معمولاً آپدیت کردن سیستم عامل iOS و اپلیکیشن‌های اصلی اپل در محصولاتی مثل آیفون و آیپد، بسیار ساده و روان انجام می‌شود ولیکن گاهی با ارور Unable to install update حین بروزرسانی روبرو می‌شویم. این ارور نادر به دلایل مختلف پدیدار می‌شود و راه‌هایی برای حل مشکل وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

احتمال اینکه با ارور Unable to install update در آیفون یا آیپد روبرو شوید، کم است اما به هر حال برای برخی کاربران اتفاق افتاده که با این ارور حین بروزرسانی آیفون یا آیپد خود، روبرو شوند. زمانی که گوشی یا تبلت را مستقیماً از طریق بخش Software Update در تنظیمات، بروزرسانی می‌کنیم، ابتدا نسخه‌ی جدید سیستم عامل از وب‌سایت رسمی اپل دانلود می‌شود و سپس مرحله‌ای به اسم Verification یا تأیید فایل‌های دانلود شده، صورت می‌گیرد. اگر فایل‌های صحیح و سالم باشند، نصب بروزرسانی آغاز می‌شود اما اگر در این مرحله، خطایی رخ دهد و یا خطایی کشف شود، فایل‌های دانلود شده، نصب نمی‌شوند تا مشکلات بعدی پیش نیاید.

در ادامه دلایل احتمالی که به نمایش این ارور مربوط می‌شود را بررسی می‌کنیم.

ارور Unable to install update در آیفون و آیپد جیلبریک‌شده

اولین موضوع و دلیل برای نمایش ارور موردبحث، این است که گوشی یا تبلت قبلاً جیلبریک شده است. برخی کاربران برای نصب کردن اپ‌های کرک‌شده و نصب اپ از منابعی به جز فروشگاه رسمی اپ استور اپل و اموری از این دست، آیفون و آیپد را جیلبریک می‌کنند. به عبارت دیگر این افراد می‌خواهند محدودیت‌هایی که در iOS پیش‌بینی شده را دور بزنند و شاید چاره‌ای جز جیلبریک کردن نداشته باشند.

نکته‌ی مهم این است که آپدیت به صورت دانلود و نصب از طریق گوشی که به آن OTA گفته می‌شود، در وسایل جیلبریک‌شده، کار نمی‌کند!

بنابراین تلاش بیهوده نکنید! برای نصب کردن نسخه‌های جدید iOS روی این نوع وسایل، می‌بایست از روش‌ّای دیگر اقدام کرد.

اتصال به اینترنت قطع شده یا سرورهای اپل شلوغ است!

همان‌طور که اشاره کردیم، ارور Unable to install update حین چک کردن صحیح و سالم بودن فایل‌های دانلود‌شده، پدیدار می‌شود. اگر در این مرحله، کانکشن اینترنت شما، بسیار ضعیف و یا قطع‌شده باشد، ممکن است با این ارور مواجه شوید. چاره‌ی کار روشن است، به شبکه‌ای دیگر متصل شوید و برای نصب بروزرسانی، اقدام کنید.

ممکن است مشکل از سمت کلاینت (کاربر) نباشد بلکه سرورهای اپل به دلیل ازدحام درخواست‌ها، شلوغ باشد و ارتباط ضعیف شود. معمولاً پس از انتشار یک نسخه‌ی جدید iOS، میلیون‌های کاربر به وب‌سایت اپل رجوع می‌کنند و بروزرسانی را دریافت و نصب می‌کنند. طبعاً در روزهای اول، سرورهای اپل پاسخ‌گوی کاربران و درخواست‌های بسیاری است. بنابراین بهتر است پس از انتشار بروزرسانی‌ها، کمی صبر کنید.

بروزرسانی دانلود‌شده، قدیمی شده است

گاهی کاربران آیفون و آیپد، بسته‌ی بروزرسانی جدید را دانلود می‌کنند اما پس از چند روز یا چند هفته، برای نصب کردن آن اقدام می‌کنند. در مرحله‌ی تأیید صحت فایل‌ها، معمولاً بروزرسانی که چند روز یا گاهی چند هفته از انتشار آن گذشته باشد، موردتأیید قرار نمی‌گیرد.

راه حل روشن است، نسخه‌ی جدیدتر بروزرسانی iOS را دانلود و نصب نمایید اما قبل از این کار، می‌بایست نسخه‌ی قدیمی را دیلیت کنید.

چگونه آپدیت‌های معیوب و قدیمی دانلودشده را در آیفون و آیپد حذف کنیم؟

راه حل کلی که برای حل مشکل ارور Unable to install update وجود دارد، دانلود مجدد بروزرسانی است. اما قبل از این کار، می‌بایست آپدیت‌های قبلی را حذف کنیم. به این منظور روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل اپلیکیشن تنظیمات تپ کنید و سپس به بخش General و سپس IPhone Storage یا iPad Storage رجوع کنید. در این بخش به دنبال iOS update بگردید، روی آن تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی، Delete‌ را انتخاب کنید تا از حافظه‌ی گوشی و تبلت، پاک شود.

اکنون بار دیگری می‌توانید برای بروزرسانی اقدام کنید.

مطلب مرتبط: آموزش بروزرسانی آیفون و آیپد، چگونه سیستم عامل iOS را بروز کنیم؟