در بروزرسانی پاییزی ویندوز ۱۰ که با نام Fall Creators Update منتشر شده، قابلیتی به اسم Pick up where I left off وجود دارد. با فعال کردن این ویژگی مفید، کامپیوتر پس از ری‌استارت تا حد امکان به وضعیت قبل برمی‌گردد و اپلیکیشن‌هایی که اجرا شده بود، مجدداً اجرا و آماده‌ی استفاده می‌شود. حتی فایل‌های آفیس مثل ورد و اکسل و مرورگر نیز مثل حالت قبل از ری‌استارت، باز و آماده‌ی استفاده می‌شود.

متأسفانه هنوز این قابلیت جالب، عاری از مشکل و باگ نیست و برخی اپ‌های ویندوزی مثل اپ Movies & TV به درستی پس از ری‌استارت کردن سیستم، اجرا نمی‌شوند ولیکن اغلب اپ‌ها و فایل‌ها به درستی باز شده و کار با کامپیوتر ویندوزی ساده‌تر می‌شود.

مزیت این قابلیت جدید حین نصب و اضافه کردن نرم‌افزارهایی که به ری‌استارت کردن نیاز دارند و همین‌طور حین کار با تنظیمات سیستمی که به ری‌استارت کردن ویندوز ۱۰ نیازمند است، روشن می‌شود چرا که پس از ری‌استارت کردن اغلب سیستم عامل‌ها، بیشتر اپ‌ها و نرم‌افزارها اجرا شده به صورت خودکار اجرا نمی‌شوند و باید با حوصله همه چیز را به حالت قبل برگرداند.

چگونه Pick Up Where I Left Off را در ویندوز ۱۰ فعال کنیم؟

اگر قبلاً از کورتانا استفاده کرده‌اید و تنظیمات مربوط به آن را انجام داده‌اید، گزینه‌‌ی Pick up where I left off هم فعال شده و مشکلی وجود نداد. اما اگر دستیار صوتی ویندوز که Cortana نامیده شده را به کار نبرده‌اید، روی آیکون مربوط به سرچ توسط کورتانا در تسک‌بار ویندوز، کلیک کنید.

در منوی باز شده روی Notebooks کلیک کرده و سپس روی Pick up where I left Off کلیک کنید.

اگر کورتانا روی سیستم ویندوزی شما فعال است ولیکن این گزینه را مشاهده نمی‌کنید، اپ تنظیمات ویندوز ۱۰ که آیکون چرخدنده‌ای‌شکل آن در گوشه‌ی منوی استارت موجود است، اجرا کنید. در اپ Settings روی Cortana کلیک کنید و در سمت چپ تبی به اسم Talk to Cortana را انتخاب کنید و در بخش Cortana Language که زبان کورتانا را تنظیم می‌کند، English United States را انتخاب کنید. پس از انجام تنظیمات زبان کورتانا، می‌بایست سیستم را ری‌استارت کنید.

و به گزینه‌ی Pick up where I left Off برمی‌گردیم، سوییچ موجود در این بخش را فعال کنید و روی دکمه‌ی Save کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

تنظیمات تکمیل شده است و پس از ری‌استارت کردن بعدی، اپ‌ها و فایل‌های باز شده قبل از ری‌استارت کردن ویندوز ۱۰ را، مجدداً اجرا و باز می‌شوند. بنابر گزارش کاربرانی که این نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ را دریافت کرده‌اند، حتی پس از شات‌دان کردن (خاموش کردن) سیستم هم این اتفاق می‌افتد ولیکن برخی دیگر پس از خاموشی، متوجه اجرا شدن خودکار اپ‌های قبلی، نشده‌اند.

توجه کنید که مایکروسافت نسخه‌ی Creators Update را برای کاربران حرفه‌ای و برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و اپ، ارایه کرده است و طبعاً در این بروزرسانی، باگ‌هایی وجود دارد و قابلیت‌های بیشتری اضافه شده است. به زودی و پس از حل مشکلات کوچک و بزرگ، در بروزرسانی‌های غیرآزمایشی هم این ویژگی‌ها اضافه می‌شوند.

توجه کنید که در صورت عدم نیاز، برای غیرفعال کردن این ویژگی می‌توان از همان مسیر Cortana>Notebooks>Pick up where I left off استفاده کرد.