در مقایسه کیفیت دوربین گلکسی نوت ۸ سامسونگ و آیفون ۸ پلاس اپل، نمونه تصاویری که در روشنایی روز، تاریکی شب، حالت HDR و عکاسی پرتره با دوربین دوگانه گرفته شده و همین‌طور تصاویر دوربین جلو و کیفیت فیلم‌برداری دوربین اصلی را مقایسه می‌کنیم. با ما همراه شوید تا نگاهی دقیق‌تر به کیفیت عکاسی دو گوشی برتر امروزی داشته باشیم.

مقایسه مشخصات دوربین آیفون ۸ پلاس اپل و گلکسی نوت ۸ سامسونگ

اپل در نسخه‌ی جدید آیفون، دوربین را به لحاظ مشخصات عمومی چندان تغییر نداده است. دو دوربین با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل که حسگر دوربین اصلی 1/3 اینچی است و پیکسل‌های آن ۱.۲۲ میکرومتر عرض دارد و حسگر دوربین دوم، 1/3.6 اینچی است و پیکسل‌های ۱ میکرومتری روی آن قرار گرفته است. اپل برای دستیابی به قابلیت بزرگ‌نمایی آپتیکال، لنز دوربین اصلی را با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۸ میلی‌متر طراحی کرده که دیافراگم نسبی آن نیز F/1.8 است و یکی از دوربین‌های توانمند از نظر جذب نور محسوب می‌شود. اما دوربین دوم لنزی با فاصله‌ی کانونی ۵۶ میلی‌متر دارد و دیافراگم آن نیز F/2.8 است. با توجه به اینکه دوربین فرعی، فاصله‌ی کانونی دو برابر دارد، از نظر بزرگ‌نمایی به عدد ۲ برابری می‌رسیم.

سامسونگ تاکنون به مقوله‌ی دوربین دوگانه در پرچم‌داران خویش علاقه نشان نداده اما در گلکسی نوت ۸ بالاخره یک دوربین دوگانه می‌بینیم. دوربین دوم لنز ۵۲ میلی‌متری دارد و از نظر قطر حسگر و ابعاد پیکسل‌ها، مثل دوربین دوم آیفون است. دوربین اصلی که لنز ۲۶ میلی‌متری برای آن در نظر گرفته شده، حسگری به قطر 1/2.55 اینچ دارد که از حسگر دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس، بزرگ‌تر است و پیکسل‌های آن ۱.۴ میکرومتری است. به علاوه دیافراگم نسبی لنز، F/1.7 اینچ است.

سامسونگ تکنولوژی دوآل پیکسل که در حقیقت پیکسل‌های تشخیص فاز را با تعداد برابر با پیکسل‌های اصلی در حسگر لحاظ می‌کند، در این دوربین پیاده‌سازی کرده تا فوکوسی بسیار سریع و دقیق حاصل شود.

اپل و استفاده از فرمت HEIF و HEVC‌ به جای JPEG و H.264

اپل برای کاهش حجم تصاویر و ویدیوها، از کدک‌های HEIF و HEVC در اپ دوربین استفاده می‌کند. کدک HEIF حاصل کار نوکیاست و اگر ظرافت بافت را در نظر نگیریم، حجم تصاویر را دو برابر کاهش می‌دهد. HEVC نیز امروز به عنوان کدکی که توسط سخت‌افزارها (پردازنده‌ی گرافیکی‌ها و موتورهای مالتی‌مدیای تراشه‌های مختلف) پشتیبانی شده، تدریجاً H.264 سابق را کنار می‌زدند.

پشتیبانی از کدک HEVC در نرم‌افزارهای مختلف، نسبتاً خوب است اما کدک عکس HEIF هنوز در ابتدای راه است و بهتر است برای کاربری عمومی، فرمت ذخیره کردن عکس‌ها را تغییر دهیم. البته سیستم عامل macOS High Sierra اپل از هر دو پشتیبانی می‌کند ولیکن کاربران ویندوز و لینوکس، می‌بایست کدک‌های اضافی نسب کنند تا فرمت HEIF‌ قابل رویت و ویرایش باشد.

سیستم عامل جدید اپل روی کدام مک‌ها نصب می‌شود؟

برای تغییر فرمت، به تنظیمات و بخش دوربین مراجعه کنید و حالت Most Compatible‌ را فعال کنید.

