با وجود اینکه دنیای امروز، دنیای گوشی‌های هوشمند است، هنوز هم در نقاط دورافتاده و حتی در شهرهای بزرگ، مشکل ضعیف بودن آنتن، گریبانگیر کاربران است! ضعیف بودن آنتن معمولاً با کاهش شدید سرعت اینترنت همراه است و بدون اینترنت نیز اغلب امور روزمره مثل استفاده از تلگرام و اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر، کند صورت می‌گیرد. در این مقاله با ۹ روش افزایش قدرت آنتن و بهبود آنتن‌دهی موبایل و تبلت و دیگر وسایلی که از سیم‌کارت بهره می‌گیرند، آشنا می‌شویم.

مشکلاتی که در اثر پایین بودن قدرت آنتن گوشی به وجود می‌آید

چند سال پیش و قبل از دوران فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، تنها کاربری گوشی‌ها، تماس صوتی و SMS‌ بود و تدریجاً قابلیت‌هایی مثل پخش کردن موسیقی و ویدیو به گوشی‌ها اضافه شد. اما امروزه اینترنت سیم‌کارت بسیار مهم و ضروری است و نمی‌توان با مشکل ضعیف بودن سیگنال و کندی اینترنت، کنار آمد!

ضعیف بودن آنتن‌دهی گوشی، پیامدهایی مثل موارد زیر را به دنبال دارد:

  • قطع شدن ناگهانی تماس‌ها
  • کیفیت پایین تماس صوتی و قطع و وصل شدن یا ضعیف شدن صدا
  • کند شدن اینترنت سیم‌کارت
  • ارسال نشدن پیامک‌ها و همین‌طور ایمیل‌ها و پیام‌های تلگرام و دیگر اپ‌ها
  • مشکلات مختلف در استفاده از اپ‌های آنلاین مثل اینستاگرام و فیس‌بوک و ...

اما چه باید کرد؟

در ادامه به ۱۰ روش اصولی برای بهبود قدرت آنتن گوشی و طبعاً افزایش سرعت اینترنت و حل مشکل در دسترس نبودن، می‌پردازیم.

آیا گوشی و تبلت سالم است و گوشی‌های اطراف، مشکل آنتن ندارند؟

قبل از هر چیز، توجه کنید که ممکن است ضعیف بودن آنتن، ریشه در مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گوشی داشته باشد. به عنوان مثال اگر آی‌سی (یا تراشه) مربوط به ارسال یا دریافت سیگنال، مشکل داشته باشد، با هیچ یک از روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، نمی‌توان مشکل را کاملاً برطرف کرد. نصب شدن یک بدافزار و ویروس عجیب هم می‌تواند مشکلات عجیبی ایجاد کند و ارتباط شما با دنیای اینترنت را کاملاً غیرممکن کند.

در این موارد، ابتدا مطمئن شوید که دیگر گوشی‌های اطراف مثل گوشی دوستان و خانواده، با سیم‌کارت فعلی شما، ارتباط نسبتاً خوبی با آنتن‌های مخابراتی برقرار می‌کند و سرعت اینترنت نسبتاً خوب است، اکنون می‌توان نتیجه گرفت که مشکل صرفاً به گوشی شما مربوط می‌شود. بعد از بررسی تنظیمات شبکه که در ادامه بررسی می‌کنیم، ریست کردن و فلش رام زدن را امتحان کنید. اگر مشکل برطرف نشده، می‌بایست گوشی را به دفاتر تعمیرات تخصصی ارجاع دهید.

موانع و اجسام فلزی را دور کنید یا به موقعیت بهتری جابجا شوید

معمولاً عموم کاربران زمانی که گوشی بد آنتن می‌دهد، به سمت پنجره حرکت می‌کنند یا به طبقات بالاتر در ساختمان می‌روند و در صورت امکان از ساختمان بیرون می‌روند. در مکان‌های شلوغ شهر که سازه‌های عظیم واقع است، مراجعه به طبقات فوقانی معمولاً نتیجه‌ی خوبی دارد.

در حقیقت برای ارتباط هر چه بهتر دکل‌های مخابراتی و گوشی، این موارد مهم است:

  • فاصله‌ی دکل مخابراتی و گوشی
  • موانع خارجی در برابر امواج الکترومغناطیس مثل درختان، ساختمان‌ها و تپه‌ها، سازه‌های فلزی و ساختمان‌های عظیم
  • مواد به کار رفته در ساختمان مثل اسکلت فلزی و بتون، دیوارهای ضعیف و مواد عایق
  • موانع داخلی که شامل انواع بردهای الکترونیکی و اشیاء فلزی و همین‌طور آهن‌رباهایی که در اسپیکر و موتورها به کار رفته می‌شود. فلز و آهن‌ربا روی امواج الکترومغناطیس اثر می‌گذارند.
  • وضعیت جوی و بدون ابر و بارندگی بودن

با رفتن به طبقات فوقانی، اثر موانع خارج از ساختمان و همین‌طور دیوارها و اسکلت ساختمان، کمتر می‌شود. اما باید توجه کرد که اگر در کنار وسایل الکترونیکی و سطوح فلزی از گوشی استفاده کنید هم وضعیت آنتن‌دهی بدتر خواهد بود.

