در ویندوز ۱۰ برای اجرای سریع نرم‌افزارها، می‌توان شورت‌کات نرم‌افزارها و حتی فایل‌ها را در تسک‌بار قرار داد. اجرا کردن برنامه‌های پین‌شده با کلیک موس و حتی به کمک شورت‌کات‌های کیبورد، امکان‌پذیر است. در ۷۲۴ ترفند امروز به روش پین کردن نرم‌افزارها و تغییر آیکون نرم‌افزارهایی که پین شده‌اند، می‌پردازیم.

آیکون نرم‌افزارهای معروفی که همگام با بروز شدن ویندوز، بروز شده‌اند و نسخه‌ی جدید با امکانات و طراحی امروزی، منتشر شده، مناسب قرار گرفتن در تسک‌بار است اما برخی نرم‌افزارها، آیکونی که مطلوب کاربر باشد، ندارند. اما مشکلی وجود ندارد چرا که در ویندوز ۱۰ می‌توان آیکون نرم‌افزارهایی که در Taskbar‌ سنجاق یا پین شده‌اند را به دلخواه انتخاب کرد. خوشبختانه به نرم‌افزار جانبی نیاز نیست. اما قبل از مرور کردن روش تغییر آیکون نرم‌افزارها، بهتر است به روش پین کردن و اجرای سریع با شورت‌کات‌های کیبورد اشاره کنیم.

چگونه نرم‌افزارها را در تسک‌بار ویندوز ۱۰ قرار دهیم؟ دو روش ساده

ابتدا در منوی استارت و یا روی دستاپ و همین‌طور در فولدرهایی که روی کامپیوتر ویندوزی خود دارید، به دنبال فایل اجرایی نرم‌افزار موردنظر خود بگردید. معمولاً هر نرم‌افزار پرتابلی، یک فایل اجرایی با پسوند exe دارد و نرم‌افزارهای نصبی نیز به صورت خودکار در منوی استارت اضافه می‌شوند و با کمی حوصله می‌توان آیکون نرم‌افزار را در این بخش، پیدا کرد.

قدم دوم این است که روی آیکون کلیک کرده و آن را روی تسک‌بار بکشیم و رها کنیم. به عبارت دیگر با درگ و دراپ کردن، می‌توان آیکون نرم‌افزار را در تسک‌بار ویندوز ۱۰ پین کرد. قبل از پین شدن، کلمه‌ی Link را در تسک‌بار خواهید دید.

روش دوم این است که ابتدا اپلیکیشن موردنظر خود را اجرا کنیم. آیکون مربوط به این اپ در تسک‌بار ظاهر می‌شود. اکنون کافی است روی آیکون نرم‌افزار موردنظر راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Pin to taskbar را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید فایلی را در تسک‌بار برای دسترسی سریع و ساده قرار دهید، به مقاله‌ی زیر رجوع کنید:

مطلب مرتبط: نحوه پین کردن فایل‌ها به Taskbar در ویندوز ۱۰

 نحوه اجرای نرم‌افزارهای پین‌شده در Taskbar ویندوز با شورت‌کات کیبورد

برای اجرا کردن اولین نرم‌‌افزار پین‌شده که شامل دکمه‌ی کورتانا (جست‌وجو) و همین‌طور دکمه‌ی Task View که Virtual Desktops یا دستاپ‌های مجازی ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کند، نمی‌شود، دکمه‌ی Windows را به همراه یکی از اعداد، فشار دهید. با ویندوز و عدد ۱، اولین نرم‌افزار اجرا می‌شود و به همین‌ ترتیب سایر نرم‌افزارها را می‌توان با اعداد ۲ الی ۹ اجرا کرد.

چگونه آیکون نرم‌افزارهای پین‌شده در Taskbar ویندوز را تغییر دهیم؟

برای تغییر آیکون نرم‌افزارها و استفاده از آیکون دلخواه، ابتدا روی آیکونی که مدنظرتان است، راست‌کلیک کنید. در منو، به دنبال نام نرم‌افزار بگردید و روی آن راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی آخر یعنی Properties را انتخاب نمایید.

در پنجره‌ی خواص یا پراپرتیز و در تب Shortcut، روی دکمه‌ی Change Icon کلیک کنید.

 

اکنون در پنجره‌ی Change Icon روی دکمه‌ی Browse کلیک کنید و مسیر فایلی که قرار است به آیکون نرم‌افزار تبدیل شود را انتخاب کرده و در نهایت روی دکمه‌ی Open کلیک کنید.

توجه داشته باشید که فایل‌های عکس با پسوند ico را می‌توان به عنوان آیکون انتخاب کرد. سایر فایل‌ها را به کمک نرم‌افزارهای تبدیل فرمت و یا سرویس‌های آنلاین تبدیل فایل تصویری به فرمت ico تبدیل نمایید.

فایل تصویری به لیست آیکون‌ها اضافه می‌شود. روی آن کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی OK کلیک کنید تا به عنوان آیکون نرم‌افزار موردنظر شما، تنظیم شود.

در نهایت در دیالوگ‌باکس Properties نیز روی دکمه‌ی OK کلیک کنید و از آن خارج شوید.

اگر آیکون انتخاب‌شده مطلوب نیست و می‌خواهید بار دیگر آیکون پیش‌فرض را فعال کنید، کافی است روی آیکون نرم‌افزار راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Unpin from taskbar را انتخاب کنید تا از حالت پین‌شده خارج شود و بار دیگر آن را پین کنید. در این صورت آیکون پیش‌فرض و اصلی آن را خواهید دید. به علاوه توجه داشته باشید که گاهی تغییر آیکون به صورت آنی اتفاق نمی‌افتد و باید ویندوز ری‌استارت شود.