مقایسه کیفیت دوربین آیفون ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ در روشنایی روز

مقایسه‌ای بصری بین بخش برش خورده‌ی تصاویر داشته باشید:

iPhone 8 Plus

Galaxy Note 8

 با توجه به اینکه‌ی فاصله‌ی کانونی اندکی متفاوت است، گلکسی نوت ۸ سامسونگ زاویه‌دید بالاتری دارد و تصاویر دقیقاً یکسان نشده‌اند اما موضوع اصلی کیفیت است. آیفون ۸ پلاس مثل نسل‌های قبلی، گاهی در تشخیص رنگ‌ها اشتباه می‌کند. از طرفی گلکسی نوت ۸ در ترسیم خطوط صاف و بالا بردن وضوح لبه‌ها، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

به برش دیگر که عملکرد دوربین در حفظ بافت را به تصویر می‌کشد، توجه کنید:

iPhone 8 Plus

Galaxy Note 8

 دوربین گلکسی نوت ۸ از نظر وضوح بافت و در عین حال کاهش نویز و همین‌طور افزایش وضوح لبه‌ها، اندکی بهتر از آیفون ۸ پلاس عمل کرده است.

موضوع جالب توجه این است که در روشنایی روز، رنگ‌ها در تصاویر دو دوربین، یکسان نیستند و حتی تفاوت زیاد به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد که گلکسی نوت ۸ رنگ‌ها را واقعی‌تر و زنده‌تر در تصاویر ثبت کرده است. به نمونه‌ی زیر توجه کنید:

iPhone 8 Plus

Galaxy Note 8

در روشنایی روز رنگ‌ها در گلکسی نوت ۸ واقعی‌تر و زنده‌تر است، وضوح بافت و نویز بهینه‌تر است.

مقایسه کیفیت دوربین Galaxy Note 8 و iPhone 8 Plus در عکاسی HDR

سامسونگ تنظیمات عکاسی HDR‌ را در منوهای اپ دوربین قرار داده و می‌خواهد کاربر همیشه از حالت HDR Auto که به صورت خودکار عمل می‌کند، استفاده کند. بنابراین مراقب باشید و اگر عکس‌ها از نظر بخش‌های کاملاً تیره و کاملاً روشن، عجیب و بی‌کیفیت هستند، HDR را غیرفعال کنید. در هر دو دوربین می‌توان HDR را On و Off کرد اما وقتی در اپ دوربین سامسونگ، HDR را در حالت On قرار می‌دهیم، نتیجه مشابه حالت HDR Auto نیست! خوشبختانه در اپ دوربین سامسونگ، قبل از فشار دادن دکمه‌ی شاتر می‌توان پیش‌نمایشی از نتیجه‌ی عکاسی با HDR مشاهده کرد و تصمیم گرفت.

iPhone 8 Plus

Galaxy Note 8

 سبک کار HDR هر دو دوربین مشابه به نظر می‌رسد و تفاوت در این است که سامسونگ تلاش کرده روشنایی را بیشتر کند و بخش‌های تیره را از نظر نمایش جزئیات تیره، بهینه کند و در عین حال بخش‌های نورانی مثل ابرها، بخشی از جزئیات خود را از دست می‌دهند و آیفون تلاش کرده که روشنایی نقاط سفید و نورانی، بیش از حد زیاد نشود و به این ترتیب بخش‌های تاریک جزئیات کمتری دارد.

در مجموع عملکرد هر دو دوربین مطلوب است و در شرایطی که HDR ضروری است، کیفیت عکس بهتر از حالت معمولی و بدون HDR خواهد بود. مقایسه کنید:

Galaxy Note 8 HDR

Galaxy Note 8

 مقایسه کیفیت دوربین آیفون ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ در شرایط تاریکی

وقتی با دوربین تله‌فوتو عکاسی می‌کنیم و به عبارت دیگر زوم آپتیکال را روی حالت ۲ برابر تنظیم می‌کنیم، نتیجه‌ی عکاسی با این دو گوشی قدرتمند، تقریباً یکسان می‌شود چرا که حسگر و لنز مشابهی دارند و حتی پردازش تصویر نیز شبیه به هم است. اما در عکاسی با دوربین اصلی، وضعیت متفاوت است.

برشی از عکاسی در تاریکی شب را مقایسه کنید:

iPhone 8 Plus

Galaxy Note 8

 در محیط کم‌نور و خیابان‌های تاریک، روش کار گلکسی نوت ۸ به مراتب بهتر از آیفون ۸ پلاس است. به هر حال حسگر دوربین اصلی گلکسی نوت ۸ پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری دارد که بزرگ‌تر از پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرومتری آیفون ۸ پلاس هستند و از طرفی دیافراگم نیز اندکی بازتر است. اما نقش پردازش تصویر را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که وضوح لبه‌ها در عکسی که گلکسی نوت ۸ ثبت کرده، به مراتب بیشتر از تصویر آیفون ۸ پلاس است. به همین ترتیب کاهش نویز، حفظ جزئیات بافت و حفظ صحت رنگ‌ها نیز بهتر انجام شده است.

