در نسخه‌های جدید ویندوز ۱۰، به اشتراک گذاشتن فایل‌ها ساده‌تر شده است و با راست‌کلیک کردن روی فایل‌ها و فولدرها، گزینه‌ی Share را می‌بینیم. اپلیکیشن‌هایی که قابلیت به‌اشتراک‌گذاری محتوا دارند، در این گزینه از منوی راست‌کلیک اضافه می‌شوند و می‌توان به اشتراک‌گذاری را ساده‌تر و سریع‌تر انجام داد. اما در صورت عدم نیاز به این ویژگی و در کامپیوتر همیشه آفلاین، می‌توان Share را به کلی از منوی راست‌کلیک حذف کرد. در ۷۲۴ ترفند ویندوز ۱۰ امروز، به روش حذف گزینه‌ی Share از منوی راست‌کلیک ویندوز، می‌پردازیم.

معمولاً اگر آیتم‌های موجود در منوی راست‌کلیک، کمتر باشد، این منو سریع‌تر نمایان می‌شود و سرعت کار بالاتر است. به علاوه احتمال اینکه به اشتباه روی گزینه‌ای کلیک کنیم هم کمتر می‌شود. لذا بهتر است گزینه‌هایی که هیچ کاربردی برایمان ندارند را از منوی راست‌کلیک حذف کنیم. در گزینه‌ی Share، اپ‌های مفیدی مثل OneDrive موجود است.

در نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ که با عنوان Windows 10 Fall Creator Update ویژه‌ی فصل پاییز منتشر شده، گزینه‌ای به اسم Share را در منوی راست‌کلیک می‌بینیم که استفاده از سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری فایل را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

با حذف کردن گزینه‌ی Share، استفاده از فضای ابری مایکروسافت که OneDrive نامیده شده، مشکل‌تر می‌شود و می‌بایست از نسخه‌ی تحت وب یا روش‌های پیچیده‌تر برای آپلود کردن فایل‌ها و به اشتراک‌گذاری با دیگری استفاده کرد. لذا قبل از حذف این دکمه، دقیق‌تر بررسی کنید.

چگونه‌ی گزینه‌ی Share را از منوی راست‌کلیک ویندوز ۱۰ حذف کنیم؟

و اما روش حذف Share از منوی راست‌کلیک: ابتدا کلید ترکیبی Ctrl + R‌ را فشار دهید تا پنجره‌ی Run ویندوز نمایان شود. در این پنجره عبارت regedit‌ را وارد کنید تا ابزاری به اسم Registry Editor ویندوز، اجرا شود.

در پنجره‌ی رجیستری ادیتور و در ستون سمت چپ، مسیر زیر را طی کنید:

HKEY_CLASSES_ROOT\*\shellex\ContextMenuHandlers

در این فولدر، کلیدی به اسم ModernSharing وجود دارد. روی آن راست‌کلیک کنید و Delete را انتخاب کنید تا این کلید از رجیستری ویندوز حذف شود. با این اقدام ساده، گزینه‌ی Share از منوی راست‌کلیک ویندوز حذف می‌شود.

چگونه گزینه‌ی Share را به منوی راست‌کلیک ویندوز ۱۰ اضافه کنیم؟

اگر به دلیلی نیاز به گزینه‌ی Share دارید، طبق روشی که توضیح دادیم، رجیستری ادیتور ویندوز را اجرا کنید. در رجیستری ادیتور مسیر زیر را طی کنید:

HKEY_CLASSES_ROOT\*\shellex\ContextMenuHandlers

در این بخش روی فولدر ContextMenuHandlers راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی New و سپس Key‌ را انتخاب کنید تا یک کلید جدید که به شکل فولدر است، ایجاد شود. نام کلید جدید را ModernSharing انتخاب کنید.

به این ترتیب وضعیت کلیدهای رجیستری، مثل حالت پیش‌فرض ویندوز خواهد بود و دکمه‌ی Share را در منوی راست‌کلی ویندوز خواهید دید.