امروزه کتاب‌های الکترونیکی جایگاه بسیار خوبی در بین کاربران پیدا کرده‌اند؛ اگر از کاربران ویندوز و همچنین تبلت‌های تحت ویندوز هستید، نیازمند اپلیکیشن‌هایی برای باز کردن کتاب‌های الکترونیکی هستید. اما خوب با وجود اپلیکیشن‌های مختلف در بازار کدام‌یک می‌تواند بهترین انتخاب برای ما باشد؟ در این مقاله به معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها در حوزه مطالعه کتاب الکترونیکی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید...

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا خود ویندوز هیچ اپلیکیشنی برای مطالعه کتب الکترونیکی ندارد؟ پاسخ این است که چرا! Microsoft Edge قابلیت پشتیبانی از کتاب‌هایی با فرمت EPUB را دارد؛ اما نه با ویژگی‌های فوق‌العاده‌ نرم‌افزارهایی که در ادامه معرفی می‌شوند.

Calibre

سازندگان این اپلیکیشن ادعا دارند که به یک راه حل کلی برای تمام نیازهای یک کتاب الکترونیکی رسیده‌اند؛ این ادعا بسیار جسورانه است، آن هم وقتی سایت سازنده مدت‌ها آپدیت نشده است. البته باید به این نکته هم اشاره کرد این اپلیکیشن بسیار غنی است و آخرین آپدیت آن هم چند هفته قبل بوده است. این اپلیکیشن به‌نحوی طراحی شده است که بتواند یک مدیریت قدرتمند و روان را در هنگام مطالعه کتاب در اختیار شما قرار دهد. کالیبر یک پکیج کامل از ویژگی‌های لازم برای مطالعه یک کتاب الکترونیکی را در اختیار شما می‌گذارد، آن هم در کنار امکان دانلود روزنامه و مجلات از وب‌سایت. پس از نصب می‌توانید نوع دستگاه مورد نظر خود برای مطالعه را انتخاب کنید یا می‌توانید فرمت عمومی کتاب را انتخاب کنید‌ (البته این مراحل بعداً هم قابل ویرایش هستند). اگر از برنامه‌های OPDS استفاده می‌کنید، کالیبر به شما این امکان را می‌دهد هر کتابخانه دیگری را با آن همگام‌سازی کنید؛ این کتاب‌ها می‌تواند از iBook، Kindle، Kobo یا هر جای دیگر باشد. یک ویژگی خوب کالیبر امکان تبدیل فرمت کتاب‌ها است که باعث می‌شود دست شما در اسفاده از کتاب‌ها در دستگاه‌های دیگر باز باشد.

Kindle for PC

کیندل آمازون در واقع برای تبلت طراحی شده است و امکان مطالعه کتب دیجیتال را بوسیله جوهر الکترونیکی می‌دهد. اما حالا در دسترس برای دانلود به عنوان یک اپلیکیشن برای کامپیوترها نیز قرار دارد. امکان نگهداری حجم سنگین کتابخانه موجود در حافظه‌های کوچک ذخیره‌ساز کیندل را محدود می‌کند. مشکل این اتفاق هم به موضوع فرمت برمی‌گردد که کیندل کاربر را مجبور به استفاده از فرمت اختصاصی خود یعنی AZW و همچنین MOBI می‌کند و فرمت محبوب اکثر کاربران یعنی epub جایی نخواهد داشت. شاید بتوان با مبدل‌های مختلف فکری برای این مشکل کرد اما چنین نقیصه‌ای باعث شد کیندل با یک کتابخانه عظیم در رتبه نخست این مقاله قرار نگیرد. این نرم‌افزار همان چیزی است که از غولی مانند آمازون انتظار می‌رود، یک طراحی فوق‌العاده در کنار رابط کاربری روان که باعث می‌شود کتاب‌ها بدون هیچ باگی خوانده شوند. این نکته را نیز باید ذکر کرد که داشتن یک کتابخانه جامع کیندل را منحصر به فرد می‌کند.

Freda

Freda یک برنامه رایگان است که در فروشگاه ویندوز قرار دارد و توانایی خواندن اکثر فرمت‌های کتاب‌های الکترونیکی را دارد. فِرِدا کتابخانه‌ کالیبر را با خود بهمراه دارد، تا تجربه شخصی‌تر و قابل تنظیم‌تری را به شما منتقل کند. این نرم‌افزار با یک دستگاه لمسی نیز به‌خوبی کار می‌کند. درحالیکه نرم‌افزار رایگان است دارای تبلیغات است که می‌توان با پرداخت درون برنامه‌ای آنها را حذف کنید. کتابخانه فِرِدا کتاب‌های مشهور را برای شروع پیشنهاد می‌کند؛ می‌توانید با یک درگ و دراپ کتاب را وارد محیط خواندن کنید به مطالعه مشغول شوید. از تنظیمات موجود در سمت چپ صفحه می‌توانید همه چیز را سفارشی کنید، از رنگ گرفته تا فونت و قالب کلی نرم‌افزار؛ صفحات بدون هیچ انیمیشنی برگ می‌خورند، می‌توانید فونت خاصی را به هر کتابخانه اختصاص دهید و در نهایت یک تجربه ارشمند برای مطالعه کتاب‌های دیجیتال بدست بیاورید.

IceCReam ebook reader

یک محصول از خانواده اپلیکیشن‌های Ice Cream؛ این برنامه خیلی کامل نیست اما چندین عمل را در یک زمان انجام می‌دهد. این نرم‌افزار از فرمت‌های EPUB، MOBI، PDF و FB2 پشتیبانی می‌کند. نه تنها می‌توانید کتابی را به نرم‌افزار منتقل کنید، بلکه می‌توانید از آن کتابی را نیز استخراج کنید. آرایش کتاب‌ها خوب و منظم است، تقریباً می‌توان گفت تقلیدی از قفسه کتاب‌های iBook است. از نظر شخصی‌سازی این کتاب‌خوان به Kindle شباهت دارد، می‌توانید فونت‌ها و تم را تغییر دهید و در یک کتابخانه سفارشی تجربه مطالعه را بدست بیاورید. برخی از ویژگی‌های این نرم‌افزار نیازمند پرداخت هستند؛ ویژگی‌هایی همچون: مطالعه همزمان چند کتاب، ویرایش داده‌ها، اضافه کردن نوت به متن و...

Dynamic Reader

این نرم‌افزار نسبت به تمامی رقبا متفاوت است؛ نه تنها از چندین فرمت کتاب‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند، بلکه شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از سیستم RSVP بسیار سریع‌تر و روان‌تر متن‌ها را بخوانید. اما نحوه کار این نرم‌افزار بدین صورت است که کتابی را که قصد مطالعه آن را دارید با درگ اند دراپ به نرم‌افزار منتقل می‌کنید، سپس روی کتاب بدل کلیک می‌کنید تا محتویات کتاب به نمایش درآیند. اگر روی صفحه کلیک کنید، روی آخرین کلمه متوقف می‌شود. می‌توانید نحوه خوانده شدن کتاب را بوسیله اضافه کردن پاراگراف، جمله یا کلمات بلند سفارشی کنید. با این نرم‌افزار و سیستمی که دارد می‌توان راحت ۵۰۰ کلمه را در دقیقه خواند.