ویندوز ۱۰ برخلاف ویندوز ۷ شما را برای داشتن یک آنتی‌ویروس عذاب نمی‌دهد. از آنجایی که ویندوز ۸ و ویندوزهای بعد از آن دارای یک آنتی‌ویروس داخلی بنام Windows Defender هستند (که بطور کامل جایگزین ملزومات امنیتی مایکروسافت شده است) در ظاهر نیازی به آنتی‌ویروس دیگری برای نصب ندارند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا در عمل Windows Defender به‌تنهایی می‌تواند از ویندوز شما محافظت کند و برای یک سیستمی که به شبکه اینترنت متصل است می‌تواند کافی باشد؟

پکیج دوگانه: آنتی‌ویروس و آنتی‌تروجان

نسخه هر کامپیوتری مشخص است: استفاده از یک از نرم‌افزار امنیتی؛ هوشمند بودن سیستم برای محافظت از تهدیدات کافی نیست و نرم‌افزار امنیتی می‌تواند بعنوان یک خط دفاعی به شما کمک کند. اگرچه خود آنتی‌ویروس به‌تنهایی کافی نخواهد بود و باید در سیستم خود از یک نرم‌افزار ضد ویروس در کنار یک نرم‌افزار ضد بدافزار مناسب استفاده کنید. بدینوسیله شما از سیستم خود در برابر بسیاری از تهدیدات اینترنتی محافظت می‌کنید که لیستی از ویروس‌ها، نرم‌افزارهای جاسوسی، برنامه‌های ناخواسته و خیلی از موارد دیگر را شامل می‌شود.

آیا Widows Defender به‌تنهایی کافی است؟

زمانیکه ویندوز ۱۰ را نصب می‌کنید، یک نرم‌افزار ضد ویروس برای شما فعال خواهد شد که Windows Defender نام دارد و بوطر خودکار نرم‌افزارهایی که نصب می‌کنید را اسکن می‌کند، آپدیت‌های اخیر ویندوز را دانلود می‌کند و یک رابط کاربری برای اسکن عمیق ویندوز را ارائه می‌کند. بهترین ویژگی این نرم‌افزار عدم کاهش سرعت سیستم شماست؛ کاری که اکثر نرم‌افزارهای سوم شخص ضد ویروس انجام می‌دهند و بخشی از حافظه رم را اشغال می‌کنند. برای مدت کوتاهی می‌توان گفت این محافظ پیش‌فرض ویندوز بدلیل اینکه هم آنتی‌ویروس هست هم آنتی تروجان می‌تواند به‌خوبی عمل کند اما اگر بحث در مورد سفارشی‌سازی باشد شاید بتوان گفت از رقبای قدرتمند خود کم خواهد آورد.

واقعاً Windows Defender بهترین گزینه است و هیچ گزینه دیگری وجود ندارد؟

اگر در مقام مقایسه با سایر آنتی‌ویروس‌ها و ضد مخرب‌های بازار به این نرم‌افزار پیش‌فرض نگاه کنیم، خواهیم دید Windows Defender نمی‌تواند نمرات خیلی بالایی کسب کند. در AV-Test که نتیجه آزمایش آنتی‌ویروس‌های مختلف در جهان است، این آنتی‌ویروس نتوانسته رتبه‌های خیلی خوبی در موارد مختلف بدست بیاورد؛ درحالیکه آنتی‌ویروس Avira یکی از بالاترین نمرات را در بین رقبا کسب کرده است. کسب نمره ۴.۵ از ۶ در این آزمون نمی‌تواند نتیجه قابل قبولی برای این آنتی‌ویروس باشد. بعلاوه اینکه امنیت به‌مراتب مهمتر از نمرات خام آزمون‌ها است.

سایر آنتی‌ویروس‌ها گاهی اوقات می‌توانند در آزمون‌های ماهانه کمی بهتر از آن عمل کنند، اما آنها مزاحمت‌های زیادی را نیز ایجاد می‌کنند. چیزی که شما را در برابر حلمه ویروس‌ها محافظت می‌کند اما در برابر حملات دیگر اثری ندارد خیلی خوب نیست. Windows Defender هیچ مزاحمت خاصی ندارد، ضمن اینکه یک نسخه رایگان است و قرار نیست برای هر آپدیت و گذشت تاریخ مبلغی بابت فعال‌سازی بپردازید. بعلاوه نسخه موجود این آنتی‌ویروس در ویندوز ۱۰ به‌مراتب بهتر از نسخه ویندوز ۸ است و بهبود قابل توجهی پیدا کرده است و مرورهای شما در اینترنت، دانلودها و... را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر به هر دلیلی قصد ندارید از Windows Defender استفاده کنید پیشنهاد من به شما استفاده از Avira است؛ یک نسخه رایگان که به‌خوبی کار می‌کند و ویژگی‌های متعددی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. شاید تنها نکته تاریک نسخه رایگان تبلیغات گاه و بی‌گاه است.

آنتی‌ویروس به‌تنهایی کافی نیست! از Malwarebytes بصورت همزمان استفاده کنید

وجود یک آنتی‌ویروس برای هر سیستمی ضروری است، اما امروزه داشتن یک ضد مخرب برای محافظت از مرورگر و افزونه‌ها به همان اندازه اهمیت دارد. برای این کار پیشنهاد ما استفاده از نرم‌افزار رایگان Malwarebytes است که به‌خوبی از پس مشکلات این چنینی برخواهد آمد. برخلاف آنتی‌ویروس‌های سنتی، Malwarebytes در برابر برنامه‌های ناخواسته و دیگر Junkware بسیار مناسب است. از نسخه ۳.۰ به بعد این نرم‌افزار شاهد اضافه شدن ویژگی‌های ضد نفوذ قدرتمند‌تری خواهیم بود. اگر قصد تهیه پک کامل این نرم‌افزار که شامل سه زیر مجموعه است را داشته باشید باید مبلغی حدود ۴۰ دلار در سال پرداخت کنید.

در نهایت باید این نکته را متذکر شویم که خیلی از کاربران هنوز از ویندوز‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند پس نیاز به یک نرم‌افزار قدرتمند دارند، همانطور که در بالا گفتیم پیشنهاد ما به شما آنتی‌ویروس Avira است؛ البته همچنان کاربران زیادی از آنتی‌ویروس‌های اسم و رسم‌داری همچون Eset و Kaspersky استفاده می‌کنند که می‌توان به‌راحتی گفت، Avira همه آن ویژگی‌ها را با نسخه‌ای سبک‌تر در اختیارشان قرار می‌دهد.