محدود کردن پهنای باند در کامپیوتر می‌تواند از هدر رفتن دیتا برای چیزهایی که نمی‌خواهید جلوگیری کند. این کار بخصوص برای کسانی که از اینترنت حجمی استفاده می‌کنند بسیار راه حل مناسبی است، زیرا از هزینه بیشتر برای خرید حجم اضافه جلوگیری می‌کند. خود ویندوز بصورت پیش‌فرض یک ازار برای محدود کردن پهنای باند دارد اما این برنامه بسیار ابتدایی و مشخص نیست چه کاری برای این موضوغ انجام می‌دهد. برای همین پیشنهاد ما در اینجا استفاده از اپلیکیشن‌های سوم شخص است که در ادامه به معرفی بهترین‌های این زمینه می‌پردازیم.

Windows 10 Metered Connections

یکی از راه‌های محدود کردن پهنای باند اینترنت استفاده از روش موجود در ویندوز ۱۰ است به‌نوعی که میزان اتصال را اندازه می‌گیرد. فعال کردن metered connections سبب محدود شدن به‌روز رسانی خودکار ویندوز می‌شود، ضمن اینکه از آپدیت خودکار برخی از نرم‌افزارها و ... جلوگیری می‌کند. برای شروع به کار این ویژگی، دکمه‌های Win + I را همزمان فشار دهید تا تنظیمات باز شوند.

به سراغ گزینه Network & internet بروید و سپس Wi-Fi یا internet را بزنید. اگر گزینه وای-فای را انتخاب کردید، در صفحه جدید Manage known networks را انتخاب کنید، شبکه اینترنت خود را در لیست موجود انتخاب کنید و روی گزینه Properties کلیک کنید، در اینجا می‌توانید گزینه metered connections را روشن کنید. اگر انتخاب شما در مرحله قبل اینترنت بود باز هم همین روال را باید طی کنید.

NetBalancer

این نرم‌افزار لیستی از پردازش‌های فعال در سیستم را به شما نشان می‌دهد و هر استفاده‌ای از شبکه را نمایان می‌سازد. نمودار گرافی این نرم‌افزار برای کاربر مشخص می‌کند که برای پهنای باند اینترنت چه اتفاقی در حال رقم خوردن است. اشاره‌گر ماوس را روی گراف ببرید تا به شما نشان دهد چه پردازشی سبب استفاده از پهنای باند می‌شود.

برای محدود کردن پهنای باند، برنامه مصرف کننده را از لیست پیدا کنید و روی آن دبل کلیک کنید؛ همچنین می‌توانید از اولویت دانلود و آپلود بعنوان فیلترهای پیش‌فرض استفاده کنید. این کار بسیار مفید است زیرا می‌توانید انتخاب کنید کدام برانمه بدون محدودیت باشد، کدام برنامه دارای محدودیت زمانی باشد و در کل یک منوی سفارشی برای محدودیت‌ها ایجاد کنید. درضمن می‌توانید این کار را در منوی اصلی نیز با استفاده از پیکان‌های سبز و قرمز انجام دهید. البته لازم به ذکر است کاربران حرفه‌ای برنامه می‌توانند از فیلترهای بیشتری استفاده کنند، این برنامه یک اشتراک ۱۵ روزه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با اتمام مهلت ۱۵ روزه برای تمدید اشتراک می‌بایست برای یک بار هزینه ۴۵.۹۵ دلاری پرداخت کنید، تا بتوانید از برنامه بصورت کامل استفاده کنید؛ در غیر اینصورت برنامه تنها بعنوان یک مانیتور نشان دهنده میزان مصرف پهنای باند کار خواهد کرد.

NetLimiter

هنگامی‌که نرم‌افزار NetLimiter را نصب و اجرا می‌کنید در صفحه اصلی برنامه لیتسی از برنامه‌های مصرف کننده اینترنت و میزان استفاده آنها را ماهده خواهید کرد. البته برخی از برنامه‌ها بصورت ذاتی میزان مصرف پهنای باند بیشتری دارند که اما برای شناسایی برنامه‌هایی که بیشتر از نیاز مصرف اینترنت مصرف می‌کنند بسیار مفید است.

