انتخاب کردن بهترین مرورگر برای گوشی‌های اندرویدی و همین‌طور آیفون، از طرفی به عملکرد و راحتی استفاده بستگی دارد و از طرفی به قابلیت‌هایی که در مرورگر پیش‌بینی شده است، وابسته است. مرورگری مثل گوگل کروم و سافاری اپل، از نظر سرعت عمل عالی هستند اما گزینه‌های جالبی مثل موزیلا فایرفاکس و اپرا و همین‌طور Puffin را نباید نادیده گرفت. در ۷۲۴ ترفند امروز به انتخاب بهترین مرورگر برای گوشی‌ها و مقایسه‌ی عملکرد می‌پردازیم.

بنچ‌مارک مرورگرها

منظور از بنچ‌مارک این است که مرورگرها را در امور مختلف پردازشی بررسی کنیم و به هر یک امتیازی بدهیم. ممکن است زمان انجام پردازشی خاص، نتیجه‌ی بنچ‌مارک باشد و ممکن است عددی بدون واحد به عنوان نمره در نظر گرفته شود. بنچ‌مارک‌ها معمولاً مصنوعی هستند و حتی ممکن است سازنده‌ی مرورگر، آن را برای اجرای بهینه‌تر بنچ‌مارک‌های معروف طراحی کرده باشد تا امتیاز ظاهراً بالایی کسب کند. اما در هر صورت یکی از بهترین روش‌های مقایسه‌ی عملکرد واقعی نرم‌افزارها، بنچ‌مارک است.

برای مرورگرها دو بنچ‌مارک معروف و قابل‌اعتماد به اسم Basemark Web 3.0 و Peacekeeper وجود دارد. بیس‌مارک با رندر کردن محتوای HTML5 و WebGL و جاوااسکریپت و برخی تکنولوژی‌های دیگر، مرورگر را تست می‌کند و پیس‌کیپر صرفاً در مقال HTML5 به بررسی عملکرد می‌پردازد.

بهترین مرورگرهای اندرویدی در بنچ‌مارک Basemark Web 3.0 و Peacekeeper

بنچ‌مارک‌هایی که ذکر کردیم روی گوشی Nexus 6P و آیفون ۷ پلاس که هر دو از نظر تکنولوژی نسبتاً جدید هستند، اجرا شده است.

نتایج در اندروید را مقایسه کنید:

و نتایجی که در آیفون یا در حقیقت iOS اپل کسب شده را بررسی کنید:

در محصولات اندرویدی مرورگر‌های اپرا و گوگل کروم عملکرد سریع و روانی دارند اما در دنیای iOS مرورگر موزیلا فایرفاکس و مرورگری که مایکروسافت اخیراً برای اندروید و iOS منتشر کرده، و حتی مرورگرهای سافاری اپل و گوگل کروم، امتیاز مشابهی کسب کرده‌اند. متأسفانه مرورگر Puffin به کلی بنچ‌مارک بیس‌مارک را اجرا نمی‌کند!

مقایسه‌ی مرورگرها از نظر قابلیت‌ها

اما پس از بررسی سرعت، با توجه به اینکه نتایج بنچ‌مارک‌ها، نزدیک به هم است، بهتر است روی مقوله‌ی امکانات متمرکز شویم تا بهترین مرورگر را به تناسب نیاز خود انتخاب کنیم.

گوگل کروم: همگام‌سازی عالی، ترجمه، تشخیص گفتار و کاهش ترافیک مصرفی

مرورگر گوگل کروم با توجه به قابلیت همگام‌سازی آن که در حقیقت سوابق وب‌گردی، بوک‌مارک‌ها، رمز عبورها و ... را بین کامپیوترهای ویندوزی و مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها و همین‌طور گوشی‌ها و تبلت‌ها، یکسان می‌کند، مرورگر قدرتمندی است. به عبارت دیگر لازم نیست که حین مراجعه به وب‌سایت‌های مختلف، رمز عبور خود را از نسخه‌ی دستاپی گوگل کروم بخوانید و در مرورگر گوشی وارد کنید. بسیاری از موارد ضروری از طریق قابلیت Sync یا همگام‌سازی، به صورت خودکار منتقل می‌شود.

جست‌وجوی صوتی به کمک موتور تشخیص گفتار گوگل و قابلیت کاهش ترافیک مصرفی یا data saver و همین‌طور قابلیت دانلود وب‌سایت برای مطالعه در مجالی دیگر، از ویژگی‌های مثبت گوگل کروم است. در نسخه‌ی دستاپی گوگل کروم، گوگل ترنسلیت نیز به صورت پیش‌فرض وجود دارد که کار ترجمه‌ی وب‌سایت‌های خارجی را ساده می‌کند.

در حقیقت مرورگر کروم را می‌توان به همه‌ی کاربران توصیه کرد چرا که از نظر عملکرد و امکانات در سطح خوبی قرار دارد اما برای کاربری خاص، انتخاب دیگر مرورگرها توصیه می‌شود.

