از نگاه کاربران سطحی‌نگر شارژ شدن تلفن همراه تنها نیاز به پیدا شدن یک کابل شارژ و یا آداپتور دارد؛ اما در واقع شارژ کردن دستگاه خود بدون توجه به نوع کابل شارژ و آداپتور می‌تواند بزرگترین آسیب را تلفن یا تبلت شما وارد کند. عدم توجه به مشخصات اسمی آداپتور مانند جریان و ولتاژ شارژ، می‌تواند بر عمر باتری دستگاهتان تاثیر منفی بگذارد. کابل‌های شارژ فیک می‌توانند در امر رساندن جریان دچار مشکل شوند و بدین ترتیب سبب از بین رفتن باتری شوند. در این مقاله سعی داریم نکات مربوط به انتخاب کابل شارژ و آداپتور شارژر را مطرح کنیم، با ما همراه باشید.

ریسک استفاده از شارژر تقلبی

اول از هر چیزی باید بدانیم اصلاً کار آداپتور شارژر چیست؟ این آداپتور نقش مبدل AC به DC را دارد و برق منزل و محل کار شما را به یک جریان مستقیم مناسب برای باتری دستگاه الکترونیکی شما تبدیل می‌کند. شاید در نظر شما این کار ساده باشد اما واقعاً پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، زیرا قطعات الکترونیکی بشدت حساس هستند و این آداپتور باید با بیشتر میزان دقت کار خود را انجام دهد. حال فرض کنید دستگاه شما به جریان ۱.۵ میلی آمپری برای شارژ نیاز دارد، اگر از آداپتور مخصوص استفاده نکنید و آداپتوری که جریان خروجی آن ۲ میلی آمپر است را به دستگاهتان وصل کنید، این جریان به مرور زمان باعث تخریب مدار شارژ دستگاه شده و باتری را از بین می‌برد.

اما چه کاری باید انجام دهیم؟

همیشه شارژر اصلی دستگاهتان را با خود داشته باشید

ممکن است در هر محلی که حضور دارید از خانه تا محل کار، دانشگاه و ... ده‌ها کابل microUSB موجود باشد، اما حتماً آداپتور مخصوص دستگاه الکترونیکی خود را همراه داشته باشید، تا در شرایط اضطراری از کابل‌های موجود استفاده کنید. هرچند بهترین کار استفاده از کابل شارژ و آداپتور مخصوص وسیله خودتان است. در زمان‌هایی که نیاز دارید در خودروی خود تلفن‌ همراه خود یا تبلت‌تان را شارژ کنید، در این مواقع نمی‌توان از شارژر اصلی استفاده کرد؛ اگر واقعاً چاره‌ای نیست و فرصتی برای رساندن وسیله خود به خانه یا محل کار را ندارید باید از شارژرهای مخصوص اتومبیل استفاده کنید، این شارژرها توسط کمپانی‌های اصلی سازنده تلفن‌های همراه ساخته نمی‌شوند، سعی کنید با تحقیق بهترین نوع شارژر در بازار را که کاربران زیادی از آن راضی بوده‌اند خریداری کنید.

سطوح خروجی و ورودی را چک کنید

میزان توان شارژر تلفن هر کدام از دستگاه‌های الکترونیکی شما، بوسیله کمپانی سازنده اندازه‌گیری می‌شوند و بهترین اندازه برای آن انتخاب می‌شود. اگر بدنبال یک شارژر جدید هستید، حتماً برای انتخاب آن به سطوح ورودی و خروجی آن دقت کنید تا همخوانی لازم با دستگاه شما را داشته باشد. زیرا یک شارژری که ولتاژ خرودجی ۳ ولتی دارد، نمی‌تواند یک دستگاه با باتری ۴.۲ ولت را به‌خوبی شارژ کند و این کار به باتری دستگاه آسیب می‌زند. همه موارد ذکر شده در مورد جریان ورود و خروجی شارژر صادق است.

بدنبال گواهینامه و اعتبار باشید

برحی از گواهینامه‌ها مانند CE، نشان دهنده تعهد سازنده در برخورد با استانداردهای نظارتی در یک منطقه معین است (برای مثال استانداردهای مناسب برای اروپا) . گواهی RoHS نشان دهنده عدم وجود مواد خطرناک در محصول است. این گواهی‌ها به شما اطمینان می‌دهند که محصول مورد استفاده کمترین آسیب را به دستگاه شما و محیط می‌رساند. اگر آیفون دارید، بدنبال لوگو Made for iPod بگردید؛ این لوگو مجوز صادر شده توسط اپل برای استفاده مشترک از لوازم جانبی در تلفن‌های همراه و تبلت ساخته این شرکت است.

شارژرها را در کنار هم مقایسه کنید

مقایسه‌ای بین شارژر اصلی که به همراه محصول عرضه شده و شارژرهای دیگر داشته باشید. برخی از شارژرهای تقلبی از نظر ظاهری جذاب هستند و حتی همان برند و نوشته‌ها را رویشان می‌بینید اما شارژ اصلی نیستند. در واقع تنها شباهت ممکن است به چند کلمه خلاصه شود و در شارژر قطعات کاملاً متفاوتی استفاده شده باشد. وزن دو شارژ را مقایسه کنید. رویشان ضربه بزنید و به صدایی که می‌دهند گوش کنید. شارژر مرغوب معمولاً سبک نیست و صدای جسمی توخالی از آن شنیده نمی‌شود. البته این موضوع همیشه درست نیست ولی یکی از راه‌های تشخیص محصول خوب محسوب می‌شود.

آیا همچنان نگران باتری دستگاه خود هستید؟

باید بدانیم باتری‌های دستگاه‌های الکترونیکی عموماً عمرهای خیلی طولانی ندارد، اما اگر باتری دستگاهتان زود خالی می‌شود و دیر شارژ می‌شود باید بدانید که در اواخر عمر مفید خود است؛ البته بعضی زمان‌ها نیز کار با تعویض کابل شارژ و حتی آداپتور راه می‌افتد زیرا امکان دارد این عوامل دچار نقص شده باشند اما خوب این نقص روی باتری نیز تاثیر خود را می‌گذارد، پس بیشتر از اینها به این موضوع اهمیت دهید، زیرا خیلی از ما تنها بر این عقیده هستیم که یک شارژر پیدا کنیم و دستگاه خود را شارژ کنیم، درحالیکه این کار نه تنها به باتری بلکه در مواقعی به مدار شارژ نیز آسیب می‌زند.