در آیفون‌ها و آیپدهایی که iOS 11‌ را دریافت کرده باشند، می‌توان رمز عبور شبکه‌ی وای-فای را بدون دانستن و رویت کردن آن، با دیگر محصولات اپل به اشتراک گذاشت، بدون آنکه کسی رمز را رویت کند. کافی است وسایل در نزدیکی هم قرار داشته باشند و به یکی از مخاطبین تعلق داشته باشند. در ادامه با روش به اشتراک‌گذاری رمز Wi-Fi در محصولات اپ آشنا می‌شویم.

یکی از ویژگی‌های جالبی که در iOS 11‌ به آیفون‌ها و آیپدهای اپل اضافه شده، به اشتراک‌گذاری رمز عبور برای اتصال به شبکه‌ی وای-فای است، آن هم بدون برملا شدن رمز عبور! در حقیقت دیدن رمز عبور وای-فایی که در حال حاضر به آن وصل هستیم، در iOS ممکن نیست و به این ترتیب نمی‌توان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت مگر آنکه رمز را مستقیماً‌ از مالک و مدیر شبکه بپرسیم.

در iOS 11، اپل برای به اشتراک‌گذاری نیز چاره‌ای اندیشیده چرا که یکی از کمبودهای سیستم عامل iOS همین موضوع است. کسانی که آیفون و آیپد را جیلبریک می‌کنند، همواره می‌توانند با نصب اپلیکیشن‌هایی خاص، امکان دیدن رمز عبور وای-فایی که به آن متصل هستند را فراهم کنند، اما بدون جیلبریک، تاکنون راهی وجود نداشته است. اما ببینیم در iOS 11 چگونه می‌توان رمز عبور وای-فای را به دیگران داد، بدون آنکه رمز برملا شود!

روش به اشتراک گذاشتن رمز وای-فای در iOS 11

این قابلیت جدید تنها در مورد وسایلی که iOS 11 رویشان نصب شده باشد و یا مک‌هایی با سیستم عامل High Sierra مفید است. اگر بخواهید رمز وای-فای را به کسی که گوشی اندرویدی در اختیار دارد، بدهید، می‌بایست مدیر شبکه مستقیماً رمز را اعلام کند.

محدودیت دیگر این است که فقط می‌توان رمز را تنها در اختیار مخاطبین خویش قرار داد. البته اضافه کردن یک شماره‌ی جدید به عنوان مخاطب از طریق اپ Contacts بسیار ساده و سریع است. و اما مراحل کار:

ابتدا مطمئن شوید که به شبکه‌ی وای-فایی که مدنظرتان است، متصل هستید و نه شبکه‌ی وای-فای دیگری. سپس اپلیکیشن تنظیمات یا Settings را در گوشی یا تبلت شخص دیگر، اجرا کنید و به بخش Wi-Fi بروید. در این بخش روی شبکه‌ی وای-فای موردنظر تپ کنید، از شما در مورد رمز عبور سوال می‌شود.

اکنون دو ابزار اپلی را در کنار هم قرار دهید. البته اگر فاصله چند متر هم باشد، معمولاً به اشتراک‌گذاری پسورد انجام می‌شود. چند ثانیه صبر کنید تا پیامی به شکل تصویر زیر نمایان شود:

می‌توانید رمز عبور را بین آیفون و آیپدی که روی آن iOS 11‌ نصب شده، با مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌هایی که نسخه‌ی High Sierra سیستم عامل macOS‌ را دریافت کرده‌اند، به اشتراک بگذارید. همان قواعد برقرار است و می‌بایست شخص را در اپ مخاطبین اضافه کنید. اگر اپ مخاطبین به درستی کار نمی‌کند، پیامی از طریق iMessage ارسال کنید تا شخص در لیست مخاطبین قرار گیرد.

در این روش جالب نیز رمز عبور پنهان است و کسی آن را نمی‌بیند اما مشکل آن محدودیت کاربری آن است که به اکوسیستم اپل محدود می‌شود.