خواهید مسیر پیش‌فرض را تغییر دهید باید از این گزینه استفاده کنید.

نصب ویندوز ۱۰ در یک ویرشوال ماشین

اگر قصد دارید ویندو‌ز ۱۰ خود را در مک‌بوک خود یا بصورت مجازی در کنار لینوکس داشته باشید، یا اصلاً یک نسخه دیگر از این ویندوز را در کنار ویندوز ۱۰ دیگری استفاده کنید، باید یک نسخه کامل از این ویندوز را در ویرشوال باکس راه‌اندازی کنید. اگر قصد دارید نسخه‌های قبلی ویندوز یعنی ۷، ۸.۱ و یا حتی ویندوز ایکس‌پی را نیز به همین روش استفاده کنید، تقریباً همین مسیر را با کمی کار بیشتر باید انجام دهید.

ساختن ویرشوال ماشین

با کلیک روی دکمه New در صفحه اصلی ویرشوال باکس کار برای ساخت یک ماشین مجازی آغاز می‌شود. در ابتدا نامی برای پروژه خود انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم نامی انتخاب کنید که مرتبط با فعالیت شما باشد، یک نام منحصر به‌فرد، که توانایی تشخیص را برایتان در دستگاه دیگر نیز آسان کند. پس از وارد کردن نام، ویرشوال باکس بطور اتوماتیک بخش‌های مربوط به نوع و نسخه را برای مطابقت با نام وارد شده تغییر می‌دهد.

اگر اطلاعات وارد شده درست نیست، حتماً چک کنید که نام ویندوز مایکروسافت را به‌درستی وارد کرده باشید. توجه کنید که نصب نسخه‌های ۳۲ یا ۶۴ بیتی منوط به سیستم مورد استفاده خود شما دارد.

گزینه ۶۴ بیت وجود ندارد؟

اگر از نسخه ۶۴ بیتی ویندوز استفاده می‌کنید، اما نمی‌توانید گزینه ۶۴ بیتی را در لیست نسخه‌های موجود مشاهده کنید، نیاز به رفع این مشکل دارید. برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید Hyper-V را غیرفعال کنید. در منو استارت Windows Features را تایپ کنید و آن را باز کنید، سپس گزینه Turn Windows features on or off را باز کنید. در منو موجود که صفحه را اسکرول کنید تا گزینه Hyper-V را ببینید؛ بررسی کنید این گزینه تیک نخورده باشد، سپس OK را زده و خارج شوید.

اگر همچنان گزینه ۶۴ بیت ظاهر نشد، سیستم را ری‌استارت کنید و از آنجا به بخش بایاس سیستم بروید. در محیط بایاس بدنبال گزینه Virtalization بروید. نام‌های معروف دیگر آن Intel VT-x یا Intel Virtualization technology است. این گزینه باید در منو Processor یا Security موجود باشد. بعد از فعال کردن آن تغییرات تنظیمات را ذخیره کنید و سیستم را ری‌استارت کنید، این دفعه نسخه ۶۴ بیت ویندوز را در لیست مشاهده خواهید کرد.

اختصاص دادن حافظه رم

پس از انجام مراحل قبل و انتخاب نسخه ویندوز حالا باید مقدار رم را برای سیستم مجازی خود تعیین کنید. ویرشوال باکس یک توصیه به شما ارائه می‌دهد، اما بنظر ما باید رم بیشتری را نسبت به پیشنهاد ویرشوال انتخاب کنید. مقدار دقیق تخصیص دادن رم به میزان رم سیستم شما بازمی‌گردد. این یک قاعده نیست اما بطور معمول برای ویندوز ۱۰ نیاز به ۴ گیگابایت رم خواهید داشت. با استفاده از اسلایدر موجود مقدار رم را انتخاب کنید، همچنین می‌توانید مقدار دلخواهتان را در کادر موجود بنویسید؛‌ فقط توجه داشته باشید هر گیگابایت ۱۰۲۴ مگابایت است، پس برای تخصیص ۴ گیگابایت رم نباید مقدار ۴۰۰۰ را بنویسید و در واقع باید عدد ۴۰۹۶ را درون کادر بنویسید.

یک هارد دیسک مجازی اضافه کنید

اکنون زمان آن رسیده است که حافظه مورد نیاز ویندوز مجازی خود را در ویرشوال تعیین کنیم؛ در این صفحه Create a Virtual Hard Disk now را انتخاب کنید. بعد از آن ویرشوال باکس از شما می‌‌خواهد نوع هارد را انتخاب کنید، حالت پیش‌فرض که VDI است را دست نزنید و به صفحه بعد بروید.

