در ویندوز ۱۰ می‌توان شرت‌کات نرم‌افزارها را در تسک‌بار پین کرد تا همیشه در دسترس باشند اما نکته‌ی جالب این است که می‌توان فایل‌های پراستفاده را هم در تسک‌بار ویندوز سنجاق کرد تا دسترسی ساده و سریع شود. در ۷۲۴ ترفند امروز به بررسی روش پین کردن فایل‌ها به نوار وظیفه یا Taskbar در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

تسک‌بار یا نوار پایین صفحه که البته می‌توان آن را به اضلاع دیگر نیز جابجا کرد، بخش مهمی از ویندوز محسوب می‌شود چرا که همیشه در دسترس است و برای مدیریت کردن نرم‌افزارهای باز شده و پنجره‌های متعدد، از آن استفاده می‌شود. در تسک‌بار بخشی برای اجرای سریع نرم‌افزارها به اسم Quick Lunch موجود است که می‌توان آیکون نرم‌افزارهای کاربردی را درگ کرد و در این بخش رها کرد تا همیشه در دسترس باشند. در ویندوز ۱۰ به این عمل، سنجاق کردن یا Pin کردن گفته می‌شود.

می‌توان فایل‌های پراستفاده را نیز در تسک‌بار قرار داد اما در حال پیش‌فرض، ویندوز این قابلیت را ندارد و باید دستکاری کوچکی انجام دهید.

روش پین کردن فایل به تسک‌بار ویندوز

ابتدا فایل اکسپلورر ویندوز را اجرا کنید و فولدر حاوی فایل موردنظر را باز کنید. از بالا صفحه روی تب View کلیک کنید و تیک گزینه‌ی File name extensions را اضافه کنید. اکنون روی فایل موردنظر، راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Rename را برای تغییر نام انتخاب کنید. البته می‌توانید فایل را انتخاب کرده و کلید F2‌ را فشار دهید که شرت‌کات rename است. نام فایل را بدون تغییر باقی بگذارید اما پسوند آن را از حالت پیش‌فرض به EXE تغییر دهید. در حقیقت می‌خواهیم کاری کنیم که هر فایل معمولی، شبیه به یک فایل اجرایی به نظر برسد و بتوان آن را مثل یک نرم‌افزار، در تسک‌بار اضافه کرد. بعد از تغییر نام و فشار دادن کلید اینتر، ویندوز هشداری نمایش می‌دهد و سوال می‌کند که آیا از تغییر پسوند فایل مطمئن هستند؟ روی Yes کلیک کنید تا تغییر پسوند، اعمال شود.

تغییر اکستنشن یا پسوند فایل

اکنون می‌توانید فایل ظاهراً اجرایی را درگ کنید و روی تسک‌بار رها کنید. فایل بدون مشکل پین می‌شود. پس از پین کردن فایل، نام فایل را یک بار دیگر تغییر دهید و پسوند اولیه‌ی آن را به جای exe بگذارید و در صورت نمایش هشدار، روی Yes کلیک کنید.

اکنون به مرحله‌ی آخر می‌رسیم. روی آیکون فایل در تسک‌بار راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی آخر یعنی Properties را انتخاب کنید. در دیالوگ‌باکس خواص فایل، روی تب دوم یعنی Shortcut کلیک کنید. فیلدی با عنوان Target به معنی مقصد و هدف در این تب وجود دارد که در آن آدرس فایل اجرایی دیده می‌شود. عبارت exe در انتهای نام فایل را حذف کرده و پسوند واقعی فایل خود را به جای آن قرار دهید.

پس از ری‌استارت کردن سیستم و یا ری‌استارت کردن فایل اکسپلورر ویندوز، یا با لاگ‌آف و لاگین کردن مجدد در حساب کاربری، شورت‌کاتی که در تسک‌بار به فایل دلخواه اضافه شده، به درستی کار خواهد کرد و فایل موردنظر اجرا می‌شود.

اگر آیکون فایل در تسک‌بار از نظر ظاهری خوب نیست، روی آن راست‌کلیک کنید و به Properties آن مراجعه کنید. در پنجره‌ی پراپرتیز، در تب Shortcut دکمه‌ای به اسم Change Icon وجود دارد که به کمک آن می‌توانید هر آیکون دلخواهی را برای فایل خود انتخاب کنید.