در سیستم عامل اندروید، تغییر دادن صدای اعلان یا نوتیفیکیشن، مستقل از تغییر صدای زنگ گوشی است و حتی می‌توان برای هر یک از مخاطبین، صدای اس‌ام‌اس متفاوتی در نظر گرفت. در ادامه با نحوه تغییر صدای زنگ و پیامک و اعلان‌ها در اندروید، آشنا می‌شویم.

توجه کنید که مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم، ممکن است بسته به مدل گوشی و رام نصب شده روی آن، دقیقاً به همین صورت انجام نشود. حتی ممکن است در برخی گوشی‌ها، اپلیکیشن خاص سازنده‌ی گوشی برای تغییر صدای پیامک و زنگ گوشی و همین‌طور صدای دریافت نوتیفیکیشن، طراحی شده باشد. بنابراین ابتدا از روش‌های زیر برای تغییر صداها اقدام کنید و اگر در گوشی شما قابل‌استفاده نبود، سراغ اپ‌ها و تنظیماتی که سازنده‌ی گوشی اضافه کرده، بروید.

روش تغییر صدای زنگ گوشی و آلارم در اندروید

در صفحه‌ی خانه نوار وضعیت بالای صفحه را با حرکت جاروبی به پایین بکشید و روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل تنظیمات، تپ کنید. در تبلت‌ها نیز کافی است به گوشه‌ی راست و پایین صفحه نگاهی بیاندازید. معمولاً در کشوی اپ‌ها که تمام اپ‌های نصب شده رویت می‌شود هم آیکون اپ Settings موجود است.

در تنظیمات و در بخش Device، گزینه‌ای به اسم Sounds موجود است. روی این گزینه تپ کنید. توجه کنید که در برخی گوشی‌ها، تنظیمات صدا در مسیر دیگری است.

در منوی تنظیمات صدا، می‌توان Ringtone یا زنگ تلفن گوشی را تغییر داد. اگر گوشی شما دارای چند اسلات سیم‌کارت باشد، برای هر یک می‌توان زنگ متفاوتی در نظر گرفت.

صدای نوتیفیکیشن‌ها و همین‌طور صدای Alarm یا همان ساعت کوکی نیز به صورت مستقل قابل‌تغییر است.

روی هر یک از موارد موردنظر تپ کنید و حالت پیش‌فرض را انتخاب کرده و و یکی از صداهای پیش‌فرض را انتخاب کنید.

می‌توان از فایل‌های صوتی نیز به عنوان زنگ یا صدای اعلان استفاده کرد. به این منظور پس از تپ کردن روی یکی از تنظیمات صدا، ابتدا فایل منیجر گوشی خود را انتخاب کنید و سپس مسیر فایل صوتی موردنظر خود را انتخاب کنید.

روش تغییر صدای پیامک‌ها یا SMS در گوشی‌های اندرویدی

برای تغییر صدای تمام پیامک‌ها، ابتدا اپ پیامک‌رسانی گوشی خود را اجرا کنید و سپس روی منوی تنظیمات که معمولاً در گوشه‌ی بالا و سمت راست واقع است، تپ کنید. در منو گزینه‌ای به اسم Settings وجود دارد. روی آن تپ کنید. در صفحه‌ی تنظیمات، روی Notification sound تپ کنید و صدای نوتیفیکشنی که به اپ پیامک مربوط می‌شود را به دلخواه انتخاب کنید. 

تغییر صدای پیامک‌های یک مخاطب و شماره‌ی خاص

برای انتخاب صدای متفاوت برای پیامک‌هایی که از یک شماره یا مخاطب خاص دریافت می‌کنید، ابتدا اپ Contacts یا مخاطبین یا دفتر تلفن را اجرا کنید. مخاطبی که موردنظرتان است را پیدا کرده و روی آن تپ کنید. در گوشه‌ی راست و بالای اپ، روی آیکون منو که به شکل سه خط یا سه نقطه است، تپ کنید و گزینه‌ی Select Ringtone‌ را انتخاب نمایید. اگر می‌خواهید صدایی حین دریافت پیامک‌های این مخاطب خاص پخش نشود، حالت None را انتخاب کنید.

توجه: در برخی گوشی‌ها و اپلیکیشن‌های پیامک و همین‌طور مخاطبین، این قابلیت وجود ندارد و می‌بایست از اپ دیگری برای این مهم استفاده کرد. تغییر صدای زنگ تلفن برای شماره‌های خاص نیز قابلیتی است که در برخی اپ‌ها و گوشی‌ها پیش‌بینی شده است.