اپل برای آنلاک کردن آیفون، روش جدید تشخیص چهره‌ی کاربر را در محصولات جدید پیاده‌سازی کرده و نام آن را Face ID گذاشته است. در صورت نیاز می‌توان Face ID را از صفحه‌ی قفل iOS 11‌ غیرفعال کرد و به این ترتیب گوشی حتی با شناسایی چهره‌ی صاحب اصلی‌اش، آنلاک نمی‌شود و اطلاعات شخصی امنیت بیشتری خواهد داشت. اما چگونه Face ID اپل را بدون آنلاک کردن گوشی، از صفحه‌ی قفل غیرفعال کنیم؟ در ادامه خواهیم دید.

آیا اساساً نیازی به غیرفعال کردن Face ID بدون آنلاک کردن گوشی داریم؟ پاسخ قطعاً مثبت است. فرض کنید شرایطی ناگوار پیش آمده و ممکن است کسی قصد سوءاستفاده از اطلاعات شخصی‌تان را داشته باشد و از شما بخواهد که گوشی خود را آنلاک کنید. اگر تشخیص چهره و همین‌طور تشخیص اثر انگشت فعال باشد، کار سارق اطلاعات ساده می‌شود، کافی است انگشت شما را به زور روی Touch ID آیفون قرار دهد و یا اگر گوشی جدید و محبوب آیفون ایکس را خریداری کرده‌اید، کافی است آن را جلوی صورت شما بگیرد!

بنابراین بهتر است روش غیرفعال کردن قابلیت لاگین از طریق تشخیص چهره را بدانیم. قبلاً در مورد غیرفعال کردن تاچ‌ آی‌دی نیز مطلبی منتشر کردیم:

غیرفعال کردن لاگین از طریق شناسایی چهره با دکمه‌ی پاور

اگر دکمه‌ی پاور گوشی خود را ۵ بار پشت سر هم فشار دهید و البته این کار را سریع انجام دهید، نه تنها Face ID بلکه Touch ID آیفون ایکس از کار می‌افتد! تنها روش لاگین در این حالت، وارد کردن رمز عبور یا همان passcode در زبان اپل است.

خوشبختانه اپل دکمه‌ی پاور آیفون ایکس را کمی بزرگ‌تر از آیفون‌های ۷ و ۸ طراحی کرده و این یعنی ۵ بار فشار دادن سریع آن، ساده است.

غیرفعال کردن Face ID با دکمه‌های پاور و ولوم پایین

با ترکیب ولوم پایین و پاور نیز می‌توان فیس آی‌دی را از کار انداخت و شاید روش سریع‌تری باشد. توجه کنید که دکمه‌ی ولوم بالا و پاور برای تهیه کردن اسکرین‌شان کاربرد دارد و نه از کار انداختن حسگر تشخیص چهره‌ی iPhone X.

در پایان یادآوری می‌کنیم که لاگین امنیتی از طریق تشخیص چهره‌ی کاربر، تنها در آیفون ایکس اپل پیاده‌سازی شده است و از نظر امنیت، به گونه‌ای نیست که با قرار دادن عکس کاربر، دور زده شود! به عبارت دیگر گوشی اسکن سه‌بعدی از چهره‌ی شخص انجام می‌دهد. درست به همان سبک و سیاقی که مایکروسافت در Kinect ایکس‌باکس با تابش پرتو و دریافت بازتاب آن از سطوح، محیط را به صورت سه‌بعدی شناسایی می‌کند.