سرویس دانش و فناوری

راهنمای خرید دوربین عکاسی: ویژگی‌های دوربین خوب را بشناسیم

اگر یک دوربین خوب و توانمند خریداری کنیم، تا چند سال از خرید محصول جدید معاف هستیم و همه چیز به شکل مطلوب پیش می‌رود. اما به هر حال پس از چند سال باید یک دوربین جدید تهیه کرد و اینجاست که پیشرفت تکنولوژی دوربین‌های عکاسی معمولی و انواع DSLR مطرح می‌شود. قابلیت‌های جدید، تکنولوژی‌های جدید و وسایل جانبی جدید، هر ساله وارد بازار می‌شود و نمی‌توان بدون اطلاعات بروز، بهترین دوربین را انتخاب کرد. صرف‌نظر از تکنولوژی‌های جدید، چند عامل اساسی در انتخاب بهترین دوربین مطرح است که همیشگی است و باید اطلاعات خوبی در موردشان داشت. به عنوان مثال مگاپیکسل و اهمیت آن، ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، پشتیبانی از فیلم‌برداری رزولوشن بالا و ... که در این مقاله پیرامون آن بحث می‌کنیم.

حسگر دوربین، مگاپیکسل و کیفیت بصری آن

در دوربین‌های امروزی از حسگرهایی از نوع CMOS و BSI CMOS استفاده می‌شود که به لحاظ ابعاد، مثل حسگر دوربین‌های چند سال پیش هستند اما از نظر تکنولوژی ساخت و قابلیت‌هایی مثل فوکوس به روش تشخیص فاز (یا نمونه‌ی کامل آن: دوآل پیکسل) و همین‌طور سرعت خواندن اطلاعات حسگر، متفاوت هستند. در انتخاب دوربین به ابعاد حسگر و همین‌طور تکنولوژی‌های به کار رفته در آن توجه کنید. به عنوان مثال دوآل پیکسل برای فوکوس دقیق و سریع، یک ویژگی برتر محسوب می‌شود.

قدرت پردازشی پردازشگر تصویر دوربین

پیشرفتی که در سال اخیر در دوربین‌های موبایل اتفاق افتاده، علاوه بر پیشرفت حسگرهای کوچک موبایل، به پیشرفت پردازشگر تصویر تراشه‌ها مربوط می‌شود. در دوربین‌های عکاسی نیز علاوه بر حسگر بزرگ و باکیفیت، پردازشگر تصویر بسیار سریع نیاز است. با پردازش‌گر تصویر سریع می‌توان فیلم‌برداری رزولوشن بالا را تجربه کرد، می‌توان عکاسی پیاپی یا حالت Burst را با سرعت بالاتری تجربه کرد. علاوه بر سرعت، کیفیت تصاویر jpg و فیلم‌ها نیز بالاتر خواهد بود.

امکانات و قابلیت‌های مفید مثل لرزش‌گیر آپتیکال قدرتمند، مثلث عکاسی جامع و بدنه‌ی باکیفیت

در دوربین‌های حرفه‌ای و حتی نیمه‌حرفه‌ای و معمولی، لرزش‌گیر آپتیکال که به کمک لنز یا حسگر صورت می‌گیرد، به یک ویژگی متداول تبدیل شده است. در برخی دوربین‌های از سیستم ترکیبی برای کاهش لرزش‌ها استفاده می‌شود که نتیجه بهتری به دنبال دارد.

مثلث عکاسی یا همان تنظیمات سه‌گانه‌ی ISO و سرعت شاتر و میزان گشادگی نسبی دیافراگم، هر چند گسترده‌تر باشد، بهتر است. برخی دوربین‌های امروزی از ISO بسیار بالایی مثل ۱۰۰ هزار پشتیبانی می‌کنند و به عبارت دیگر در تاریک‌ترین شرایط هم می‌توان عکاسی کرد. زمان شاتر بسیار بالا و پایین هم یک نیاز اساسی است.

امکاناتی مثل فلاش قدرتمند که فاصله‌ی نسبتاً زیادی را بدون نیاز به منبع نور جداگانه، پوشش دهد، باتری با ظرفیت نسبتاً بالا، وجود اتصالات بی‌سیم مثل وای-فای و حسگری مفید به اسم GPS در بدنه‌ی دوربین و همین‌طور استحکام خوب بدنه‌ی دوربین و دکمه‌های مهمی مثل شاتر و در صورت نیاز، مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوخاک، از ویژگی‌های یک دوربین خوب است که بسته به نوع کاربری باید به آن فکر کرد.

