مطمئناً شما نیز با من موافق هستید که تلگرام محبوب‌ترین پیام‌رسان موجود در کشور است؛ پیام‌رسانی که حداقل در ایران ما بی‌رقیب است. اما آیا ما از تمام قابلیت‌های این نرم‌افزار مطلع هستیم؟ برای اشراف بر این پیام‌رسان باید چه ترفندها و ویژگی‌هایی را از آن یاد بگیریم؟ با ما همراه باشید.

تلگرام اخیراً از مرز ۱۰۰ میلیون کاربر گذشت و این برای یک اپلیکیشن پیام‌رسان فوق‌العاده است، جالب است بدانید که یک پنجم این کاربران ایرانی هستند. کاربرانی که زمانی در وایبر حضور داشتند و طی یک کوچ دسته جمعی بعد از فیلتر شدن وایبر به سمت این اپلیکیشن آمدند؛ تلگرام تقریباً کامل است، از ارسال و دریافت پیام متنی، تصویری و ارسال فایل ویدیویی گرفته همه مواردی است که انتظار می‌رود یک پیام‌رسان بتواند انجام دهد. البته تلگرام پا را فراتر گذاشته و امکان برقرار تماس صوتی را نیز فراهم کرده است و درصدد فراهم آوردن تماس تصویری است. اما به سراغ ویژگی‌ها و کارهایی که می‌توان با این پیام‌رسان انجام داد برویم:

ایجاد یک مکالمه مخفی

این نوع گفتگو به مکالمه رمزنگاری شده معروف است؛ رمزنگاری دو طرفه end-to-end-encryption به‌گونه‌ای است که چه در هنگام چت و چه بعد از پایان آن هیچگونه اطلاعاتی از گفتگوی انجام شده در سرور تلگرام باقی نمی‌ماند.

از نکات جالب این نوع مکالمه عدم امکان فوروارد کردن پیام و همچنین ثبت اسکرین شات از صفحه است، البته عدم اجازه ثبت اسکرین شات به این معناست که تلگرام به نفر مقابل که در چت مخفی حضور دارد اطلاع خواهد داد که شما از صفحه خود هنگام چت اسکرین شات تهیه کرده‌اید. حالا برای شروع یک مکالمه مخفی باید چه کرد؟ روی علامت سه خط که در بالای صفحه اپلیکیشن وجود دارد تپ کنید تا نوار دسترسی به امکانات ظاهر شود، روی گزینه New Secret Chat تپ کنید و سپس به سراغ هرکدام از مخاطبینتان که قصد چت پنهانی با او را دارید بروید.

برای اینکه زمانی را برای از بین رفتن این چت پنهانی مشخص کنید، در قسمت بالایی صفحه (روی اسم شخص مقابل) تپ کنید و سپس گزینه Self-Destruct Timer را انتخاب نمایید و زمان مورد نظرتان را تغییر دهید.

اضافه و حذف کردن استیکرها

استیکرها یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های تلگرام هستند، شاید اصلاً وجود استیکرهای جالب و دوست داشتنی یکی از دلایل محبوبیت این پیام‌رسان در بین ما ایرانیان باشد؛ اما برای اضافه کردن استیکر باید چه کار کنیم؟ دو روش برای این کار وجود دارد که هر دو بسیار ساده هستند. در روش اول کافی است روی استیکر ارسال شده لمس کنید، تا پک استیکری که این استیکر در آن قرار دارد باز شود، سپس می‌توانید با انتخاب گزینه ADD استیکر را به لیست استیکرهای موجود در تلگرام خود اضافه کنید.

راه دوم هم رفتن به بخش تنظیمات و ورود به بخش Trending Stickers است که محبوب‌ترین استیکرهای فعلی را برای شما لیست می‌کند.

البته لازم به ذکر است این استیکرها خیلی در برابر استیکرهای ساخته شده بدست هموطنان خودمان جالب و بامزه نیستند. اما برای حذف هر گروه از اتسکیرها کافی است با مراجعه به تنظمیات و سپس ورود به بخش استیکرها روی هر گروه از استیکرها از گرینه Remove استفاده کنید.

بلاک و آنبلاک کردن افراد و مخاطبین

شاید افرادی باشند که بدلیل هم‌گروه بودن با شما در گروه‌های مختلف تلگرام قصد ورود به حریم شخصی شما را داشته باشند، کافی است به پروفایل آن شخص بروید و روی علامت سه نقطه که در سمت راست بالای صفحه دیده می‌شود تپ کرده و سپس گزینه Block را انتخاب نمایید.

لازم به ذکر است این شخص دیگر قاد به دیدن عکس پروفایل شما نخواهد بود و همچنین تاریخ آخرین بازدید شما نیز برای او بصورت Last Seen A Long Time Ago به نمایش درخواهد آمد. برای Unblock کردن افراد نیز کافی است همین روال را طی کرده و در آخر گزینه Unblock را انتخاب کنید.