اگر می‌خواهید حین استفاده از مرورگر گوگل کروم، رمز عبورها، سایت‌های بازدید‌شده و به طور کلی تمام ردپاها پس از بستن مرورگر از بین برود، حالت وب‌گردی ناشناس در کروم که با نام Incognito شناخته می‌شود، مفید است. استفاده از تب یا پنجره‌ی ناشناس به خصوص در استفاده از اینترنت در مکان‌هایی مثل کافی‌نت، الزامی است چرا که امنیت اطلاعات شخصی شما را بالا می‌برد. در ادامه به روش استفاده از Incognito می‌پردازیم.

کسانی که به ناشناس ماندن علاقه دارند و همین‌طور کسانی که به شدت مراقب اطلاعات شخصی خود و حفظ حریم خصوصی هستند، می‌بایست از حالت ناشناس مرورگرها استفاده کنند. در این حالت، مرورگر چیزی را ذخیره نمی‌کند و ردپایی باقی نمی‌گذارد. لذا رمز عبورها و تاریخچه‌ی وب‌گردی و کوکی‌ها و کش، همگی پس از بستن مرورگر، خالی می‌شود.

فعال کردن وب‌گردی امن یا Incognito در مرورگر گوگل کروم

مرورگر گوگل کروم را اجرا کنید. روی منوی مرورگر که در نسخه‌های اخیر به صورت سه نقطه درآمده و قبلاً با سه خط ساده در گوشه‌ی راست و بالا قرار داشت، کلیک کنید.

روی گزینه‌ی New Incognito windows کلیک کنید. همان‌طور که در منو ذکر شده، با کلید ترکیبی Ctrl + Shift + N می‌توان پنجره‌ی جدید به صورت ناشناس ایجاد کرد.

اکنون پنجره‌ی جدیدی با آیکون شخص ناشناس نمایان می‌شود. در این پنجره اگر تبی بسته شود، امکان باز کردن مجدد آن وجود ندارد! سوابق وب‌گردی ذخیره نمی‌شود ولیکن اگر فایلی دانلود کنید یا بوک‌مارکی ذخیره کنید، این موارد حذف نمی‌شود.

در گوشی‌های اندرویدی و همین‌طور محصولات اپل نیز می‌توان از حالت ناشناس برای وب‌گردی استفاده کرد.

چگونه در اندروید و آیفون از حالت Incognito گوگل کروم استفاده کنیم؟

مرورگر کروم را در وسایل همراه که ممکن است اندرویدی یا iOSی باشند، اجرا کنید. روال کار یکسان است و تنها موقعیت دکمه‌ی منو کمی متفاوت است. در نوار بالای صفحه یا پایین صفحه، روی آیکون منو تپ کنید که معمولاً به شکل سه‌نقطه یا سه خط ساده است.

گزینه‌ای به اسم New Incognito Tab را در منو خواهید دید. روی آن تپ کنید تا صفحه‌ی سیاهی که آیکون شخص ناشناس در مرکز آن دیده می‌شود، باز شود. در این تب می‌توان به صورت ناشناس وب‌گردی کرد.

اگر به تپ ناشناس جدیدی نیاز دارید، کافی است روی آیکون + یا در صورت موجود نبودن این آیکون، روی منوی سه‌نقطه تپ کنید و بار دیگر گزینه‌ی New Incognito Tab‌ را انتخاب کنید.

در گوگل کروم اندرویدی، تب‌های معمولی و تب‌های ناشناس در دو دسته‌ی متفاوت و در کنار هم قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر برای سوییچ کردن از تب معمولی به تب‌های ناشناس، می‌بایست روی آیکون تب‌ها تپ کرد و سپس دسته‌ی دیگر را با درگ کردن، به مرکز صفحه کشید.