همانطور که می‌دانید، سیستم عامل آیفون و آیپد اپل، iOS است و اخیراً نسخه‌ی ۱۱ این سیستم عامل محبوب، منتشر شده ولیکن نه برای تمام آیفون‌ها و آیپدها. اما قبل از هر چیز بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان نسخه‌ی iOS دستگاه اپلی خود را متوجه شد؟ در ادامه به روش چک کردن سیستم عامل محصولات اپل می‌پردازیم.

جالب است بدانید که iOS مخفف iPhone Operations System و به معنی سیستم عامل آیفون است ولیکن پس از معرفی اولین آیپد و همین‌طور آیپادها که اساساً مدیاپلیر هستند، این سیستم عامل در تمام محصولات همراه اپل استفاده شد. تنها استثناء ساعت هوشمند اپل واچ است که سیستم عامل متفاوت و بسیار سبک را یدک می‌کشد.

چرا باید iOS را بروز کرد؟

اولین مسأله و مهم‌ترین موضوع، امنیت است. وقتی باگ‌های امنیتی در یک سیستم عامل یا نرم‌افزار محبوب و پرطرفدار کشف می‌شود، ممکن است موضوع در اخبار بازتاب داشته باشد و هکرها سریعاً متوجه موضوع شده و برای سرقت اطلاعات شخصی کاربران اقدام می‌کنند! امنیت موضوع حساس و خطرناکی است و شاید مهم‌ترین علت بروز کردن یک نرم‌افزار یا سیستم عامل، همین موضوع به نظر ساده باشد.

مقوله‌ی دوم این است که با بروز کردن سیستم عامل مهمی مثل iOS یا اندروید، امکانات و قابلیت‌های وسایل همراه بیشتر می‌شود. شاید تغییراتی که در نسخه‌ی جدید سیستم عامل پیاده‌سازی شده، در نگاه اول محسوس نباشد اما حین کار با اپ‌ها و استفاده از امکاناتی مثل به اشتراک‌گذاری از اپی به اپ دیگر و استفاده از انواع تپ روی آیکون‌ها و منوها و ژست‌های حرکتی، متوجه می‌شویم که نسخه‌ی جدید برای بهبود تجربه‌ی کاربری منتشر شده است.

مطلب مرتبط: در iOS 11 چه ویژگی‌های جدیدی وجود دارد و چگونه آن را دانلود و نصب کنیم؟

و اما مقوله‌ی سرعت:

مورد اشتباهی که در ذهن عموم است، این است که سرعت گوشی و تبلت با بروزرسانی نرم‌افزارها و سیستم عامل، بیشتر می‌شود. معمولاً وضعیت برعکس است! در حقیقت در نسخه‌های جدید، بهینه‌سازی‌های زیادی برای بهبود سرعت اعمال می‌شود ولیکن اضافه شدن امکانات متعدد، در مجموع به کندتر شدن اجرا و نیاز به سخت‌افزار بهتر می‌انجامد. بنابراین توصیه می‌کنیم که صرفاً به منظور افزایش سرعت اجرا، سیستم عامل و نرم‌افزارها را بروز نکنید.

مقوله‌های مهمی مثل بهبود عمر باتری و ارتباط بهتر با وسایل الکترونیکی نیز در نسخه‌ی جدید سیستم عامل‌ها لحاظ می‌شود.

چگونه نسخه‌ی iOS آیفون یا آیپد و آیپاد تاچ خود را بفهمیم؟

ابتدا در صفحه‌ی خانه، روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل Settings تپ کنید. در منوی تنظیمات، به پایین اسکرول کنید و روی General تپ کنید.

در بخش جنرال یا تنظیمات عمومی، روی About تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی نیز به Version توجه کنید که به معنی نسخه است.

روش دیگر این است که در بخش General‌ روی گزینه‌ی Software Update تپ کنید.

روش دوم: با iTunes نسخه‌ی iOS آیفون و آیپد را بررسی کنید

بروز کردن و همین‌طور چک کردن نسخه‌ی iOS نصب شده روی گوشی و تبلت‌های اپل، از طریق نرم‌افزار iTunes نیز امکان‌پذیر است. ابتدا به وب‌سایت رسمی اپل مراجعه کنید و iTunes را به صورت رایگان دانلود کنید.

پس از نصب کردن و اجرای iTunes در ویندوز یا مک، گوشی را با کابل USB متصل کنید و پیامی که روی صفحه نمایان می‌شود را با تپ کردن روی Trust، کنار بزنید. اکنون آیفون در آی‌تونز شناسایی می‌شود.

در گوشه‌ی بالا و چپ، روی آیکون گوشی کلیک کنید و سپس در سمت راست و در نوار کناری، روی Summary کلیک کنید.

حال در سمت چپ و در بخش اطلاعات آیفون یا آیپد خود، نسخه‌ی iOS نصب‌شده روی آن را مشاهده می‌کنید.

از Siri نسخه‌ی iOS آیفون یا آیپد خود را سوال کنید!

می‌توان از دستیار صوتی اپل نیز در مورد نسخه‌ی آی‌او‌اس نصب‌شده، سوال کرد! به این منظور انگشت خود را روی دکمه‌ی فیزیکی خانه فشار دهید و نگه دارید تا دستیار صوتی اپل، فعال و آماده‌ی شنیدن دستور شود.

حا با صدای واضح و رسا بگویید: What is my iPhone’s iOS version (تلفظ این عبارت: وات ایز ما آیفونز آی‌او‌اس ورژن؟) و در انتظار تشخیص گفتار خود و پاسخ‌گویی سیری باشید. سیری نسخه‌ی سیستم عامل را روی صفحه نمایش می‌دهد.

برای بروز کردن سیستم عامل آیفون و آیپد، می‌توان مستقیماً از طریق گوشی و تبلت برای دانلود و نصب اقدام کرد و همین‌طور می‌توان از iTunes استفاده کرد که روش کار را در مقاله‌ی زیر، بررسی کردیم:

مطلب مرتبط: آموزش بروزرسانی آیفون و آیپد، چگونه سیستم عامل iOS را بروز کنیم؟