باز کردن تبی که اخیراً در مرورگر بسته‌ایم، یکی از امکانات مرورگرهای دستاپ و همین‌طور گوشی است. مرورگر سافاری اپل روی آیفون و آیپد نیز این قابلیت مفید را دارد و می‌توان تبی که بسته شده را Reopen کرد. در ۷۲۴ ترفند امشب به روش باز کردن تبی که تازه بسته شده، در مرورگر آیفون‌ها و آیپدها می‌پردازیم. با ما باشید.

باز کردن تب بسته شده در Safari آیفون

برای باز کردن تبی که بسته‌اید، روی دکمه‌ی Tab View در پایین و سمت راست صفحه تپ کنید. این دکمه‌ نمایی از تب‌های باز در مرورگر را نشان می‌دهد. در ادامه روی دکمه‌ی New Tab تپ و کمی مکث کنید. توجه کنید که دکمه‌ی تب جدید به شکل علامت + است.

پس از یکی دو ثانیه، صفحه‌ای به اسم Recently Closed Tabs نمایان می‌شود. تب‌هایی که اخیراً بسته‌اید را در این صفحه خواهید دید. روی موردی که نیاز به بررسی مجدد دارد، تپ کنید تا مجدداً باز شود.

توجه کنید که این ویژگی سافاری در حالت وب‌گردی شخصی و امن که Private Browsing Mode نامیده شده، فعال نیست! زمانی که در حالت وب‌گردی شخصی، تبی را می‌بندید، به صورت کامل پاک می‌شود تا ردپایی از وب‌گردی شخصی باقی نماند. نه تنها در سافاری بلکه در مرورگرهای مطرح و محبوب نیز این روند مشهود است.

باز کردن تب بسته شده در Safari آیپد

سافاری روی آیپد از نظر طراحی کمی متفاوت است. دکمه‌ی تب جدید به شکل علامت + در نوار ابزار مرورگر قرار گرفته است. روی آن تپ کنید و مکث کنید تا پنجره‌ی کوچک Recently Closed Tabs آشکار شود. در این پنجره مثل نمونه‌ی آیفونی، تب‌هایی که اخیراً بسته شده را خواهید دید.

باز کردن تب بسته شده در Google Chrome در آیفون و آیپد

مرورگر محبوب و قدرتمند گوگل توسط کاربران آیفون و آیپد نیز به وفور استفاده می‌شود. می‌توان تبی که بسته شده را در این مرورگر مجدداً باز کرد. به این منظور روی دکمه‌ی سه‌نقطه‌ای‌شکل منو تپ کنید. در منوی مرورگر روی گزینه‌ی Recent Tabs تپ کنید. لیستی از تب‌هایی که اخیراً باز شده، نمایش داده می‌شود. بخشی از این پنجره با عنوان Recently Closed جدا شده و در آن تب‌هایی که اخیراً بسته شده‌اند را خواهید دید.

اکنون روی تبی که مدنظرتان است تپ کنید تا مجدداً بار شود.

توجه کنید که در مرورگر گوگل کروم، حالت وب‌گردی شخصی و امن با نام Incognito شناخته می‌شود. تب‌هایی که در این حالت وب‌گردی باز شده باشند، پس از بسته شدن دیگر قابلیت باز شدن نخواهند داشت و اثری از آنها باقی نمی‌ماند، درست مثل سافاری اپل و سایر مرورگرهای محبوب امروزی.

تب‌هایی که اخیراً بسته شده‌اند در لیست وجود ندارند، چاره چیست؟

تب‌هایی که مدتی پیش بسته شده‌اند را در لیست تب‌های بسته‌شده‌ی اخیر نمی‌بینیم و برای بارگذاری مجدد، می‌بایست سراغ بخش سابقه‌ی وب‌گردی یا History مرورگر برویم. در مرورگر سافاری برای مرور کردن تاریخچه‌ی وب‌گردی، روی آیکونی به شکل کتاب در نوار ابزار تپ کنید. در ادامه روی گزینه‌ی History تپ کنید. شاید یک لیست طولانی نمایش داده شود. می‌توانید اسکرول کنید و موردی که مدنظر است را پیدا کنید و همین‌طور می‌توانید از ابزار جست‌وجو برای پیدا کردن سریع‌تر تب بسته شده استفاده کنید. در این صورت می‌بایست بخشی از نام تب یا URL را به خاطر داشته باشید.

اگر از مرورگر کروم استفاده می‌کنید، ابتدا روی منو و سپس گزینه‌ی History تپ کنید. البته می‌توانید در بخش تب‌هایی که اخیراً بسته شده، روی گزینه‌ی Show Full History نیز تپ کنید تا به همین بخش هدایت شوید.