ناپدید شدن آیکون بلوتوث از سینی ویندوز یا همان بخش کنار ساعت، یک مشکل عمومی است که اغلب کاربران با آن روبرو شده‌اند. بازگردانی این آیکون و انجام تنظیمات بلوتوث و همین‌طور دریافت و ارسال فایل، بسیار ساده است. در ۷۲۴ ترفند امروز به روش برگرداندن آیکون بلوتوث به سینی ویندوز اشاره می‌کنیم.

برای آشنایی با تنظیمات پیشرفته و همین‌طور راه‌اندازی و تنظیمات ابتدایی بلوتوث در ویندوز ۱۰، به دو مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

گاهی به دلایل مختلف زمانی که می‌خواهیم وسیله‌ای بلوتوثی را با کامپیوتر ویندوزی جفت یا Pair کنیم و سپس به نقل و انتقال فایل یا امور دیگر بپردازیم، متوجه می‌شویم که آیکون بلوتوث در Tray ویندوز که همان بخش آشنای کنار ساعت است، وجود ندارد! طبعاً‌ اولین راه حل این است که از کنترل پنل یا اپلیکیشن Settings استفاده کنیم اما برگرداندن آیکون کاربردی بلوتوث بسیار ساده است و با برگرداندن آن، کار سریع‌تر پیش می‌رود. اما در ویندوز ۷ و ۸ و ۱۰ چه باید کرد تا آیکون کاربردی بلوتوث مجدداً‌ نمایان شود؟

روش بازگردانی آیکون بلوتوث به بخش کنار ساعت ویندوز

در ویندوز ۱۰ سراغ منوی استارت بروید و روی اپلیکیشن Settings کلیک کنید. مسیر Devices > Bluetooth & other devices را طی کنید و مطمئن شوید که بلوتوث فعال است. سپس روی لینک More Bluetooth options در پایین صفحه کلیک کنید.

در دیالوگ‌باکسی که نمایان شده، چک‌باکسی با توضیح  Show the Bluetooth icon in the notification area دیده می‌شود. تیک آن را اضافه کرده و با کلیک روی OK، تنظیمات را ذخیره کنید. اکنون آیکون بلوتوث در سینی ویندوز جای گرفته و آماده‌ی استفاده است.

در ویندوز ۷ و ۸ چیزی به اسم اپ ستینگ وجود ندارد. بنابراین در منوی استارت از ابزار جست‌وجو استفاده کرده و عبارت control panel را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید. روی اولین نتیجه کلیک کنید. کنترل پنل ویندوز نمایان می‌شود. در کنترل پنل نیز ابزار سرچ موجود است. در فیلد جست‌وجو که در سمت راست و بالا جای گرفته، عبارت change Bluetooth settings را وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، لینک Change Blutooth settings در لیست نتایج موجود است. روی آن کلیک کنید.

همان دیالوگ‌باکسی که در ویندوز ۱۰ از اپ ستینگ به آن دسترسی داشتیم، پدیدار می‌شود و می‌توان با اضافه کردن تیک چک‌باکس آخر، آیکون بلوتوث را آشکار کرد. پس از تغییر تنظیمات، سیستم را ری‌استارت کنید. البته توجه کنید که بلوتوث در ویندوز ۷ و ۸ نیز می‌بایست روشن یا فعال شود. 

مشکل نبودن آیکون بلوتوث در بخش کنار ساعت به دلیل غیرفعال بودن سرویس بلوتوث

ممکن است سرویسی که مأمور مدیریت وسایل و ارتباطات بلوتوثی است، به کلی غیرفعال شده باشد! در این صورت اضافه کردن تیک چک‌باکسی که اشاره شد، راه حل مشکل نیست. برای حل مشکل در منوی استارت عبارت services.msc را جست‌وجو کنید و روی اولین نتیجه کلیک کنید و یا روش دوم: کلید ترکیبی Windows + R‌ را فشار داده و همین عبارت را وارد کرده و کلید اینتر را فشار دهید.

در پنجره‌ی Services ویندوز، سرویسی به اسم Bluetooth service supports دیده می‌شود. این مورد را در لیست سرویس‌ها پیدا کرده و روی آن راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Properties را انتخاب نمایید. در دیالوگ‌باکسی که نمایان شده، نوع استارت‌‌آپ این سرویس را روی حالت Automatic قرار دهید تا پس از ری‌استارت شدن ویندوز، همواره اجرا شود. می‌توانید روی دکمه‌ی Start نیز کلیک کنید تا همین حالت سرویس بلوتوث اجرا شود و نیازی به ری‌استارت کردن نباشد، اما اگر همواره به بلوتوث نیاز دارید، اجرای اتوماتیک در شروع به کار ویندوز، ضروری است.