یکی از قابلیت‌های مفید مرورگر Safari 11 که مرورگر اصلی در آیفون و آیپد است، حالتی موسوم به Reader Mode است که برای تبدیل ظاهر معمولی وب‌سایت‌ها به حالتی ساده‌تر و مناسب برای مطالعه، به کار می‌رود. در ادامه با روش فعال کردن حالت مطالعه در سافاری ۱۱ آشنا می‌شویم.

حالت مخصوص مطالعه یا Reader Mode در نسخه‌ی مخصوص مک مرورگر سافاری و همین‌طور سافاری موبایل که در آیفون و آیپد به عنوان مرورگر اصلی نصب شده، مطالعه‌ی مقالات دنیای وب را ساده می‌کند. در این حالت تنها متن و تصویر نمایش داده می‌شود و وب‌سایت به صفحات کتابی ساده شبیه می‌شود.

چگونه ریدر مود را در آیفون فعال کنیم؟

ابتدا مرورگر Safari را اجرا کنید و صفحه‌ای از یک وب‌سایت که مدنظرتان است را باز کنید. در سمت چپ نوار آدرس وب‌سایت، آیکون کوچکی به شکل یک پاراگراف دیده می‌شود. روی آن تپ کنید تا حالت مطالعه فعال شود! به همین سادگی. توجه کنید که Reader Mode به صورت هوشمندانه مقالات وب‌سایت‌ها را ساده می‌کند و در تمام وب‌سایت‌ها عملکرد عالی ندارد. به ویژه در صفحاتی مثل صفحه‌ی خانه.

به عنوان مثال صفحه‌ی فوق با فعال کردن Reader Mode به شکل زیر تغییر می‌کند:

چگونه سافاری مک‌او‌اس، حالت Reader Mode را به صورت خودکار در تمام وب‌سایت‌ها فعال کنیم؟

 برای فعال کردن و تبدیل یک وب‌سایت به حالت ساده‌تر و مخصوص مطالعه، ابتدا صفحه‌ای که موردنظر است را در مرورگر سافاری باز کنید. در کنار نوار آدرس صفحه، یک آیکون کوچک به شکل پاراگراف موجود است. روی آن کلیک کنید و اولین گزینه را انتخاب کنید.

با انتخاب کردن گزینه‌ی اول، تمامی مقالات و صفحات این دامین خاص، به صورت خودکار ساده‌سازی می‌شوند.

در مک‌ها می‌توان حالت ریدر مود را سفارشی کرد. به عنوان مثال فونت را کوچک یا بزرگ کرد. به این منظور در نوار منو، مسیر  Safari > Settings را طی کنید.

تنظیمات سافاری برای وب‌سایتی که باز است، پدیدار می‌شود. با کلیک روی گزینه‌ی User Reader when available، حالت ریدر مود برای این وب‌سایت خاص غیرفعال می‌شود.

 گزینه‌ی Page Zoom برای تغییر بزرگ‌نمایی به کار می‌رود. در صورت نیاز به استفاده‌ی مرتب از تنظیمات Reader Mode، بهتر است آیکون تنظیمات را به نوار آدرس اضافه کنید. به این منظور روی نوار ابزار راست‌کلیک کنید و دکمه‌ی Website Preferences را درگ کرده و در موقعیتی که مناسب است، رها کنید تا همواره دسترسی سریع به تنظیمات وب‌سایت‌ها داشته باشید.

 برای بررسی لیست وب‌سایت‌هایی که ریدر مود را برایشان فعال کرده‌اید، به مسیر Safari > Preferences در تنظیمات سافاری رجوع کنید. در تب وب‌سایت‌ها یا Websites، در لیست Reader نام وب‌سایت‌هایی که ریدر مود برایشان فعال است را مشاهده می‌کنید و می‌توانید این حالت را برای وب‌سایت‌های دلخواه، غیرفعال کنید.