خاموش کردن کامپیوتر ویندوزی یا Shut down کردن آن از طریق منوی استارت یا با فشار دادن کلید سخت‌افزاری، امکان‌پذیر است اما می‌توان به کمک برخی نرم‌افزارها، شات‌داون کردن را به صورت برنامه‌ریزی‌شده و در ساعت معین، انجام داد. در ۷۲۴ اپ امروز، با ۳ ابزار مدیریت و زمان‌بندی خاموش کردن کامپیوترهای ویندوزی و بررسی گزارش خاموشی‌ها و اسلیپ‌ها آشنا می‌شویم.

به کمک نرم‌افزارهای جانبی می‌توان مانع خاموش کردن سیستم ویندوزی شد و همین‌طور این کار را به صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام داد. تهیه کردن گزارش خاموشی‌های سیستم و افزایش دادن سرعت شات‌داون شدن سیستم ویندوزی نیز به کمک نرم‌افزارهای رایگان و سبک، امکان‌پذیر است. در ادامه به ۴ نرم‌افزار جالب برای این امور می‌پردازیم.

با Shutdown Blocker مانع خاموش کردن ویندوز شوید

نرم‌افزار Shutdown Blocker یکی از نرم‌افزارهای سبک و رایگانی است که به کمک آن می‌توان شات‌داون کردن ویندوز را ممنوع کرد تا اطلاعات نرم‌افزارها و فایل‌ها، از دست نرود و اموری مثل پردازش و محاسبه یا دانلود بدون قابلیت توقف، متوقف نشود.

توجه کنید که برای اجرای این نرم‌افزار می‌بایست نسخه‌ی ۴ به بعد فریم‌ورک دات‌نت را نصب کرده باشید. نرم‌افزار را از وب‌سایت رسمی آن دانلود کرده و فایل اجرایی آن که به صورت پرتابل طراحی شده، با دسترسی ادمین اجرا کنید، به عبارت دیگر روی آن راست‌کلیک کرده و گزینه‌‌ی Run as administrator را انتخاب کنید.

طراحی نرم‌افزار بسیار ساده و روشن است. با کلیک روی دکمه‌ی Block، شات‌داون کردن غیرممکن می‌شود. اگر می‌خواهید پردازش‌های shutdown.exe و MusNotification.exe نیز سیستم را خاموش نکنند، تیک چک‌باکسی که در وسط پنجره می‌بینید را اضافه کنید.

توجه کنید که نباید این برنامه را بست، بنابراین روی دکمه‌ی Hide کلیک کنید تا به صورت کوچک‌شده در سینی ویندوز یا بخش کنار ساعت، قرار گیرد.

با کلیک کردن روی دکمه‌ی Settings / About نیز می‌توانید گزینه‌هایی مثل شروع خودکار در استارت‌آپ ویندوز و اضافه کردن شرت‌کات به منوی استارت را فعال کنید.

خاموش کردن کامپیوتر طبق برنامه‌ی قبلی و با تغییر شرایط خاص توسط DShutdown 

برای خاموش کردن سیستم طبق برنامه‌ی زمانی، می‌توان از Windows Task Scheduler استفاده کرد که کمی پیچیده است و تمام امکانات لازم را ندارد. لذا بهتر است از نرم‌افزار DShutdown استفاده کنید. در حقیقت DShutdown نیز از تاسک اسکژولر ویندوز برای خاموش کردن اتوماتیک سیستم در زمان یا شرایط مشخص شده، استفاده می‌کند.

ابتدا DShutdown را دانلود کرده و فایل زیپ آن را بازگشایی کنید. قدم بعدی اجرا کردن DShutdown است. تمامی گزینه‌ها در یک صفحه پیش‌بینی شده است!

در بخش Shutdown Target می‌توان مشخص کرد که چه سیستمی قرار است مدیریت شود و برای امور شبکه‌ای به کار می‌رود. کامپیوتر شخصی یا LocalHost را انتخاب کنید. در بخش Shutdown Type می‌توان نوع شات‌داون را انتخاب کرد و تنها یکی از گزینه‌های موجود، Shutdown است. لاگ آف و استند بای و ریبوت کردن و اجرای مجدد اپ‌ها و موارد بسیاری در این بخش دیده می‌شود. می‌توان چند مورد را با هم انتخاب کرد، به عنوان مثال اگر تیک Save screenshot و Reboot را اضافه کنیم، سیستم قبل از ری‌بوت شدن، عکسی از صفحه ذخیره می‌کند.

در بخش Timer می‌توان زمان دقیق شات‌داون شدن سیستم را تعیین کرد. با Shatdown after می‌توان سیستم را پس از گذشتن زمان وارد شده، خاموش کرد و با گزینه‌ی Shutdown at نیز می‌توان سیستم را در ساعتی و دقیقه‌ای که وارد شده، خاموش کرد.

در سمت راست بخش‌هایی برای شات‌داون کردن سیستم در صورت قطع شدن اینترنت یا قطع شدن ارتباط با یک کامپیوتر دیگر از طریق اینترنت، پیش‌بینی شده است. خاموش شدن سیستم در زمان تغییر کردن رنگ یک پیکسل از صفحه نیز امکان‌پذیر است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال اگر فرآیندی در یک پنجره، خاتمه پیدا کند و رنگ بخشی از پنجره تغییر کند، سیستم به صورت خودکار خاموش می‌شود. حتی می‌توان از بخش Shutdown for CPU usage نیز استفاده کرد تا کامپیوتر در صورت بالا رفتن میزان استفاده از پردازنده‌ی مرکزی، به صورت خودکار خاموش شود.

گزارش خاموشی های سیستم با TurnedOnTimesView

نرم‌افزار رایگان TurnedOnTimesView برای بررسی گزارش شات‌داون‌های اخیر سیستم استفاده می‌شود. ابتدا این نرم‌افزار را دانلود کرده و فایل دانلودی را از حالت زیپ خارج سازید و سپس روی فایل اجرایی که پسوند exe دارد، دبل‌کلیک کنید. گزارشی از فعالیت‌های اخیر لیست می‌شود و می‌توان روی هر مورد، دبل‌کلیک کرد تا جزئیات بیشتری نمایان شود.

با فشار دادن کلید F9 می‌توان تنظیمات پیشرفته را بررسی کرد و تغییر داد. یکی از گزینه‌های موجود در این بخش، Data Source است که برای رهگیری کامپیوترهای شبکه به کار می‌رود. اگر تیک چک‌باکس Consider the sleep/resume events as turn off/on را حذف کنید، مواردی که کامپیوتر Sleep‌ شده و خاموشی کامل صورت نگرفته، از لیست گزارش حذف می‌شوند.