نزدیک‌ترین دکل مخابراتی را به صورت دستی در تنظیمات گوشی انتخاب کنید

اگر بدانیم موقعیت دکل‌های مخابراتی اطرافمان چگونه است، می‌توانیم به یکی از دکل‌ها نزدیک شده و وضعیت آنتن‌دهی را بهینه کنیم و حتی در انتخاب موقعیت خویش داخل ساختمان نیز دانستن موقعیت نزدیک‌ترین دکل، مفید است. البته همیشه نزدیک‌ترین دکل، بهترین نیست چرا که ممکن است در مسیر این دکل خاص، موانع چند برابر بیشتر از مسیر دیگر دکل‌ها باشد.

برخی وب‌سایت‌ها برای نمایش موقعیت دکل‌های مخابرات طراحی شده‌اند و حتی اپ‌هایی در این عرصه موجود است. به عنوان مثال اپلیکیشن‌های OpenSignal و RootMetrics' Cell Phone Coverage Map برای اندروید و iOS منتشر شده ولیکن بهتر است سراغ این اپ‌ها نروید چرا که موقعیت آنتن‌های مخابراتی ایران معمولاً در اپ‌های مخصوص دیگر کشورها، موجود نیست.

توجه کنید که گوشی‌ها قدرت آنتن را بر حسب دسی‌بل بیان می‌کنند که در حقیقت یک نسبت است. عدد منفی ۱۲۰ دسی‌بل به معنی ضعیف‌ترین قدرت آنتن است و عدد منفی ۵۰ دسی‌بل به معنی تکمیل بودن آنتن‌دهی است. همواره نتیجه به صورت آیکون آنتن پر یا خالی در نوار وضعیت نمایش داده می‌شود اما یک آیکون کوچک با تقسیم‌بندی‌های ۴ یا ۵ واحدی، ایده‌آل نیست. با اپ‌های مختلف می‌توان قدرت آنتن را دقیقاً بررسی کرد اما بهتر است از قابلیت‌های اندروید و iOS کمال استفاده را ببریم و اپی نصب نکنیم.

مشاهده کردن قدرت آنتن به صورت دقیق در اندروید و iOS بدون اپ اضافی

در آیفون اپ تماس صوتی را اجرا کنید و شماره‌ی *3001#12345#* را وارد کنید و تماس بگیرید. صفحه‌ی Field Test نمایان می‌شود.

نوار نوتیفیکیشن را به پایین بکشید و در گوشه‌ی سمت چپ، dB reading را قرائت کنید.

در گوشی‌های اندرویدی، به Settings گوشی مراجعه کنید. در تب General یا بخشی که با تیتر General جدا شده (بسته به سازنده‌ی گوشی و رام آن، مسیر اندکی متفاوت است) روی گزینه‌ی About Phone یا About Tablet یا About Device تپ کنید. قدم بعدی تپ کردن روی گزینه‌ی Network است.

در تب شبکه یا Network، عددی که با واحد dbm نوشته شده و معمولاً زیر گزینه‌ی Signal Strength واقع شده، همان قدرت آنتن گوشی است.

چگونه در اندروید به نزدیک‌ترین و قوی‌ترین دکل مخابراتی وصل شویم؟

در اندروید می‌توان آنتن‌های مخابراتی اطراف را به صورت دستی جست‌وجو کرد و به آنتنی که به عنوان مثال از شبکه‌ی LTE یا 3G پشتیبانی می‌کند و طبعاً اینترنت سریع‌تری در اختیار کاربر می‌گذارد، متصل شد. در عین حال در صورت نیاز می‌توان به دکل‌های نسل دوم متصل شد تا از نظر وضعیت آنتن‌دهی حین تماس‌های تلفنی، مشکلی وجود نداشته باشد.

و اما مراحل کار: ابتدا با کشیدن نوار وضعیت به سمت پایین و تپ کردن روی آیکون چرخدنده‌ای Settings، وارد تنظیمات گوشی خود شوید. ممکن است تنظیمات گوشی شما به صورت چند تب طراحی شده باشد، در این صورت روی تب ارتباطات بی‌سیم و شبکه تپ کنید و به دنبال گزینه‌ای مثل Mobile Networks یا Network Operators بگردید. در نهایت می‌بایست به صفحه‌ی تنظیمات اپراتورهای مخابراتی برسید و با توجه به تنوع رام‌های اندروید، نمی‌توان مسیر یکتایی را ذکر کرد.

در اندروید خام و اغلب محصولات، ابتدا در بخش Wireless & Networks روی SIM Cards و یا گزینه‌ی More تپ کنید تا تمام گزینه‌ها نمایان شود. پس از تپ کردن روی سیم‌کارت مورداستفاده، روی Network Operators تپ کنید.

در این بخش روی دکمه‌ی Search Manually یا Search Networks تپ کنید تا لیست آنتن‌های اطراف، نمایان شود. اکنون می‌توانید روی یکی دیگر از آنتن‌ها تپ کنید و وضعیت اینترنت و تماس صوتی را بررسی کنید. اگر نتیجه مطلوب نبود، مراحل را تکرار کنید و به آنتن دیگری متصل شوید تا در نهایت بهترین دکل مخابراتی برای موقعیت فعلی گوشی، مشخص شود.

در بخش دوم این مقاله، به روش‌های دیگر برای تقویت قدرت آنتن می‌پردازیم. ۷۲۴ پرس را دنبال کنید.