مایکروسافت در لاگین امنیتی Windows Hello، استفاده از تشخیص چهره را پیاده‌سازی کرده است و در حقیقت مدت‌ها پیش از اپل و سامسونگ به دنبال استفاده از روش تشخیص چهره بوده است. در لپ‌تاپ‌هایی که سیستم عامل ویندوز ۱۰ رویشان نصب شده و همین‌طور تبلت‌های ویندوزی، می‌توان از این روش استفاده کرد. در ادامه با آموزش تنظیمات و استفاده از Windows Hello می‌پردازیم.

لپ‌تاپ‌های ویندوزی و تبلت‌ها، معمولاً دارای دوربین سمت جلو یا به اصطلاح وبکم هستند. به کمک Windows Hello می‌توان از وبکم برای شناسایی چهره‌ی کاربر استفاده کرد و محدوده‌ی کاربری آن با وجود پشتیبانی کردن اپ‌هایی مثل دراپ‌باکس و وان‌درایو، گسترده‌تر از مقوله‌ی لاگین ایمن در ویندوز است.

متأسفانه برای تشخیص چهره، نمی‌توان از هر وبکمی استفاده کرد. در واقع کامپیوتر ویندوزی می‌بایست دارای دوربین مادون قرمز یا IR Camera نیز باشد. در حقیقت از دوربین مادون قرمز برای تشخیص دادن فاصله‌ی نقاط صورت تا دوربین استفاده می‌شود. به عبارت دیگر نمی‌توان با یک تصویر ۲ بعدی، وبکم را گول زد و لاگین کرد! این نوع خاص وبکم، در محصولات مرغوبی که در سال‌های اخیر معرفی شده‌اند، متداول شده است و به علاوه اگر محدودیت هزینه وجود نداشته باشد، می‌توان وبکم‌های مرغوبی مثل Brio 4K Pro‌ لاجیتک یا Stargazer ریزر را خریداری کرد و ویندوز هلو را راه‌اندازی کرد. در تبلت‌هایی مثل Miix 720‌ لنوو نیز دوربین مادون قرمز موجود است.

با کدام وبکم‌ها می‌توان از تشخیص چهره Windows Hello‌ استفاده کرد؟

اگر در مورد پشتیبانی از تشخیص چهره مطمئن نیستید و مشخصات وبکم سیستم را نمی‌دانید، کافی است از ویندوز کمک بگیرید و وضعیت را بررسی کنید. برای شروع در منوی استارت یا نوار جست‌وجوی ویندوز ۱۰، عبارت sign-in options را وارد کنید.

روی اولین نتیجه‌ی جست‌وجو که چیزی جز تنظیمات ورود به حساب کاربری نیست، کلیک کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، انواع روش‌های لاگینی که ویندوز هلو در اختیار شما قرار داده، در این بخش از اپ Settings دیده می‌شود. اگر وبکم از تشخیص چهره پشتیبانی کند، گزینه‌ای برای راه‌اندازی و فعالسازی تشخیص چهره موجود خواهد بود.

مسیر دقیق تنظیمات ورود در اپ ستینگس به صورت زیر است:

Settings > Accounts > Sign-in options

اگر حسگر اثر انگشت نیز جزئی از لپ‌تاپ یا تبلت ویندوزی شما باشد، گزینه‌ی Set up مربوط به آن را رویت می‌کنید که حالت فعال دارد. اگر این دکمه، غیرفعال و خاکستری‌رنگ باشد، طبعاً نمی‌توان از آن استفاده کرد و علت این است که در ابتدا رمز عبوری برای لاگین کردن، تعریف نکرده‌اید. بنابراین قبل از هر کار، یک رمز عبور مناسب در بخش Password اضافه کنید. کافی است روی دکمه‌ی Add کلیک کرده و مراحل را دنبال کنید.

فعالسازی و راه‌اندازی تشخیص چهره در ویندوز ۱۰

برای تنظیم کردن تشخیص چهره، گزینه‌ی infrared IR camera را انتخاب کنید. در ادامه صفحه‌ی Welcome to Windows Hello نمایان می‌شود. اگر مایل به ادامه‌ی تنظیمات نباشید، می‌توانید پنجره‌ی تنظیمات را ببندید اما برای ادامه دادن، روی دکمه‌ی Get started کلیک کنید. دوربین مادون قرمز فعال شده و چهره‌ی شما را اسکن می‌کند. می‌بایست لحظاتی با حرکت نسبتاً کم صورت، به دوربین نگاه کنید تا اسکن تکمیل شود و نمودار آبی‌رنگ آن، پر شود.

ویندوز ۱۰ برای مطمئن شدن از عملکرد صحیح سیستم تشخیص چهره، این گزینه را پیشنهاد می‌کند که یک بار دیگر اسکن کردن به کمک دوربین IR را انجام دهید. می‌توانید این کار را تکرار کنید تا دقت و عملکرد بهتر شود و البته می‌توان صورت خود را کمی متمایل کنید تا اسکن کردن از زوایای دیگر نیز انجام شده و در نتیجه با سرعت بیشتری لاگین از طریق تشخیص چهره انجام شود.

اگر پین کد ایجاد نکرده‌اید و هشداری برای تنظیم پین کد نمایان شد، بهتر است پین کد اضافه کنید تا در صورت عمل نکردن ویندوز هلو، بتوان با وارد کردن پین کد، لاگین کرد.

لاگین کردن در ویندوز با شناسایی چهره‌ی کاربر

اکنون تشخیص چهره فعال است. اگر می‌خواهید ویندوز ۱۰ پس از شناسایی چهره‌ی شما، صفحه‌ی لاگین را کنار بزند و وارد حساب کاربری خود شوید، سوییچ automatically dismiss the lock screen if Windows recognizes your face را فعال کنید. اگر این سوییچ را فعال نکنید، ویندوز ابتدا چهره‌ی شما را بررسی می‌کند و لاگین انجام می‌شود اما می‌بایست با موس یا کیبورد، کلیک کرد و دکمه‌ای را فشار داد تا صفحه‌ی لاگین، کنار برود.

در پایان یادآوری می‌کنیم که تغییر اثر انگشت و تنظیم کردن اثر انگشت نیز در تنظیمات Windows Hello موجود است. اگر لپ‌تاپ یا تبلت شما مجهز به حسگر اثر انگشت است، در همان مسیری که اشاره کردیم، مراحل تنظیم کردن حسگر اثر انگشت را نیز انجام دهید چرا که روشی دقیق و سریع برای لاگین کردن در ویندوز است. به علاوه در برخی وب‌سایت‌ها و البته در مرورگر مایکروسافت اج، می‌توان به جای رمز عبور از اثر انگشت استفاده کرد.