ویرشوال باکس دو نوع هارد درایو می‌سازد، داینامیک و فیکس؛ پیشنهاد ما انتخاب حالت داینامیک است؛ این گزینه را انتخاب کنید و به صفحه بعد بروید. برای ویندوز ۱۰ فضایی تقریباً ۲۰ گیگابایتی مناسب است؛ اما اگر هارد شما مقدار زیادی دارد این عدد را به ۴۰ گیگابایت ارتقاء دهید تا خیالتان بابت همه چیز راحت شود.

اینستالر ویندوز ۱۰ را دانلود کنید

اکنون شما یک ویرشوال ماشین در اختیار دارید، اما برای نصب نیاز به یک سیستم‌عامل دارید. فایل Windows 10 download page را دانلود کنید؛ بعد از دانلود فایل آن را باز کنید، دو گزینه مشاهده خواهید کرد آپگرید کردن کامپیوتر خود و نصب رسانه ویندوز. گزینه دوم را انتخاب کنید، گزینه‌های موجود در صفحه بعد را چک کنید. مطمئن شوید ویندوز ۱۰ و نسخه ۶۴ بیتی را دریافت کرده‌اید.

آخرین گزینه پیش روی شما انتخاب فایل ویندوز از USB یا انتخاب فایل ISO است.  گزینه ISO را انتخاب کرده تا ابزار ویندوز شروع به بارگذاری کند.

دیسک نصب را ماونت کنید

ISO یک فایل ایمیج است؛ اگر ویندوز را در کامپیوتر نصب کرده‌اید، باید فایل ISO را DVD ریخته و آن را برای نصب در DVD ROM کامپیوتر خود قرار دهید. اما می‌توان این کار را نکرد و بطور مستقیم فایل ISO را در ویرشوال ماشین خود قرار دهیم. برای این کار در محیط نرم‌افزار ویرشوال باکس روی آیکون تنظیمات کلیک کنید؛ در تبی که در سمت چپ صفحه قرار دارد گزینه Storage را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید؛‌بعد از این کار باید آیکون سی‌دی را در بالای صفحه سمت راست مشاهده کنید. روی آن کلیک کنید و گزینه Choose Virtual Optical Disc File را بزنید و سپس فاسل ایزو خود را انتخاب کنید.

سپس در تب سمت جپ صفحه روی System کلیک کنید؛ در این بخش و در زیرمجموعه‌های تب مادربورد روی گزینه Optical تیک بزنید و با فلش‌های موجود آن را در لیست به بالای Hard Disc ببرید.

لازم به ذکر است تیک فلاپی بصورت پیش‌فرض غیرفعال است، هرچند ویندوز ۱۰ از فلاپی پشتیبانی می‌کند، در پایان روی OK کلکی کنید تا برای بوت کردن ویندوز آماده شوید.

نصب ویندوز ۱۰

در منو اصلی ویرشوال باکس، ویرشوال ماشین ویندوز را انتخاب کنید و روی دکمه استارت کلیک کنید تا بوت شدن شروع شود. بعد از چند لحظه مشاهده خواهید کرد که صفحه نصب ویندوز ۱۰ ظاهر می‌شود. تنظیمات اولیه را انجام دهید و روی Next کلیک کنید.

در صفحه بعد اگر یک کد معتبر برای ویندوز دارید وارد کنید درغیر اینصورت گزینه I don’t have a product key کلیک کنید.

نوع ویندوز ۱۰ را انتخاب کنید، در اینجا ما Windows 10 Pro را انتخاب می‌کنیم.

از آنجا که ویندوز را بصورت مجازی نصب می‌کنید نمی‌توانید گزینه Upgrade را بزنید و باید از طریق گزینه Custom ویندوز را نصب کنید.

مشاهده می‌کنید که یک درایو با نام Drive 0 در این صفحه وجود دارد. روی آن کلیک کنید و دکمه Next را بزنید تا پروسه نصب کامل آغاز شود.

پیکربندی گزینه‌های ویندوز ۱۰

زمانی‌که نصب به پایان رسید، خواهید دید دستیار صوتی کورتانا شروع به صحبت کردن خواهد کرد، روی‌ آیکون میکروفون که در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید تا ساکت شود. منطقه و صفحه کلید خود را تأیید کنید و سپس در مراحل بعدی روی Skip کلیک کنید.

بعد از جستجو ویندوز برای آپدیت صفحه جدیدی ظاهر می‌شود که شما باید گزینه اول یعنی Set up for personal use را انتخاب کنید.

بدلیل استفاده از ویندوز در حالت مجازی شاید نیازی به وصل شدن به حساب کاربری ویندوز نباشد، بنابراین در صفحه موجود کافی است روی گزینه Offline account کلیک کنید.

یک نام برای حساب ویندوز خود انتخاب کنید و برای ورود پسوردی را تعیین کنید.