برای تبدیل کردن ویدیو و پخش آن در محصولات اپل، می‌بایست کدک خاص و تنظیمات بهینه‌ای را انتخاب کرد. در این مقاله با نرم‌افزار رایگان و قدرتمند Freemake Video Converter به آموزش کانورت ویدیو، صدا، ویدیوهای آنلاین و دیسک‌های DVD برای پخش در آیفون و آیپد و آیپاد اپل می‌پردازیم. با ما باشید.

نرم‌افزاری به اسم Freemake Video Converter یکی از کانورتورهای معروف ویدیو است و از سال ۲۰۱۰ تاکنون، طرفداران زیادی پیدا کرده چرا که قابلیت‌های زیادی دارد و طراحی آن ساده و جذاب است. برای تبدیل کردن فایل‌های ویدیویی ابتدا نام این نرم‌افزار را جست‌وجو کنید و نسخه‌ی نصبی آفلاین آن را دانلود کنید. نسخه‌ی نصب آنلاین حجمی در حد ۱ مگابایت دارد ولیکن حین نصب نرم‌افزار کامل را از طریق اینترنت دانلود می‌کند و لذا در کامپیوتری که به اینترنت دسترسی ندارد و یا پهنای باند محدود است، مفید واقع نمی‌شود. خوشبختانه این نرم‌افزار در ویندوز ایکس‌پی نیز به خوبی کار می‌کند.

پس از اجرای نرم‌افزار، نواری بزرگ و رنگارنگ در بالای صفحه دیده می‌شود که گزینه‌هایی مثل +Audio و +Video و +DVD و +Photo در آن وجود دارد. یکی از گزینه‌های مهم در این بخش، Paste URL است که برای پیست کردن آدرس‌های اینترنتی به کار می‌رود و به کمک آن می‌توان ویدیوهای موجود در وب‌سایت‌ها را دانلود کرد. از گزینه‌ی +Photo برای ساخت اسلایدشو استفاده می‌شود که در نرم‌افزارهای کانورتور ویدیو، گزینه‌ای کمیاب و عجیب است. توجه کنید که پس از اضافه کردن عکس‌ها، فاصله‌ی زمانی بین عکس‌ها و موسیقی پس‌زمینه را نیز انتخاب کنید و در نهایت مثل ویدیوها و دیسک‌های DVD، ویدیوی خروجی را ذخیره کنید.

کانورت کردن ویدیوهای آفلاین به کمک Freemake Video Converter

با نرم‌افزار فری‌میک می‌توان ویدیوهایی که روی کامپیوتر موجود است را برای پخش کردن در محصولات اپل تبدیل کرد. روی دکمه‌ی +Video کلیک کنید. پنجره‌ای برای انتخاب فایل یا فایل‌ها نمایان می‌شود. یک یا چند فایل ویدیویی خود را انتخاب کنید. فایل‌ها در لیست قرار می‌گیرند. قدم بعدی کلی کردن روی آیکون حبابی سبزرنگ با نام to Apple در پایین صفحه است. از منوی کرکره‌ای می‌توانید ابزار اپلی خود را دقیقاً مشخص کنید تا کیفیت ویدیو متناسب با ابزار انتخابی، تنظیم شود. به این تنظیمات آماده، پروفایل یا پیش‌تنظیم (Preset) گفته می‌شود.

اگر تنظیمات پیش‌فرض پروفایل‌های موجود، مطلوب نیست، روی آیکون چرخدنده‌ای‌شکل آبی که زیر بخش انتخاب ابزار و پروفایل موجود است، کلیک کنید. به این ترتیب می‌توانید پروفایل فعلی را دقیق‌تر بررسی کرده و برخی تنظیمات را تغییر دهید و ذخیره کنید. روش بهتر این است که از منوی کرکره‌ای انتخاب پروفایل، آخرین گزینه یعنی Add your preset را انتخاب کنید و تنظیمات موردنظر خود را انتخاب کنید. انتخاب کدک ویدیو، انتخاب کیفیت صدا، سرعت ویدیو یا FPS و ... را به تناسب نیاز وارد کنید. در نهایت روی دکمه‌ی OK کلیک کنید و پروفایل جدید خود را برای استفاده‌های بعدی، با نامی متفاوت ذخیره کنید.

توجه: ویدیوی رزولوشن پایین را با افزایش رزولوشن به ویدیوی HD‌ تبدیل نکنید چرا که کیفیت آن زیاد نمی‌شود و صرفاً حجم ویدیو بیشتر می‌شود.

