حسگر اثر انگشت آیفون و گوشی‌های اندرویدی مثل گلکسی اس ۸، در حال پیش‌فرض دقت بالایی دارد و حتی در گوشی‌های ارزان هم حسگر اثر انگشت بسیار امن محسوب می‌شود اما گاهی مواقع گوشی به سرعت اثر انگشت را شناسایی نمی‌کند و می‌بایست چندین بار تلاش کرد. در این مقاله با یک ترفند ساده، سرعت شناسایی اثر انگشت گوشی‌های اندرویدی و آیفون را افزایش می‌دهیم.

در آیفون و اندروید می‌توان علاوه بر انگشتی که معمولاً روی دکمه‌ی خانه یا حسگر اثر انگشت قرار می‌گیرد، اثر انگشت‌های دیگر را نیز اضافه کرد تا در صورت خیس بودن دست، کثیف بودن و یا زخم بودن نوع انگشت، بتوان با انگشت دیگری گوشی را آنلاک کرد. به کمک همین قابلیت ساده و بدون هیچ نرم‌افزار اضافی، می‌توان عملکرد حسگر اثر انگشت را بهینه کرد تا راحت‌تر اثر انگشت کاربر را شناسایی کند. کافی است اثر یک انگشت را دو بار به گوشی بدهید!

چگونه عملکرد حسگر اثر انگشت آیفون یا گوشی‌های اندرویدی را بهبود بخشیم؟

در آیفون روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل اپ Settings تپ کنید و به بخش Touch ID & Passcode بروید. اگر قبلاً اثر ۵ انگشت خود را ثبت کرده‌اید، دو مورد را حذف کنید. سپس اثر انگشتانی که پرکاربردتر است و قبلاً تعریف‌شده را یک بار دیگر به آیفون بدهید.

در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی که دارای حسگر اثر انگشت هستند، بسته به سازنده‌ی محصول، مسیر انجام تنظیمات اثر انگشت و آنلاک کردن کمی متفاوت است. معمولاً در اپ تنظیمات و در بخش Security & Location می‌توان گزینه‌ی مربوط به تعریف کردن اثر انگشت و اضافه کردن اثر انگشت جدید را پیدا کرد.

در اندروید هم می‌بایست اثر انگشت تکراری تعریف کنید تا گوشی سریع‌تر اثر انگشت را شناسایی کند.

چرا با استفاده از اثر انگشت تکراری، سرعت آنلاک شدن گوشی‌های اندرویدی و آیفون بیشتر می‌شود؟

علت این است که سیستم عامل اندروید و iOS تلاش می‌کنند که اثر انگشت جدید را هر چه دقیق‌تر ثبت کنند، بنابراین حین اضافه کردن اثر انگشت جدید، می‌بایست چند بار انگشت را بلند کرد و روی حسگر گذاشت و همین‌طور انگشت را به جهت‌های مختلف منحرف کرد و چرخاند تا تمام سطح آن اسکن شود. با استفاده از اثر انگشت تکراری، خطاهای کوچکی که در شناخت طرح انگشت وجود دارد، کم نمی‌شود بلکه طرح‌های احتمالی بیشتری ثبت شده و در نتیجه اگر انگشت را با زاویه‌ی عجیب روی حسگر قرار دهیم هم ممکن است گوشی به درستی آن را شناسایی کند.

بنابراین بهتر است به جای تعریف کردن اثر انگشتان مختلف، اثر انگشت دو انگشتی که پرکاربردتر است را به سیستم عامل اندروید و iOS‌ بدهیم تا سرعت تشخیص اثر انگشت، بیشتر شود.