در این برنامه یک محدودیت دانلود و آپلود 5kb/s در نظر گرفته شده است که می‌توانید با زدن تیک کنار هر کدام از این گزینه‌ها آن را برای هر برنامه‌ای که خواستید فعال کنید. برای ویرایش و تغییر این عدد نیز می‌بایست روی آن کلیک راست کنید و عدد مورد نظر خود را وارد کنید. با ورود به تب Scheduler می‌توانید برنامه شروع و توقف استفاده از اینترنت را تنظیم کنید. برای شروع روی گزینه Add کلیک کنید و سپس قوانین مدنظر خودتان را بسازید. برای مثال، می‌توانید مصرف مرورگر از پهنای باند را برای ساعات خاصی متوقف کنید. NetLimiter برای یک دوره ۲۸ روزه بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و بعد از این مهلت باید با پرداخت ۱۹.۹۵ دلار نسخه لایت و پرداخت ۲۹.۹۵ دلار نسخه پرو را فعال کنید. در اصل تفاوت خاصی بین این دو نسخه مشاهده نمی‌شود.

Net-Peeker

این برنامه یک رابط کاربری ساده دارد که خودش یک امتیاز خوب برای آن است؛ در بالای صفحه می‌توانید آپلودها و دانلودهای فعال را مشاهده کنید، ضمن اینکه امکان دسترسی به سایر تنظیمات و ویژگی‌های برنامه نظیر گارد سیستم فراهم است.جدول زیر لیستی از پردازش‌های فعال در سیستم شما را به نمایش می‌گذارد. برای دستیابی به جزئیات اطلاعات باید روی پردازش‌های موجود دبل کلیک کنید.

در پردازش‌های موجود در صفحه اصلی یا یک شبکه خاص، با کلیک راست کردن می‌توانید فرایند کلی را مشاهده کنید. ضمن اینکه می‌توانید سرعت را برای پهنای باند خاصی محدود کنید و تا زمان اتصال بعدی آن را متوقف کنید. Net-Peeker به شما یک نسخه کامل با مدت اشتراک ۳۰ روزه ارائه می‌دهد تا تجربه استفاده از تمام ویژگی‌های این برنامه را داشته باشید؛ بعد از اتمام مهلت استفاده رایگان باید مبلغ ۲۵ دلار برای ادامه استفاده از برنامه بپردازید؛ اگر قصد کنترل چند سیستم را دارید می‌توانید مبلغ ۱۲۵ دلار را برای ۵ اشتراک پرداخت کنید.

SoftPerfect Bandwidth Manager

این برنامه صرفاً ویژگی‌های حرفه‌ای سایر رقبا را ندارد؛ زمانی‌که برای اولین بار برنامه را اجرا می‌کنید، باید آدرس شبکه و رمز عبور را وارد کنید تا کار مانیتورینگ ترافیک شبکه شروع شود. اگر با این برنامه احساس راحتی داشتید، باید بدانید این برنامه با توجه به امکان سفارشی سازی می‌تواند فراغ بال بیشتری به شما بدهد.

برای شروع قوانین و تنظیمات دلخواهتان دکمه‌های Ctrl + N را همزمان فشار دهید. از Tools برای تنظیم برنامه کاری دلخواه و پهنای باند مورد نظرتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید گزارش میزان استفاده از اینترنت را که بسیار ارزشمند است را دریافت کنید، زیرا این گزارشات می‌تواند سبب شود شما مشکلات و نواقص موجود را شناسایی و برای برطرف کردن آنها اقدام کنید. این برنامه یک دوره آزمایشی رایگان ۳۰ روزه در اختیار کاربران قرار می‌دهد، پس از اتمام آن باید برای دریافت نسخه Lite مبلغ ۴۹ دلار پرداخت کنید.