کسانی که مشکل بینایی دارند و افرادی که کور-رنگی دارند، آنچه ما در محیط ویندوز ۱۰ تجربه می‌کنیم را نمی‌بینند و شاید کار کردن با کامپیوتر ویندوزی برایشان مشکل باشد. در بیلد ۱۷۰۹ ویندوز ۱۰، Color Filters اضافه شده که در حقیقت رنگ‌ها را تغییر می‌دهد تا این افراد هم به راحتی از ویندوز ۱۰ استفاده کنند. در ادامه با روش استفاده از فیلترهای رنگ در ویندوز ۱۰ بیشتر آشنا می‌شویم.

چگونه فیلترهای رنگ را در ویندوز ۱۰ فعال و استفاده کنیم؟

اگر ویندوز ۱۰ شما کاملاً بروز است و بیلد ۱۷۰۹ به بعد است، می‌توانید از دو روش برای فعال کردن و اعمال Color Filters اقدام کنید. روش اول استفاده از شرت‌کات‌های کیبورد است. با فشار دادن کلید ترکیبی Windows + Ctrl + C، صفحه به حالت خاکستری تغییر وضعیت می‌دهد و رنگ‌ها همگی چیزی بین سیاه و سفید خواهند بود.

با این کلید ترکیبی نمی‌توان دیگر فیلترهای رنگی را فعال و استفاده کرد و تنها حالتی که فعال می‌شود، سیاه و سفید یا Grayscale است.

روش دوم این است که اپلیکیشن Settings را با کلیک کردن روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکلی که در گوشه‌ی منوی استارت قرار گرفته، اجرا کنید و در اپ ستینگس، ابتدا روی Ease of Access کلیک کرده و سپس روی Color & high contrast در ستون سمت چپ، کلیک کنید. اکنون در سمت راست گزینه‌ای به اسم Apply color filter دیده می‌شود. سوییچ آن را در حالت  فعال قرار دهید تا فیلترهای رنگی، فعال شود.

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، علاوه بر فعال کردن Color Filters، می‌توان یکی از حالت‌های زیر را انتخاب کرد:

  1. Grayscale یا خاکستری
  2. Invert یا معکوس کردن رنگ‌ها
  3. Grayscale Inverted یا خاکستری و معکوس
  4. Deuteranopia یا حالتی که مخصوص کوررنگی قرمز-سبز است.
  5. Protanopia یا حالتی که مخصوص کوررنگی سبز-قرمز است.
  6. Tritanopia یا حالتی که مخصوص کوررنگی آبی-زرد است.

سه مورد آخر برای افرادی که کور-رنگی دارند، بسیار مفید و کاربردی است.

فعال کردن فیلتر رنگ در ویندوز ۱۰ به کمک رجیستری ادیتور

روش سومی هم برای اعمال کردن فیلتر رنگ در ویندوز وجود دارد که پیچیده‌تر است. ابتدا کلید ترکیبی Windows + R را فشار دهید و پس از نمایان شدن پنجره‌ی Run، دستور regedit‌ را وارد کنید تا رجیستری ادیتور ویندوز، اجرا شود. اکنون در رجیستری ادیتور مسیر زیر را دنبال کنید:

Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\ColorFiltering

حال در سمت راست، روی کلیدی به اسم Active دبل‌کلیک کنید و مقدار آن را از ۰ به ۱ تغییر دهید و سپس روی دکمه‌ی OK کلیک کنید. گام بعدی این است که روی کلید FilterType دبل‌کلیک کنید و یکی از اعداد ۰ تا ۵ را برای فعال کردن حالت ۱ تا ۶ که قبلاً اشاره کردیم، در فیلد Value یا مقدار، وارد کنید.