در ارتباط بلوتوثی وسایل صوتی، اتفاقاتی مثل تداخل سیگنال و ارتباط ضعیف وجود دارد که نتیجه‌ی آن تیک زدن صدا یا وقفه است. دلایلی مختلفی برای ایجاد وقفه در صدای بلوتوث وجود دارد و راه‌حل‌های متعددی مطرح می‌شود. در ۷۲۴ ویکی امروز، به بررسی چندین عامل ایجاد وقفه و تیک در هدست‌ها و اسپیکرهای بلوتوث پرداخته و راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم. با ما باشید.

تکنولوژی بلوتوث راهکار جالب و کم‌مصرفی برای استفاده از وسایل جانبی به صورت بی‌سیم است. خوشبختانه این تکنولوژی در گذر زمان پیشرفت کرده و در حال حاضر امنیت و سرعت خوبی دارد. یکی از وسایل جانبی که به کمک بلوتوث کاربردی‌تر شده، هدست و ایرفون (هدفون داخل گوش) است. محصولات صوتی دیگری مثل اسپیکرها نیز با بلوتوث به گوشی و تبلت و همین‌طور لپ‌تاپ متصل می‌شوند و فرآیند پخش صدا به مراتب ساده‌تر از دورانی است که کابل AUX دست‌وپای کاربر را می‌بست.

یکی از مشکلات متداول در استفاده از وسایل صوتی بلوتوثی این است که صدا وقفه دارد و به عبارت دیگر گاهی تیک می‌زند. تیک زدن صدا پدیده‌ی آزاردهنده‌ای است و دلایلی مختلف برای آن مطرح می‌شود. در وسایل مختلف بلوتوثی برای حل مشکل وقفه، چند راه حل کلی وجود دارد که صد البته در دیگر وسایل پاسخ‌گو نیست. بنابراین به بررسی علل ایجاد وقفه در پخش صدا به سبک بلوتوثی پرداخته و راه‌حل‌های احتمالی را به تناسب وسایل، مطرح می‌کنیم.

محدودیت فاصله در ارتباط بلوتوثی

قبل از هر چیز توجه کنید که بلوتوث برای کارکرد در فاصله‌ی حداکثر ۱۰ متر طراحی شده است. با اضافه شدن یک دیوار بین وسایل مرتبط شده، برد مفید به کمتر از ۵ متر کاهش پیدا می‌کند و این یعنی همواره به محدودیت فاصله و موانع بین راه توجه کنید. اگر در محیط پیرامون، قطعات فلزی زیاد باشد هم ممکن است برد بلوتوث به مراتب کمتر از حالت حداکثری آن باشد.

وقفه در پخش صدا از کامپیوتر به کمک بلوتوث

در کامپیوترهای ویندوزی و همین‌طور مک‌های اپل، یکی از علل اصلی وقفه در صدای بلوتوث، تداخل سیگنال است. در حقیقت لپ‌تاپ ویندوزی علاوه بر بلوتوث به وای-فای و گاهی اسلات سیم‌کارت مجهز شده که این موارد نیز از امواج الکترومغناطیسی برای تبادل داده، استفاده می‌کنند. ممکن است اختلال به وسایل اطراف نیز مربوط شود، به عنوان مثال وای-فای گوشی که در باندهای فرکانسی نزدیک به ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز کار می‌کند، اجاق‌های مایکروویو یا همان مایکروفرها، گجت‌های بی‌سیم مانیتورینگ وضعیت کودک، باغ و باغچه و همین‌طور تجهیزات وایرلسی مثل دوربین مدار بسته و پرینتر بی‌سیم و ... .

اما راه حل پیشنهادی چیست؟

بدیهی با دور کردن این وسایل تولیدکننده و یا گیرنده‌ی امواج از منبع و مقصد ارتباط بلوتوث، تداخل سیگنال به مراتب کمتر خواهد شد. راهکار دیگر این است که کانال‌های ارتباطی را تغییر دهیم. به عنوان مثال اگر مودم و گیرنده‌ی وای-فای کامپیوتر، قابلیت تنظیم کانال‌ فرکانسی را دارد، به جای کانال ۱، کانال ۱۳ را انتخاب کنیم تا فرکانس ارتباط از ۲.۴ گیگاهرتز به عددی نزدیک به ۲.۵ گیگاهرتز تبدیل شود و اثرگذاری سیگنال‌ها روی هم، کمتر شود. حتی اگر امکان آن فراهم باشد، می‌بایست از ارتباط وای-فای ۵ گیگاهرتزی که به وای-فای AC یا 802.11ac معروف است، استفاده شود. به این ترتیب تداخل سیگنال بسیار کم خواهد شد چرا که سیگنال‌هایی با فرکانس مشابه، به خوبی روی هم اثر می‌گذارند و بالعکس.

برای تغییر کانال یک راه حل و مسیر کلی وجود ندارد. در مورد مودم و روتر وایرلس معمولاً در بخشی مثل Wi-Fi Setting عبارت Wi-Fi Channel را مانند آن را خواهیم دید. در مورد وسایل جانبی مثل موس و کیبورد بی‌سیم، می‌بایست نرم‌افزار مدیریتی که سازنده ارایه کرده را نصب کنیم و در تنظیمات و منوها به دنبال گزینه‌ی Wi-Fi Channel‌ جست‌وجو کنیم، البته تمام محصولات امکان تنظیم دستی کانال فرکانسی را در اختیار کاربر نمی‌گذارند. بد نیست در این مورد گوگل کنید و در فروم‌ها سوال کنید.

در مک‌های اپل اگر از قابلیت Handoff استفاده کنید، معمولاً وقفه در صدای بلوتوث بیشتر می‌شود چرا که هندآف با اتصال بی‌سیم بین مک و آیفون یا آیپد، اموری مثل تایپ کردن یک ایمیل را همگام‌سازی می‌کند. در واقع برای آنکه بتوان ادامه‌ی ایمیلی که در مک ایجاد و نوشته شده را در آیفون تایپ کرد، انتقال داده به صورت مداوم، ضروری است و این یعنی کارکرد تجهیزات وایرلس داخل مک، بیشتر می‌شود. برای غیرفعال کردن هندآف، به منوی اپ و بخش System Preferences و سپس General مراجعه کنید و تیک Allow Handoff between this Mac and your iCloud devices را حذف کنید. می‌توانید پس از خاتمه‌ی پخش صدا، مجدداً هندآف کاربردی را فعال کنید.

راهکار دیگر در مک یا ویندوز این است که گاهی وسیله‌ای مثل اسپیکر بلوتوث، به عنوان هدست بلوتوثی تشخیص داده شده است و به عبارتی هم اسپیکر است و هم میکروفون. طبعاً اگر در تنظیمات ارتباط، به جای هدست گزینه‌ی اسپیکر را انتخاب کنیم، کیفیت صدا بیشتر می‌شود.

حل مشکل تیک زدن صدای بلوتوث گوشی و سیستم صوتی خودرو

معمولاً گوشی‌ها در ارتباط با هدست‌های بلوتوث مشکل جدی ندارند چرا که قدرت وای-فای گوشی پایین‌تر از تجهیزاتی مثل مودم وایرلس و لپ‌تاپ است و همین‌طور فاصله‌ی بین هدست و هدست، زیاد نیست. اما وقتی گوشی را به سیستم صوتی خودرو با کابل AUX‌ یا از طریق بلوتوث، متصل می‌کنیم، مشکل تیک‌زدن و نویز در صدا متداول می‌شود!

برای حل مشکل نویز در صدای بلندگوهای خودرو می‌بایست اتصالات را به دقت بررسی کنید تا همه چیز محکم و قابل‌اعتماد باشد. سیم‌های نازک، آمپلی‌فایری که اتصال محکمی به بدنه ندارد، کابل ارت و نوسان ولتاژ باتری و مواردی از این دست به ایجاد نویز اضافی کمک می‌کند.

و اما مشکل ارتباط بلوتوثی گوشی با سیستم صوتی خودرو: اگر در برقراری ارتباط مشکلی وجود دارد، ابتدا حافظه‌ی کش گوشی را تخلیه کنید. فایل‌های کش شده ممکن است در گذر زمان به دلایل مختلف مثل بروزر شدن سیستم عامل و تنظیمات و همین‌طور اپ‌ها، قابل‌استفاده نباشند و مشکل‌ساز شوند. با خالی شدن کش، فایل‌های جدید ایجاد می‌شود و احتمال برطرف شدن مشکل ارتباط بلوتوثی زیاد است.

بد نیست گوشی دیگری را به سیستم صوتی خودرو متصل کنید. اگر مشکلی وجود نداشت، می‌بایست در فروم‌ها و وب‌سایت‌های تخصصی، مشکل گوشی خود را اعلام کنید. ممکن است دیگر کاربران یک گوشی خاص مثل گلکسی اس ۸ نیز مشکل مشابهی را گزارش کرده باشند و راه حل جالبی برای حل کردن آن، طرح شده باشد.

تیک زدن صدا در هدست‌های بلوتوث: علل و راه‌حل‌های پیشنهادی

اولین راه حل این است که اپلیکیشن مربوط به هدست بلوتوث خود را بروز کنید و در صورت نیاز سیستم عامل را نیز بروزرسانی کنید چرا که ممکن است مشکلی نرم‌افزاری در نسخه‌ی فعلی وجود داشته باشد.

در مقال هدست‌های کاملاً بی‌سیم مثل ایرپادهای اپل، ممکن است وقفه و تیک زدن صدا بیشتر گزارش شود چرا که همگام شدن دو قطعه‌ی چپ و راست، یک عامل مشکل‌ساز جدید است! تداخل سیگنال بین دو هدست از عوامل اصلی ایجاد وقفه و تیک است. راه‌حل پیشنهادی این است که ابتدا فرم‌ور و نرم‌افزارها را بروزرسانی کنید و در قدم بعدی تلاش کنید که گوشی در موقعیتی قرار بگیرد که فاصله‌ی آن از دو قطعه‌ی هدست بلوتوث، یکسان باشد. اگر مشکل رفع نشود، می‌بایست به وب‌سایت سازنده و حتی خدمات پس از فروش رجوع کرد.