نمایشگر لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها و اولترابوک‌ها، یکی از بخش‌های پرمصرف است که به سرعت شارژ باتری را خالی می‌کند. کم کردن روشنایی نمایشگر راه خوبی برای کاهش مصرف باتری است و در ویندوز ۱۰ می‌توان با ترفندی ساده، اسلایدر کم یا زیاد کردن روشنایی را به بخش کنار ساعت اضافه کرد. در ۷۲۴ ترفند امشب، به روش اضافه کردن اسلایدر روشنایی به Tray ویندوز ۱۰ می‌پردازیم. با ما باشید.

برای کاهش روشنایی در لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰، نرم‌افزارهای متعددی وجود دارد که کار را ساده می‌کند. روش اصلی این است که به Control Panel ویندوز مراجعه کنیم و روشنایی را کاهش دهیم اما با نصب کردن نرم‌افزارهای جانبی که گاهی سازندگان لپ‌تاپ ارایه می‌کنند، کاهش روشنایی با فشار دادن کلید ترکیبی روی کیبورد، امکان‌پذیر می‌شود.

یک روش عموم و جالب برای تنظیم میزان روشنایی نمایشگر در ویندوز ۱۰، اضافه کردن اسلایدر به بخش کنار ساعت که سینی ویندوز نام دارد، است. به این منظور از نرم‌افزار ساده‌ای که به صورت متن‌باز در گیت‌هاب قرار داده شده، استفاده می‌کنیم. ابتدا به این آدرس در گیت‌هاب رجوع کنید و روی لینک دانلود در پایین صفحه، کلیک کنید. پس از دانلود کردن نرم‌افزار Brightness Slider، روی فایل اجرایی دبل‌کلیک کنید، این نرم‌افزار پرتابل است و نیازی به نصب کردن ندارد.

نرم‌افزار اجرا می‌شود و ممکن است ویندوز دیفندر، هشداری نمایش دهد و از اجرای آن جلوگیری کند. روی More info و سپس Run Anyway کلیک کنید تا ویندوز دیفندر مانع اجرای این نرم‌افزار پرتابل نشود.

آیکون خورشید در سینی ویندوز نمایان می‌شود. اگر این آیکون را مشاهده نمی‌کنید، روی فلش سمت چپ کلیک کنید تا آیکون‌های بیشتر را مشاهده کنید.

احتمالاً در این بخش آیکون نرم‌افزار Brightness Slider را خواهید دید. با کلیک روی آیکون نرم‌افزار، اسلایدری مثل تصویر زیر نمایان می‌شود.

به کمک این اسلایدر، می‌توان روشنایی را کم و زیاد کرد. اگر این اپلیکیشن مفید به نظر می‌رسد، بهتر است روی آیکون خورشیدی‌شکل آن راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Run at Startup را انتخاب کنید تا پس از ری‌استارت شدن کامپیوتر، به صورت خودکار اجرا شود.

کاربرانی که از سیستم دستاپی استفاده می‌کنند توجه داشته باشند که این نرم‌افزار برای تغییر روشنایی نمایشگر لپ‌تاپ‌ها طراحی شده و در مورد مانیتورهای معمولی دستاپ، می‌بایست از روش‌های دیگر برای کاهش و افزایش روشنایی استفاده کرد. یکی از نرم‌افزارهای جالبی که در این عرصه می‌توان معرفی کرد، کلیک‌مانیتور است. با مراجعه به وب‌سایت رسمی ClickMonitor این نرم‌افزار را دانلود و اجرا کنید تا در سینی ویندوز، اعدادی مربوط به کنتراست و روشنایی و حتی میزان ولوم بلندگوهای مانیتور یا خروجی هدفون آن، نمایان شود. با نگه‌داشتن موس روی هر یک از اعداد و اسکرول کردن به کمک چرخ موس، می‌توان به راحتی روشنایی و کنتراست را تنظیم کرد.