برش شدن، چرخش ویدیو و ترکیب ویدیوها با Freemake Video Converter

در نرم‌افزار رایگان Freemake Video Converter، ویرایشگر یا ادیتور ساده‌ای برای امور اساسی طراحی شده است. اگر نیاز است که ویدیویی را برش بزنید یا آن را بچرخانید، روی آیکون سبزرنگ قیچی که پس از اضافه کردن فایل‌های ویدیویی نمایان می‌شود، کلیک کنید. توجه کنید که Freemake در حال حاضر از کدک h265‌ پشتیبانی نمی‌کند و این یعنی اگر فایلی با کدک h265 مثل نمونه‌ی معروف آن، x265، اضافه کنید، ویرایش کردن یا تبدیل آن ممکن نیست.

برش زدن ویدیو: نقطه‌ی شروع و پایان بخشی که می‌خواهید برش بزنید را با دکمه‌ی شروع و پایان که به شکل فلش هستند، انتخاب کنید. سپس روی آیکون آبی‌رنگ قیچی کلیک کنید تا این بخش خاص برش زده شود. اگر لازم است که چند تکه از یک ویدیو را برش بزنید، همین مراحل را تکرار کنید.

چرخاندن ویدیو: روی آیکون فلش چرخان که سبزرنگ است، کلیک کنید. با هر کلیک، ویدیو ۹۰ درجه چرخانده می‌شود. در نهایت روی دکمه‌ی OK‌ کلیک کنید.

چسباندن چند ویدیو: برای ترکیب چند ویدیو یا چند قطعه از ویدیوهای مختلف، در پنجره‌ی اصلی نرم‌افزار و در سمت راست نوار بالای نرم‌افزار، روی سوییچ Join files کلیک کنید تا قابلیت ترکیب ویدیوها فعال شود.

دانلود و تبدیل ویدیوهای آنلاین با Freemake Video Converter

یکی از قابلیت‌های جالب نرم‌افزار فری‌میک ویدئو کانورتور، دانلود و تبدیل ویدیوهای آنلاین مثل ویدیوهای یوتیوب است. کافی است لینک صفحه‌ای از یوتیوب را به کمک دکمه‌ی Paste URL به نرم‌افزار بدهید، پیش‌نمایشی از ویدیو نمایان می‌شود و می‌توانید نوع خروجی را مشخص کرده و تبدیل فایل را با کلیک روی دکمه‌ی Convert، آغاز کنید. در صورت نیاز می‌توانید ویدیو و صدای آن را صرفاً به یک فایل صوتی از نوع mp3 تبدیل کنید. به این منظور روی دکمه‌ی to MP3 در پایین صفحه کلیک کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مفید این است که با تیک زدن در چک‌باکس Export to iTunes، فایل ویدیویی یا صوتی به لایبرری iTunes اضافه می‌شود و این برای کاربرانی که می‌خواهد فایل‌ها را سریعاً به آیفون یا آیپد خود منتقل کنند، بسیار مفید است.

تبدیل فیلم‌های DVD و دیسک‌های Blu-ray با Freemake Video Converter

می‌توان دیسک‌های DVD و بلوری را به ویدیوهای کم‌حجم و فشرده تبدیل کرد. کافی است از دکمه‌ی +DVD در بالای صفحه استفاده کنید و استریم‌های صدا و زیرنویس انتخابی خود را مشخص کنید. در نهایت فرمت خروجی را انتخاب کنید و تبدیل فایل را آغاز کنید.

توجه کنید که زیرنویس در این روش، یک استریم جداگانه نخواهد بود و در حقیقت حین تبدیل ویدیو، روی آن حک می‌شود و نمی‌توان آن را حین تماشا کردن ویدیو، حذف کرد.

اگر در DVD یا بلو-ری شما فایل زیرنویس مطلوب وجود ندارد، می‌توانید زیرنویس را با جست‌وجو در اینترنت، دانلود کنید. ممکن است فرمت زیرنویس دانلود شده، SRT یا ASS و یا SSA باشد. این زیرنویس‌ها با فونت Arial سفیدرنگ به ویدیو اضافه می‌شوند و نمی‌توان فونت دیگری انتخاب کرد ولیکن اگر از بسته‌های الحاقی یعنی Freemake Pack استفاده کنید، این امکان نیز فراهم می‌شود.