Apple Safari: سرعت، امکانات مفید و یکپارچگی با اپ‌های iOS

مرورگر اصلی در آیفون و آیپد، سافاری است که از نظر قابلیت‌ها و و سرعت، عالی است. در نسخه‌های اخیر مرورگر سافاری، مسدود کردن خودکار تبلیغات و کدهای رهگیری رفتار کاربر، اضافه شده و از دستیار صوتی اپل که Siri نام دارد، استفاده‌ی بهینه‌تری شده است.

اگر در دستاپ نیز  از مرورگر سافاری استفاده شود، با قابلیت Sync می‌توان اطلاعات را همگام‌سازی کرد و این کار به کمک سرویس ابری iCloud صورت می‌گیرد. حتی تب‌های باز مرورگر نیز به نسخه‌ی موبایلی ارسال می‌شود و این یعنی مطالعه کردن ادامه‌ی مقالات روی گوشی، بسیار ساده است!

از دیگر قابلیت‌های سافاری می‌توان به ساده‌سازی مقالات با Reader Mode اشاره کرد. به علاوه سافاری در iOS‌ با دیگر اپ‌های اپل، ارتباط بسیار خوبی دارد و استفاده از آن در iOS به عنوان مرورگر اصلی، توصیه می‌شود.

چگونه حالت مطالعه یا Reader Mode را در Safari اپل فعال کنیم تا مطالعه‌ی مطالب وب‌سایت‌ها لذت‌بخش‌تر شود؟

موزیلا فایرفاکس: امنیت و حفظ حریم شخصی

شاید مهم‌ترین ویژگی و برتری فایرفاکس در حال حاضر، قابلیت سفارشی‌سازی آن از طریق نصب افزونه‌ها باشد. فایرفاکس از نظر قابلیت همگام‌سازی، مثل گوگل کروم و سافاری اپل، عملکرد قابل‌قبولی دارد. مدیریت کردن تب‌های باز در این مرورگر کمی زیباتر پیاده‌سازی شده و از نظر عملکرد نیز نتایج خوبی کسب کرده است. بنابراین به کاربرانی که به دنبال امکانات بیشتر هستند، فایرفاکس را توصیه می‌کنیم اما برای دیگر کاربران، گوگل کروم و سافاری را پیشنهاد می‌کنیم.

فایرفاکس قابلیت‌های جالبی مثل متوقف کردن پخش ویدیوها و ممانعت از رهگیری رفتار کاربر را در خود دارد و در مجموع مرورگری است که به حریم شخصی افراد، احترام می‌گذارد! چیزی که شاید گوگل کروم در آن چندان جالب نیست.

Opera و Opera Mini: سرعت و سادگی

مرورگر اپرا تنها برای اندروید منتشر شده اما نسخه‌ی مینی آن برای هر دو سیستم عامل موجود است. سرعت اپرا به کمک قابلیت فشرده‌سازی صفحات وب، عالی به نظر می‌رسد و ترافیک مصرفی را کاهش می‌دهد. در حقیقت اپرا این کار را به کمک سرورهای خود انجام می‌دهد و در این عرصه، پیشتاز رقابت است. با استفاده از speed dial می‌توان به سرعت به وب‌سایت‌هایی که معمولاً نیاز داریم، مراجعه کرد و در مجموع مرورگری ساده و بسیار سریع است.

اگر به همگام‌سازی نیاز داشته باشید هم با ایجاد یک حساب کاربری Opera می‌توانید سوابق وب‌گردی و بوک‌مارک‌ها را همگام‌سازی کند. اپرا قابلیت‌های مفیدی مثل فید آخرین اخبار به شکل ساده، صفحات آفلاین و مسدود کردن تبلیغات را نیز در خود جای داده است. به علاوه با فعال کردن Night Mode می‌توان در تاریکی شب نیز به راحتی وب‌سایت‌ها را مشاهده کرد و روشنایی را کاهش داد.

Puffin: امکانات خاص و سرعت عالی

مرورگر Puffin سرعت بالایی دارد و در آن قابلیت‌های جالبی مثل پخش کردن محتوای فلش و حتی گیم‌پد روی صفحه برای کار با بازی‌های تحت وب، پیاده‌سازی شده است. این مرورگر از نظر سرعت بارگذاری صفحات، معمولاً در صدر است ولیکن از نظر قابلیت همگام‌سازی مثل گوگل کروم و سافاری نیست.

مایکروسافت اج: سرعت، امکانات و ویژگی‌های معمول

مرورگر ویندوز ۱۰ که Microsoft Edge نامیده شده، اخیراً به صورت آزمایشی برای اندروید و iOS نیز منتشر شده است. برای نصب کردن آن در محصولات اپل، ابتدا می‌بایست TestFlight را نصب کنید و به برنامه‌ی تست مرورگر، ملحق شوید. در اندروید نیز می‌بایست به لیست افراد منتظر بپیوندید!

در حال حاضر عملکرد مایکروسافت اج در اندروید و iOS بسیار عالی به نظر می‌رسد اما از نظر قابلیت‌ها می‌توان به حالت مطالعه یا Reader Mode و قابلیت همگام‌سازی اطلاعات کاربر اشاره کرد. ویژگی خاصی در مایکروسافت اج وجود ندارد و در حال حاضر نمی‌توان آن را به جای گوگل کروم یا سافاری اپل به همگان توصیه کرد.