حافظه‌ی ذخیره‌سازی کافی برای عکس‌های RAW و فیلم‌های 4K

اولین مسأله این است که مگاپیکسل دوربین‌های امروزی، صرف‌نظر از نوع دوربین، افزایش پیدا کرده است. شاید حسگرها ابعادی در حد گذشته داشته باشند اما تکنولوژی حسگرها و واحد پردازش تصویر پیشرفته‌تر شده و اکنون می‌توان تصاویری با رزولوشن بالاتر و ویدیوهای 4K ثبت کرد.

مطمئناً یک عکاس خوب می‌داند که چطور استفاده از حافظه‌ی دوربین را مدیریت کند اما اگر حافظه‌ی ذخیره‌سازی کم باشد، نمی‌توان مدیریتی انجام داد. بنابراین در قدم اول توجه کنید که دوربین از کارت حافظه‌های ظرفیت‌بالا و سریع پشتیبانی کند چرا که ذخیره کردن عکس‌های RAW که گاهی هر یک ۸۰ مگابایت فضا اشغال می‌کنند، نیاز به کارت حافظه‌ی حجیم و سریع دارد. این روزها ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه، فضای بزرگی محسوب نمی‌شود. کمی فیلم‌برداری 4K به راحتی چند گیگابایت حافظه را پر می‌کند.

پشتیبانی از لنزهای قدرتمند و کاربردی

یکی از مزایای دوربین‌های DSLR نسبت به دوربین‌های کامپکت و همین‌طور دوربین گوشی‌ها، پشتیبانی از لنزهای مختلف است. برخی محصولات از نظر سازگاری با لنزها، وضعیت جالب توجهی دارند و هر نوع لنزی که نیاز داشته باشیم را پشتیبانی می‌کنند.

کسانی که قصد دارند دوربین بهتری بخرند، می‌بایست لنز را جدی بگیرند و دوربینی انتخاب کنند که با لنزهای دوربین قبلی‌شان، سازگاری بالایی داشته باشد. به همین علت است که کسی که دوربین کانن دارن، بهتر است دوربین بعدی خود را از محصولات سونی انتخاب نکند و بالعکس. البته اگر کیفیت تصاویر و امکانات دوربین کمپانی دیگر، عالی باشد، می‌توان از لنزهای موجود هم صرف‌نظر کرد و دوربین و لنز جدید خریداری کرد.

می‌توان با آداپتور (تبدیل) لنزهای را به بدنه‌ی دوربین‌هایی که مستقیماً از لنزی خاص، پشتیبانی نمی‌کنند، متصل کرد ولیکن ممکن است برخی قابلیت‌های لنز مثل سیستم فوکوس خودکار آن از کار بیافتد و به علاوه کیفیت کاهش پیدا کند.

رزولوشن لنز یا کیفیت لنز

در خرید دوربین‌های DSLR، یک مسأله بدنه است و مسأله‌ی بحث‌برانگیز دیگر، لنز است. اگر حسگر دوربین عالی باشد اما لنزی با کیفیت پایین انتخاب کنیم، مسلماً اشتباه کرده‌ایم. بهتر است بخشی از هزینه‌ی بدنه را برای خرید لنز بهتر کنار بگذاریم و تجدیدنظر کنیم.

در وب‌سایت تخصصی DxOMark‌، بخشی برای بررسی کیفیت لنزها در نظر گرفته شده و مفهوم جالبی به اسم کیفیت بصری لنزها بر حسب مگاپیکسل طرح شده است. به عنوان مثال لنز ۳۵ میلیمتری با دیافراگم نسبی F/1.4 سامسونگ، لنزی خوش‌قیمت و قابل‌قبول برای دوربین پیشرفته‌ی Canon EOS 5D است، اما اگر همین لنز را روی دوربین Canon EOS 7D نصب کنیم، رزولوشن عکس، به ظاهر کمتر از نصف رزولوشنی است که دوربین از پس آن برمی‌آید. به عبارت دیگر لنز ضعیف برای دوربین قوی، رزولوشنی و کیفیت بصری عکس‌ها را از حالت حداکثری، دور می‌کند.

بنابراین در خرید دوربین جدید، علاوه بر خود دوربین، انتخاب لنز مناسب هم یک نکته‌ی بسیار مهم است.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید