در هر سیستم عامل می‌توان دسترسی‌هایی که به اپلیکیشن‌های مختلف داده شده را کم و بیش تنظیم کرد. معمولاً کاربران محصولات همراه ساخت اپل، به برخی اپلیکیشن‌ها امکان دسترسی به اطلاعات شخصی مثل کتابخانه‌ی عکس‌ها و مخاطبین را واگذار می‌کنند اما صدور مجوز استفاده از سخت‌افزاری مثل دوربین، چندان محتاطانه به نظر نمی‌رسد. اپی که به دوربین یا میکروفون دسترسی آزاد دارد، ممکن است در خفا به جاسوسان کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد شما به دست آورند. خوشبختانه برای حفظ حریم شخصی و احتیاط بیشتر، تنظیماتی در iOS وجود دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

Felix Krause یکی از محققین حوزه‌ی امنیت، چندی پیش در وبلاگی به بحث در مورد تنظیمات حریم خصوصی افراد در iOS 11 پرداخته و به این نتیجه رسیده که اپل در تنظیماتی که برای دسترسی به دوربین لحاظ کرده، محتاط نبوده و این احتمال وجود دارد که هکرها بتوانند بدون اطلاع کاربر، دوربین گوشی را روشن کرده و اطلاعات موردنیازشان را جمع‌آوری کنند.

جاسوسی به کمک دوربین آیفون و آیپد چگونه صورت می‌گیرد؟

حین نصب و استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها، از کاربر سوال می‌شود که آیا دسترسی به دوربین برای عکاسی کردن و تنظیم عکس پروفایل، ممکن است یا خیر. کاربر می‌تواند این اجازه را بدهد و می‌تواند آن را رد کند. این رویه در اغلب اپ‌های iOS و اندروید، مرسوم است. اگر کاربر دسترسی به دوربین را مجاز بداند و پیام اخذ permission را سریعاً تأیید کند، اپلیکیشن موردبحث می‌تواند به صورت پنهانی نیز از دوربین برای مقاصد شوم استفاده کند.

بنابر گفته‌های Krause، فیلم‌برداری کردن و عکاسی کردن بدون آنکه کاربر متوجه بشود، محتمل است و در ادامه ممکن است اپ مربوطه به صورت خودکار، تصاویر و ویدیوها را آپلود کند!

Krause به اپ خاصی اشاره نکرده و صرفاً توصیه می‌کند که باید جانب احتیاط را رعایت کرد و برای این نوع جاسوسی‌های پنهانی، آمادگی کامل داشت. پیشنهاد وی این است که روش دسترسی به دوربین در iOS 11 را به شکل دیگری دنبال کنیم.

چگونه از جاسوسی اپ‌ها توسط دوربین آیفون و آیپد، جلوگیری کنیم؟

اگر اپلیکیشنی پس از نصب یا حین استفاده و ایجاد حساب کاربری، از شما درخواست عکس پروفایل کرده است، می‌توانید دسترسی را به صورت موقت فعال کنید و عکس را تهیه کرده و سپس دسترسی را غیرمجاز کنید!

راه حل دیگر که شاید ساده‌تر باشد، این است که اگر در اپ موردبحث، می‌توان عکسی که در حافظه‌ی آیفون ذخیره شده را انتخاب کرد، از این روش عکس پروفایل را تنظیم کنید و دسترسی به دوربین را به کلی غیرمجاز اعلام کنید. در این حالت نیاز است که اپ به کتابخانه‌ی عکس‌ها دسترسی داشته باشد و این دسترسی نیز بدون ریسک نیست اما از جاسوسی به سبک روشن کردن دوربین در زمان دلخواه، جلوگیری می‌کند و طبعاً حفظ حریم شخصی با این روش، مطلوب‌تر است.

برای مرور کردن دسترسی‌ها یا Permissions اپ‌ها، ابتدا در صفحه‌ی خانه روی آیکون اپ Settings تپ کنید و سپس گزینه‌ی Privacy و در نهایت گزینه‌ای مثل Photos را انتخاب کنید. در لیستی که نمایان می‌شود، نام اپ‌هایی که به تصاویر دسترسی دارند را خواهید دید.

توجه کنید که می‌بایست دسترسی به موارد حیاتی مثل میکروفون، دوربین، تصاویر و موقعیت مکانی را در اولویت قرار دهید و اپ‌های اضافی را از دسترسی محروم کنید. تنظیمات دسترسی به هر بخش، در منوی Privacy‌ به صورت جداگانه موجود است.