مطمئناً شما نیز با من موافق هستید که تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان موجود در کشور است؛ پیام‌رسانی که حداقل در ایران ما بی‌رقیب است. اما آیا ما از تمام قابلیت‌های این نرم‌افزار مطلع هستیم؟ برای اشراف بر این پیام‌رسان باید چه ترفندها و ویژگی‌هایی را از آن یاد بگیریم؟ با ما همراه باشید...

چگونه کانال و گروه بسازیم؟

درصورتی که مطالبی برای عرضه دارید و قصد ندارید درگیر محدودیت‌های گروه‌ها (تعداد اعضا، مکالمات زیاد و...) شوید کافی است یک کانال بسازید؛ با ایجاد کانال می‌توانید محتوای مطالب خود را در اختیار تعداد نامحدودی کاربر قرار دهید، درصورتی که در گروه چنین ویژگی وجود ندارد. بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران دارای کانال‌های رسمی در تلگرام هستند و با طرفداران خود از این طریق ارتباط برقرار کرده‌اند؛ علاوه‌بر این خیلی از فروشگاه‌های مختلف محصولات خود را در این کانال‌ها برای فروش قرار داده‌اند و در واقع کاربری‌های مختلفی را از کانال‌ها می‌گیرند. برای ساخت کانال روی آیکون سه خط در بالای صفحه اپلیکیشن تپ کنید، سپس گزینه New Channel را انتخاب کنید.

در این مرحله می‌توانید برای کانال خود نامی انتخاب کنید، یک توضیح مختصری راجع‌به هدف از ایجاد کانال بدهید و عکسی برای کانال خود انتخاب کنید.

پس از انجام این مراحل می‌توانید با اضافه کردن مخاطبین خود رسماً کانال را ایجاد کنید. اما برای اینکه سایرین نیز بتوانند توسط لینک‌ها به کانال شما بیایند باید بتوانید لینک ورود مستقیم به کانال را استخراج کنید؛ برای این کار ابتدا آدرس اصلی کانال را پاک کنید.

سپس کانال را به حالت خصوصی ببرید. برای مثال اگر آدرس کانال telegram.me/724press باشد، کافی است تا 724press را موقتاً حذف نموده و به کانال را به حالت Private ببرید. در حالت خصوصی تلگرام یک لینک مستقیم برای شما ایجاد می‌کند، این لینک را ذخیره کنید و مجدداً کانال را به حالت عمومی ببرید، البته واژه پاک شده را باید دوباره اضافه کنید.

خیلی از کسانی که کانالی را ایجاد می‌کنند، تنها نیستند و دستیاران یا همکارانی نیز دارند، برای دادن دسترسی‌های مورد نیاز به سایر همکاران وارد بخش تنظیمات شوید، در این بخش گزینه Administrators را بزنید و سپس add admin را انتخاب کنید تا بتوانید همکاران خود را اضافه کنید. اما برای ایجاد یک گروه نیز همان روشی که در ابتدا برای ساخت کانال طی کردید را باید بروید، یعنی تپ کردن آیکون سه خط افقی و سپس لمس کردن New Group؛ برای گروه نامی در نظر بگیرید و عکسی برایش انتخاب کنید، سپس می‌توانید از میان مخاطبانتان اعضایی برای گروه انتخاب کنید. اگر برای اداره گروه به فکر انتخاب چند مدیر هستید می‌توانید با تپ کردن روی نام گروه وارد و سپس زدن آیکون سه نقطه و سپس Set Admin، مدیران گروه را انتخاب کنید. اما خوب مسلماً می‌دانید گروه دارای محدودیت‌هایی از جمله تعداد اعضا است؛ برای غلبه بر چنین محدودیت‌هایی اگر قصد دارید یک گروه بزرگ را اداره کنید کافی است گروه را به یک سوپر گروه تبدیل کنید. سوپر گروه گنجایش ۵ هزار کاربر را دارد و مدیر اصلی می‌تواند نظارت کلی بر تمامی پیغام‌ها داشته باشد. برای تبدیل گروه به سوپر گروه کافی است روی آیکون سه نقطه تپ کنید و گزینه Convert to Supergroup را لمس کنید.

لازم به ذکر است اگر کاربری توسط ادمین حذف شود، فقط با دعوت مستقیم وی می‌توانند به گروه بازگردند.

چگونه مخاطبین جدیدی را اضافه کنیم؟

مسلماً می‌دانید تلگرام بصورت اتوماتیک تمامی مخطبان موجود در تلفن همرا شما را در صورتی که از این پیام‌رسان استفاده کنند به لیست مخاطبین شما در تلگرام اضافه می‌کند؛ اما اگر بخواهیم شخصی که در لیست مخاطبینمان نیست را به تلگرام اضافه کنیم باید چه کاری انجام داد؟ دو راه بسیار ساده پیش روی شماست، در روش اول کافیست به پروفایل شخص مورد نظر بروید و بعد از ردن آیکون سه نقطه روی گزینه Add تپ کنید تا به لیست مخاطبین شما اضافه شود. روش دوم هم بدین صورت است که وارد لیست مخاطبین خود می‌شوید، در بالای صفحه روی علامت + تپ کنید تا صفحه جدیدی که بتوانید اسم و شماره تماس مخاطب جدید را در آن وارد کنید ظاهر شود.

چگونه از نمایش زمان حضورمان جلوگیری کنیم؟

خیلی از کاربران تمایلی به نمایش ساعت حضورشان در تلگرام ندارند، هر کسی هم دلایل خودش را دارد، اما چگونه می‌توانیم کاری کنیم تا هرشخصی از حضور لحظه‌ای ما در تلگرام مطلع نشود. برای رفع این معضل به بخش تنظیمات رفته و سپس گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید. سپس در بخش Privacy به سراغ گزینه Last Seen بروید و حالت آن را روی گزینه Nobody قرار دهید.

البته گزینه‌های دیگر نیز قابل مشاهده هستند که گزینه My Contact تنها به مخطبین شما اجازه دیدن زمان حضور شما در تلگرام را می‌دهد.

عدم اجازه به افراد مختلف برای اضافه کردن شما در گروه‌های مختلف

تلگرام در بخش احترام به حریم شخصی واقعاً کارهای شایسته‌ای انجام داده است؛ یکی از آنها همین عدم اجازه به افراد برای اضافه کردن کاربر به گروه‌های مختلف است. برای فعال کردن این ویژگی باید وارد بخش تنظیمات شوید، سپس به بخش Privacy and Security بروید و در آنجا گزینه Group را انتخاب کنید. با تنظیم این بخش روی گزینه My Contact از دسترسی اضافه نمودن سایرین جلوگیری خواهید کرد.