هیچ اپلیکیشن پیام‌رسانی بدون داشتن قابلیت جستجو کامل نیست، اکثر اپلیکیشن‌های این حوزه دارای ویژگی جستجوی متن و عبارت خاصی که از یک مکالمه در ذهنتان مانده است هستند. واتس‌اپ نیز از جمله این اپلیکیشن‌ها است که به شما امکان جستجوی متنی می‌دهد. در حال حاضر این ویژگی در نسخه آی‌او‌اس این اپلیکیشن موجود است؛ درحالیکه کاربران اندرویدی  نمی‌توانند با آپدیت جدید اپلیکیشن این ویژگی را مشاهده کنند. البته کاربران اندرویدی نیز با کمی صبر باید منتظر آپدیت جدید باشند، زیرا اضافه شدن این ویژگی مسئله خیلی پیچیده‌ای نیست و به‌زودی آپدیت جدید برای اندروید نیز ارائه می‌شود.

اما چگونه از این ویژگی استفاده کنیم؟

واتس‌اپ را باز کنید و روی مکالمه‌ای که قصد دارید متنی را در آن پیدا کنید تپ کنید، روی نام مکالمه کننده (نام گروه یا یکی از مخاطبین) تپ کنید، در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود روی گزینه Chat Search تپ کنید.

با این کار به صفحه مکالمه برگردانده می‌شوید با این تفاوت که در بالای صفحه یک کادر مخصوص جستجوی کلمات و متن ظاهر می‌شود. با نوشتن کلمه یا عبارتی خاص که مدنظرتان است، مشاهده خواهید کرد تمامی جملات یا عباراتی که کلمه جستجو شده در آنها به کار رفته است مشخص خواهند شد. با استفاده از دو آیکون فلش که بعد از پایان جستجو ظاهر می‌شوند می‌توانید بین جملات و متون نوشته شده متن مورد نظرتان را پیدا کنید.

لازم به ذکر است نحوه پیدا کردن کلمات با تاریخ نوشتن آنها در ارتباط است بدین ترتیب که جستجو از تاریخ روز انجام می‌شود و به تاریخ‌های قبل‌تر برمی‌گردد. جستجو در واتس‌اپ بیشتر مربوط به متن می‌شود، از کلمات نوشته شده در یک متن تا عبارات نوشته شده بصورت کپشن زیر یک عکس، اما توانایی جستجو فیلم، صوت یا عکس را ندارد؛ زیرا این فایل‌ها با اسمی بجز اسم اصلی ذخیره می‌شوند. انتظار می‌رود واتس‌اپ بتواند در آپدیت‌های آینده جستجویی با ویژگی‌های پیشرفته‌تر را ارائه کند.