عکاسی از محیط تاریک با Pro Mode گلکسی نوت ۸

در گلکسی نوت ۸ تنظیماتی برای عکاسان حرفه‌ای نیز پیش‌بینی شده است. به عنوان مثال اگر از سه‌پایه برای ثابت نگه داشتن گوشی استفاده کنید یا گوشی را روی جسمی ساکن استوار کنید، می‌توانید مدت زمان شاتر را بالا ببرید تا جذب نور بهتر و بیشتر شود و ردی از چراغ‌های در حال حرکت در محیط باقی بماند! تنظیم ISO در سطح پایین نیز کمک شایانی به کاهش نویز می‌کند. مقایسه کنید:

Galaxy Note 8 Pro Mode

Galaxy Note 8

 در اپ دوربین آیفون، چنین حالتی موجود نیست و نمی‌توان مقایسه‌ای انجام داد.

مقایسه عکاسی پرتره با دوربین گلکسی نوت ۸ و آیفون ۸ پلاس

در حالت عکاسی پرتره، چهره‌ی فرد واضح و پس‌زمینه کمی مات می‌شود. هر دو گوشی از این لحاظ عملکرد عالی دارند و می‌توانند جای دوربین‌های DSLR قدرتمند را بگیرند ولیکن محدودیت‌هایی وجود دارد.

در عکاسی پرتره با آیفون ۸ پلاس، گاهی مواقع اگر به سوژه نزدیک شوید، ممکن است چشم‌ها واضح و در فوکوس کامل قرار بگیرد اما موی شخص اندکی مات شود. گلکسی نوت ۸ الگوریتم‌های بهتری برای تشخیص پس‌زمینه و سوژه دارد و کمتر دچار اشتباه می‌شود. در گلکسی نوت ۸ حین عکاسی پرتره و حتی پس از عکاسی هم می‌توان با مراجعه به گالری، میزان مات شدن پس‌زمینه را کم و زیاد کرد. در آیفون دو عکس معمولی و بهینه شده برای حالت پرتره، ذخیره می‌شود و تنظیماتی وجود ندارد.

iPhone 8 Plus

Galaxy Note 8

 مقایسه دوربین جلو یا عکاسی سلفی گلکسی نوت ۸ با آیفون ۸ پلاس

در عکاسی با دوربین سلفی، ابتدا به این موضوع مهم توجه کنید که سامسونگ از حسگر ۸ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرومتری استفاده کرده ولیکن اپل از حسگر ۷ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱ میکرومتری استفاده کرده است. به علاوه سامسونگ لنز ۲۵ میلی‌متری استفاده کرده که زاویه باز محسوب می‌شود اما اپل، فاصله‌ی کانونی ۳۲ میلی‌متری را مناسب می‌داند و زاویه دید دوربین سلفی، معمولی است. تفاوت دیگر این است که سیستم فوکوس خودکار در دوربین سلفی گلکسی نوت ۸ پیاده‌سازی شده حال آنکه در آیفون ۸ پلاس این ویژگی موجود نیست.

و اما کیفیت بصری تصویر نهایی را مقایسه کنید، زاویه دید متفاوت در تصاویر سلفی کاملاً مشهود است:

iPhone 8 Plus

Galaxy Note 8

 مقایسه کیفیت فیلم‌برداری گلکسی نوت ۸ و آیفون ۸ پلاس

در عکاسی برتری نسبی با گلکسی نوت ۸ بود اما در عرصه‌ی فیلم‌برداری، وضعیت برعکس می‌شود و برتری نسبی با آیفون ۸ پلاس است. اپل این قابلیت را فراهم کرده که ویدیو 4K‌ با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ثبت شود اما در گلکسی نوت ۸ این قابلیت وجود ندارد. ویدیوهای اسلوموشن آیفون 1080p@240 هستند اما در گلکسی نوت ۸ از ویدیوهای 720p‌ با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه، پشتیبانی می‌شود. توجه کنید که ویدیوهای 4K@60‌ آیفون را تنها با کدک HEVC می‌توان ذخیره کرد و ۱ دقیقه ویدیوی معمولی با این سرعت و رزولوشن، ۴۰۰ مگابایت فضا اشغال می‌کند.

در روشنایی روز، ویدیوهای آیفون وضوح و جزئیات منطقی دارد ولیکن نوت ۸ کمی بیش از حد وضوح را افزایش داده و ویدیوی آن کمی مصنوعی به نظر می‌رسد.

در روشنایی روز یکی از عوامل برتری گلکسی نوت ۸ این است که دوربین تله‌فوتوی آن نیز مجهز به لرزش‌گیر آپتیکال است و لرزش‌ها را بهتر از دوربین تله‌فوتوی آیفون ۸ پلاس خنثی می‌کند.

در تاریکی شب و محیط کم‌نور، وضعیت فیلم‌برداری گلکسی نوت ۸ به مراتب بدتر از آیفون ۸ پلاس است. حالت وسط دوربین آیفون ۷ پلاس است و حالت سمت راست نیز گلکسی نوت ۸ است. حالت سمت چپ که ویدیوی 4K‌ است، مربوط به آیفون ۸ پلاس می‌شود.