در سیستم عامل ویندوز می‌توان با انجام یک تنظیم ساده، کاری کرد که سرعت دبل‌کلیک کمتر شود تا بتوان به آرامی دبل‌کلیک کرد و در عین حال می‌توان برای سریع باز کردن پوشه‌ها، با یک کلیک فولدرها را باز کرد! هر دو تنظیم بسیار ساده است و کار با سیستم ویندوزی را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. در ادامه به روش فعال کردن باز کردن فولدرها با یک کلیک در ویندوز و همین‌طور تنظیم سرعت دبل‌کلیک می‌پردازیم.

چگونه سرعت دبل‌کلیک در ویندوز را کم و زیاد کنیم؟

کاربرانی که به آرامی دبل‌کلیک می‌کنند، گاهی از تشخیص داده نشدن دبل‌کلیک، به ستوه می‌آیند. بهتر است این گروه از کاربران، سرعت دبل‌کلیک موس را کاهش دهند تا کار با سیستم ویندوزی، خوشایندتر شود. به این منظور اگر سیستم ویندوز ۱۰ در اختیار دارید، روی آیکون چرخدنده‌ای اپ تنظیمات در منوی استارت کلیک کنید و مسیر زیر را طی کنید:

Settings > Devices > Mouse > Additional mouse options > Double Click Speed

اکنون اسلایدری که در کنار آن آیکون پوشه برای تست کردن سرعت دبل‌کلیک پیش‌بینی شده را به سمت چپ حرکت دهید تا سرعت دبل‌کلیک کاهش پیدا کند و دبل‌کلیک‌های کند شما نیز شناسایی شود:

برای تست کردن سرعت دبل‌کلیک، روش پوشه دبل‌کلیک کنید. اگر به درستی آیکون آن به آیکون پوشه‌ی باز تغییر می‌کند، سرعت در حد مطلوب است.

چگونه فولدرها را در ویندوز تنها با یک کلیک باز کنیم؟

به جای دبل‌کلیک می‌توان از تک‌کلیک برای باز کردن فولدرها استفاده کرد و در حقیقت اگر این ویژگی جالب ویندوز را فعال کنیم، فولدرها مثل لینک‌ها در صفحات وب خواهند شد. حتی نشانگر موس با قرار گرفتن روی آیکون و نام پوشه‌ها، به حالت آیکون دست تبدیل می‌شود، درست مثل لینک‌های صفحات وب.

و اما روش فعالسازی: ابتدا ویندوز اکسپلورر یا همان مرورگر فایل ویندوز را اجرا کنید و در نوار بالای صفحه، روی منوی File کلیک کرده و گزینه‌ی Change folder and search options را انتخاب کنید. توجه کنید که در نسخه‌های قدیمی ویندوز، نام این گزینه Folder Options بوده است.

در تب General یا تنظیمات عمومی، گزینه‌ای به اسم Single-click to open an item وجود دارد. این گزینه را انتخاب کنید و اگر می‌خواهید همواره زیر نام فولدرها، خطی کشیده شود، حالت اول یعنی Underline icon titles consistent with my browser را انتخاب کنید. گزینه‌ی دوم یعنی Underline icon titles only when I point at them به این معنی است که اگر موس روی نام پوشه‌ای قرار گرفت، زیر نام خطی نمایان می‌شود.

در نهایت برای ذخیره کردن تنظیمات، روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

اگر به حالت پیش‌فرض یعنی باز کردن فولدرها با دبل‌کلیک نیاز باشد، می‌توان مراحل را تکرار کرد و گزینه‌ی Double-click to open an item را انتخاب کرد.