حفظ حریم شخصی حین استفاده از اینترنت و مراجعه به وب‌سایت‌ها، امری ضروری است. در مرورگ Edge مایکروسافت می‌توان به راحتی متوجه شد که وب‌سایتی که به آن رجوع کرده‌ایم، از میکروفون، وبکم یا سرویس مکان‌یابی استفاده می‌کند یا خیر و همین‌طور می‌توان دسترسی‌ها را لغو کرد و یا دسترسی تمام وب‌سایت‌ها را غیرمجاز دانست. با وب‌گرد ۷۲۴ امروز همراه شوید تا وب‌گردی امن‌تری داشته باشیم.

اغلب کاربران کامپیوترها ویندوزی، در مورد حفاظت از حریم شخصی خود حین استفاده از اینترنت، نگران هستند و نمی‌خواهند وب‌سایت‌ها، به دوربین لپ‌تاپ یا وبکم و همین‌طور میکروفون و سرویس مکان‌یابی دسترسی داشته باشند. خوشبختانه اغلب وب‌سایت‌ها قبل از هر کار اضافه‌ای، از کاربر درخواست مجوز می‌کنند، می‌توان درخواست permission را رد کرد و مشکلی وجود ندارد اما همیشه اینگونه نیست و باید احتیاط کرد.

به علاوه گاهی مواقع به وب‌سایتی دسترسی لازم را نداده‌ایم اما حین استفاده از خدمات وب‌سایت، پشیمان می‌شویم و به دنبال راهی برای صدور مجوز استفاده از وبکم و میکروفون هستیم، در این صورت چه باید کرد؟

خوشبختانه می‌توان تنظیمات مربوط به هر وب‌سایت را در Microsoft Edge تغییر داد و همین‌طور می‌توان تنظیماتی که برای همه‌ی وب‌سایت‌ها انتخاب‌شده را به صورت کامل حذف کرد و از نو برای هر وب‌سایت، نوتیفیکیشن مربوطه را بررسی کرده و مجوزهای لازم را تأیید کرد.

چگونه بفهمیم که یک وب‌سایت، از وبکم و میکروفون و ... استفاده می‌کند یا خیر؟

مرورگر Edge مایکروسافت را اجرا کنید و وب‌سایتی که مدنظرتان است را باز کنید. قدم بعدی کلیک کردن روی آیکون کوچک قفل در کنار نام وب‌سایت یا نوار آدرس وب‌سایت است. منویی نمایش داده می‌شود و تمام دسترسی‌ها را مشاهده خواهید کرد.

اگر نمی‌خواهید وب‌سایت موردنظر، نوتیفیکیشن نمایش دهد و یا به میکروفون و وبکم دسترسی داشته باشد، سوییچ این موارد را به حالت Off تغییر دهید.

چگونه تنظیمات دسترسی وب‌سایت‌ها را در مرورگر مایکروسافت اج مدیریت کنیم؟

پس از اجرا کردن مایکروسافت اج، روی آیکون سه‌نقطه‌ای More در گوشه‌ی بالا و راست صفحه کلیک کنید و گزینه‌ی Settings را در منو، انتخاب کنید.

در منوی تنظیمات اج، روی View advanced settings کلیک کنید تا تنظیمات پیشرفته و کامل نمایان شود.

اکنون در بخش Website permissions روی دکمه‌ی مدیریت یا Manage کلیک کنید.

در صفحه‌ی مدیریت دسترسی وب‌سایت‌ها، روی لینک وب‌سایتی که موردنظرتان است کلیک کنید تا دسترسی‌های آن نمایش داده شود. با کلیک روی هر سوییچ، می‌توان آن دسترسی خاص را غیرفعال کرد.

چگونه دسترسی تمام وب‌سایت‌ها به وبکم و میکروفون و موقعیت مکانی را در Edge غیرفعال کنیم؟

اگر نمی‌خواهید مرورگر اج به دوربین دسترسی داشته باشد و در نتیجه هیچ وب‌سایتی به دوربین سخت‌افزار شما دسترسی نداشته باشد، می‌توان از اپلیکیشن Settings استفاده کرد. به همین صورت می‌توان برای دسترسی به میکروفون و ... اقدام کرد.

به این منظور اپلیکیشن Settings ویندوز ۱۰ که آیکون آن در گوشه‌ی منوی استارت موجود است را اجرا کنید و مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > Privacy > Camera

در این بخش که دسترسی به دوربین توسط اپلیکیشن‌ها را نمایش می‌دهد، مرورگر Microsoft Edge را در لیست سمت راست پیدا کرده و سوییچ مربوط به آن را Off کنید.

به همین صورت می‌توان روی تب‌های میکروفون و نوتیفیکیشن و Location در ستون سمت چپ کلیک کرد و در لیست سمت راست، دسترسی مایکروسافت اج را غیرفعال کرد، مثل تصویر زیر: