نرم‌افزارهای مجموعه آفیس دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که کار در حالت امن (Safe Mode) یکی از مهمترین آنها است. این ویژگی کمک می‌کند تا در زمان‌هایی که نرم‌افزار نمی‌تواند به‌درستی کار کند با ورود به این حالت سند و فایل خود را به‌راحتی در آن اجرا کنید. البته باید بدانید خیلی از ویژگی‌های موجود در حالت عادی دیگر در این شرایط فعال نخواهند بود.

حالت امن در آفیس چیست و گچونه کار می‌کند؟

زمانی که یک نرم‌افزار آفیس را در حالت Safe Mode اجرا می‌کنید، این برنامه بدون هیچ افزونه یا اکستنشنی باز می‌شود، همچنین نوار ابزار و نوار دستورات نیز حذف می‌شود. هرگونه سند و فایلی که بصورت اتوماتیک در حالت عادی اجرا می‌شود، در این حالت باز نمی‌شود، اصلاح اتوماتیک کلمات دیگر عمل نخواهد کرد و... اگر آفیس هر بار که اجرا می‌شود، بسته شود و دچار مشکل گردد؛ می‌تواند بدلیل یک افزونه نامناسب باشد البته می‌تواند بدلیل بعضی مشکلات در تنظیمات نیز چنین اتفاقی رخ دهد. این حالت از حالت امن ویندوز متفاوت است، در Safe Mode ویندوز تمام نرم‌افزارهای سوم شخص از کار می‌افتند و سایر درایورها و حتی برخی از نرم‌افزارهای اصلی ویندوز که می‌توانند مشکل ایجاد کنند محدود خواهند شد. البته باید ذکر کنیم در مجموعه آفیس تنها نرم‌افزارهای ورد، اکسل و پاورپوینت به حالت امن ویندوز نزدیک هستند.

Safe Mode را با کلیدهای میانبر صفحه کلید راه‌اندازی کنید

برای راه‌اندازی نرمافزارهای آفیس در حالت امن کافی است، دکمه‌ Ctrl را نگه دارید و همزمان نرم‌افزار را اجرا کنید. برای مثال برای اجرای نرم‌افزار ورد کافی است هنگامی که دستتان را روی دکمه کنترل نگه داشته‌اید روی آیکون نرم‌افزار برای اجرا نیز کلیک کنید.

 پس از این شما یک پیام مشاهده خواهید کرد با این مضمون که شما دکمه Ctrl را نگه داشته‌اید آیا قصد اجرای نرم‌افزار در حالت امن را دارید؟ با کلیک روی گزینه Yes نرم‌افزار در حالت امن اجرا خواهد شد.

راه‌اندازی Safe Mode با دستورات ابزار Run

یکی دیگر از راه‌های اجرای نرم‌افزارهای آفیس در حالت امن استفاده از دستورات و گزینه safe/ است. برای مثال می‌توانید با ورود به ابزار Run و نوشتن دستور لازم هر یک از نرم‌افزارهای این مجموعه را در حالت امن اجرا کنید. در ضمن خود ابزار Run را نیز می‌توانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی Win + R اجرا کنید. برای مثال به نوشتن دستور برای ورد و اکسل بسنده می‌کنیم، لازم به ذکر است مابقی نرم‌افزارها نیز از همین کد دستور استفاده خواهند کرد.

Word: winword /safe
Excel: excel /safe

بعد از نوشتن دستور روی گزینه OK کلیک کنید تا فرمان اجرا شود و نرم‌افزار به حالت امن برود.

اگر نیاز به اجرای منظم نرم‌افزار در حالت امن دارید باید روی آیکون نرم‌افزار مورد نظر کلیک راست کنید و در گزینه‌های موجود Properties را انتخاب کنید؛ در صفحه ظاهر شده به بخش Shortcut بروید، در باکس Target و در انتهای متن موجود safe/ را اضافه کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

چگونه از Safe Mode خارج شویم؟

برای خروج از حالت امن کافی است تا نرم‌افزار را ببندید و دوباره آن را در حالت عادی اجرا کنید. اگر نرم‌افزار در حالت امن به‌خوبی کار می‌کند اما در حالت عادی به مشکل برخورد می‌کند، این موضوع می‌تواند بدلیل وجود یک افزونه مشکل‌دار باشد. می‌توانید با رفتن به مسیر زیر آن افزونه را مشاهده کنید.

File > Options > Add-ins

ممکن است نیاز به نصب دوباره، آپدیت و یا حذف کلی آن افزونه داشته باشید تا بتوانید نرم‌افزار خود را به حالت عادی برگردانید و از آن با بیشترین ویژگی استفاده کنید.

اما اگر نرم‌افزار در حالت امن نیز مشکل داشته باشد بهترین کار نصب دوباره آن است.