اپلیکیشن دوربین Google Camera یکی از اپ‌های معروف اندروید است. این اپ قابلیت‌هایی مثل عکاسی با فرمت RAW‌ را در خود جای داده ولیکن در گوشی‌های مختلف قابل‌استفاده نیست. نسخه‌ی پورت‌شده‌ی آن یعنی Google Camera+ HDR نسخه‌ی پورت‌شده‌ی گوگل کمرا است و قابلیت‌های زیادی را به گوشی‌های اندرویدی اضافه می‌کند. در ادامه با روش عکاسی RAW در محصولات اندرویدی به کمک این اپ جالب، در خدمت شما خواهیم بود.

ابتدا اپلیکیشنی به اسم Google Camera+ HDR را از فروم‌های تخصصی XDA دانلود کنید و توجه داشته باشید که دو نسخه‌ی مختلف از این اپ ارایه شده است. نسخه‌ی اول برای گوشی‌هایی با تراشه‌ی مرکزی اسنپ‌دراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ است و گونه‌ی دوم برای گوشی‌هایی بدون تراشه‌های اسنپ‌دراگون. خوشبختانه نیازی به دسترسی روت وجود ندارد و این یعنی بدون روت کردن و مشکلات احتمالی آن، می‌توان از این اپ استفاده کرد.

شاید از اینکه اپلیکیشن موردبحث در گوگل پلی قرار نگرفته، دلسرد شده‌اید و به آن اعتماد ندارید، اما بد نیست بدانید که بیشتر امور تخصصی در دنیای اندروید و بسیاری از ایده‌ها که در محصولات مختلف با برند و نام عجیب، استفاده می‌شود، ریشه در فعالیت برنامه‌نویسان شرکت‌کننده در XDA دارد.

عکاسی با فرمت RAW چه فایده‌ای دارد؟

عکاسی RAW یا خام به این معنی است که تصویری که حسگر ثبت کرده، بدون تغییرات و در قالب فایلی نسبتاً حجیم با پسوند RAW ذخیره می‌شود. عکاسان حرفه‌ای تصاویر RAW را در نرم‌افزارهای تخصصی مثل فتوشاپ وارد کرده و ویرایش می‌کنند تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود. اغلب محصولات اندرویدی و همین‌طور آیفون‌ها و آیپدهای اپل، خروجی حسگر را پردازش کرده و نقاطی که به نظر نویز می‌رسد را حذف می‌کنند، لبه‌ها را شناسایی کرده و واضح‌تر می‌کنند، نقاط بسیار نورانی و یا کم‌نور را تصحیح می‌کنند و ... و در نهایت خروجی را به صورت فایل‌های کم‌حجم jpg ذخیره می‌کنند.

بنابراین کاربری RAW روشن است: حرفه‌ای‌ها از این فرمت استفاده می‌کنند و کاربران معمولی نیازی به این فرمت حجیم ندارند.

چگونه در گوشی‌های اندرویدی، عکاسی RAW را فعال کنیم؟

از نظر سخت‌افزاری، مانعی برای عکاسی کردن با فرمت RAW وجود ندارد اما از نظر نرم‌افزاری، در اغلب گوشی‌ها این فرمت وجود ندارد! بنابراین اپ Google Camera+ HDR را نصب و اجرا کنید. روی منوی همبرگری در گوشه‌ی بالا و سمت چپ، تپ کنید و گزینه‌ی Settings‌ را انتخاب کنید. در صفحه‌ی تنظیمات، اسکرول کنید تا به بخش Photos برسید. در این بخش روی گزینه‌ی Experimental که به معنی امکانات آزمایشی است، تپ کنید. در صفحه‌ای که نمایان می‌شود، گزینه‌ای به اسم HDR+RAW+JPEG وجود دارد. این گزینه را فعال کنید.

اکنون گوشی خود را ری‌استارت کنید. اپ دوربینی که نصب کرده‌اید را اجرا کنید و عکسی بگیرید. متوجه می‌شوید که پردازش HDR به صورت نوتیفیکیشن انجام می‌شود. کمی صبر کنید و سپس اپلیکیشن تصاویر یا گالری را اجرا کنید. هر عکس دو بار ذخیره شده است، یکی با فرمت JPEG و پسوند jpg است و دیگری با فرمت RAW و پسوند DNG.

چگونه تصاویر DNG یا RAW را در اندروید مشاهده کنیم؟

برای باز کردن فایل‌های RAW با پسوند DNG به اپی خاص نیاز داریم و خوشبختانه اپ فوتوز در اندروید، از این نوع تصاویر پشتیبانی می‌کند. در ویندوز ۱۰ و همین‌طور macOS نیز می‌توان این نوع تصاویر را به کمک اپ Photos و Preview مشاهده کرد.

اپ Google Camera+ HDR در چه گوشی‌هایی کار می‌کند؟

متأسفانه این اپلیکیشن در مراحل توسعه و آزمایش به سر می‌برد و لیست دقیقی از گوشی‌هایی که اپ را به درستی اجرا می‌کنند، وجود ندارد. نصب این اپ روی گوشی‌های خانواده‌ی نکسوس گوگل مثل Nexus 6P موتورولا و گوگل و همین‌طور Nexus 5X ال‌جی و گوگل، مشکل‌ساز است چرا که اپ Google Camera به صورت پیش‌فرض در این محصولات نصب شده است و تداخل به وجود می‌آید. اگر می‌توانید به طریقی اپ گوگل کمرا را از گوشی خود حذف کنید، احتمالاً این اپ به راحتی نصب می‌شود.

این اپ روی گوشی ارزان و ضعیفی مثل Nokia 5 نصب و اجرا شده و عکس‌هایی با فرمت RAW را ثبت کرده است، بنابراین می‌توان گفت که روی اغلب گوشی‌ها عملکرد صحیح و قابل‌قبولی خواهد داشت.