یکی از ویژگی‌های گوشی‌های جدید گوگل یعنی Google Pixel 2 و Pixel 2 XL، اپلیکیشنی به اسم Google Lens است. اپ لنز بنابر اعلام گوگل، فعلاً مختص پیکسل ۲ است و اپی در دسته‌ی واقعیت افزوده محسوب می‌شود و این یعنی روی آنچه دوربین گوشی نمایش می‌دهد، عناصری اضافه می‌کند که مفید و کاربردی است. مثل شناسایی گل‌ها، جزئیات در مورد یک پوستر و ... که در ادامه به آن می‌پردازیم.

امشب بالاخره گوشی‌های جدید گوگل یعنی پیکسل ۲ و برادر بزرگ‌تر آن، پیکسل ۲ ایکس‌ال معرفی شدند. صرف‌نظر از دوربین قدرتمند و نمایشگر عالی و همین‌طور بدنه‌ی فشارپذیر مثل HTC U11، یک اپلیکیشن واقعیت افزوده‌ی جالب در این گوشی‌ها نصب شده است. Google Lens یا لنز گوگل، اپلیکیشنی است که از دوربین گوشی استفاده می‌کند و در مورد آنچه دوربین می‌بیند، جست‌وجو کرده و اطلاعاتی را نمایش می‌دهد.

به عنوان مثال:

  • در مورد نوع گل‌ها اطلاعات اضافه نمایش می‌دهد
  • جزئیاتی در مورد پوستر یک فیلم که روی دیواری آویخته شده، از طریق جست‌وجو به کمک گوگل و هوش مصنوعی آن، فراهم کرده و نمایش می‌دهد.
  • نظرات و بررسی‌ها در مورد یک برند یا فروشگاه را نمایش می‌دهد.
  • حین اسکن کردن یک کارت و سند و یا آدرس، جزئیات مفیدی مثل شماره‌ی تلفن و ایمیل و ... را نمایش می‌دهد.

در حقیقت اپ گوگل لنز یک اپ واقعیت افزوده است و به عناصری که در دنیای واقعی می‌بینیم، اطلاعات مفید و کاربردی اضافه می‌کند. از طرفی گوگل لنز را نمی‌توان یک اپلیکیشن محسوب کرد چرا که به صورت مجتمع در اپ‌های Google Photos و Google Assistant قرار گرفته است.

در حال حاضر اپ لنز به گوشی‌های جدید گوگل محدود شده اما احتمالاً تا چند ماه آینده، در گوشی‌های اندرویدی مختلف می‌توان از قابلیت‌های آن بهره‌مند شد. در واقع در آینده‌ی نزدیک آیکون لنز را در گوشه‌ی تصاویر و همین‌طور اپلیکیشن دستیار صوتی گوگل، خواهیم دید. با تپ کردن روی این آیکون، هوش مصنوعی گوگل مشغول به کار شده و اطلاعات جالب نمایان می‌شود.